TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dette skjer nÃ¥r Norske veier er sÃ¥ dÃ¥rlige!!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#128649  av sexten

Hvilket merke er det på felgen?
Var riktignok et ganske stort hull, men synes felgen tok litt vel mye skade?

#128653  av Kaizern

sexten skrev:Hvilket merke er det på felgen?
Var riktignok et ganske stort hull, men synes felgen tok litt vel mye skade?
AEZ Icon 5 felger...

Tror nok hovedgrunnen til at det ble en sånn skade, var at jeg ikke kjørt oppi selve hullet denne gangen, jeg traff helt i innerkanten av hullet der det er hardest... Så kan vel sammenligne det ved å kjøre på en asfalt kant i 35-40km/t....

Satte på felgen isted, er utrolig nok ikke noe risting i bilen, utrolig nok... hehe.... Håper det holder ut sesongen :lol:

#128668  av celicat23

Har god erfaring med aez felger. Hadde 8,5x18 med 215/40 dekk på carina e'n. 1 gang så jeg ikke en bitte litten fartsdump og traff den så hardt at jeg skallet i taket inne i bilen. Etter en krangel med ei jeg rota med kjørte jeg litt mindre hennsynsfult og mulig en smule over fartsgrensa hjem. Traff ei dump i veien, så hele bilen hoppet. Felgene overlevde det også.

RIAL lemans felger derimot...Værste søpple felgene jeg har hatt.

#128672  av TheStig

det man ikke ser er ofte at det blir mer og mer kast i felga for hver gang man kjører i slike humper.. Merkes ofte ikke før man paserer 200 kmt eller no.. Men til slutt er det så ille at selv 100 kmt rister litt

#128680  av kaimagne

Det verste med slike bulker i felgen er ikke ubalanse, for det får man bort med lodd. Høydeforskjeller derimot, er noe svineri. Det er bare å jekke opp bilen og snurre hjulet rundt så ser man kjapt om man har høydekast i felgen. Da hjelper det ikke med avbalansering, og det koster mye penger, ca 750 kr pr stk hos http://www.felgservice.no i hvertfall... :x

#128692  av Johnny_Bravo

Kjipt med felgen din. men jeg tror ikke du kommer langt med et erstatningskrav. staten er kjip slik, Ignorerer deg noe sinnsykt.

men det skader jo ikke å prøve.

#128722  av Kaizern

Planen var å sende den til retting etter helga hos et firma i en naboby, men så skulle jo selvfølgelig kompisen min rette ut felgen ved hjelp av varme, angrer litt på det i ettertid... Men men... gjort er gjort.... Å det ble stygt som fy, så ny felg må det bli.. Hater å vite at noe er gærnt med bilen, heh.. Tærer deg opp innvendig :oops:

Forresten, kan jo bruke den som reservehjul, når ny felg er på plass;)

#129366  av FireWalk

hadde det vært USA hadde du fått 4 nye felger og noen hundre tusen i erstattning for tort og svie.. minimum.. skal ikke forsvare det amerikanske systemet, for det er ganske idiotisk. Men Det er det norske også. Her får du ikke erstattning selv om du helt klart har krav på det. Og dette i verdens rikeste land.

Jeg husker jo enda det i VG, om han som kjørte på det løse kummelokket og kolvet med bilen og greier.. ødela hele bilen.. Han fikk jo ikke erstatning.. ble rettsak og greier. Staten er utrolig kjip slik. Det hadde blitt som om en jøde gikk til rettsak mot hitler og sa: jeg syntes disse konsentrasjonsleirene dine er å dra det litt langt! jeg forlanger erstatning påvegne av mine likesinnede. Han hadde kommet omtrent like langt som det vi kan håpe på å komme om vi går til sak for noe sånt.. Desverre..

jeg bor selv på et sted hvor det er masse hull i veien over alt. Jeg måtte kjøre slalom hver eneste dag for å unngå dem. Kjører jeg nedi dem er det ikke bare felgen jeg ødelegger, for mange av dem er så dype at jeg hadde nok ødelagt frontfanger og alt som er i samme slengne.

En dag jeg hadde kjørt nedi et av disse hullene skrev jeg et illsint inlegg i avisen der jeg forlangte at vannverket tok på seg annsvaret med å fikse dem ellers skulle det bli månelyst. (vannverket driver og graver opp veiene her fordi vannrørene sprekker. Så asfalterer de ikke etter seg, men fyller på grus og sand, og dette danner hull osv, spes i skjøtene mellom grus og asfalt blir det 10 cm høye kanter som er ganske fæle.

Tok ikke mer enn en ukes tid før de kom og asfalterte hele veien i gaten der jeg bor. Desverre har de ikke gjort noe med gatene over og nedenfor. Der er det like ille.

Om du vil ha bedre veier må du ringe hver eneste dag til komunen og snakke med rette personene. Mas mas mas mas mas mas mas mas mas! til slutt blir de DRITLEI deg og sender ut folk for å fikse veien, ikke fordi de skjønner at noe må gjøres, men fordi de er så lei av å høre på maset ditt hver eneste dag. Det er slik byrokratiet fungerer desverre.

#129369  av Hyperion

Ikke for å forsvare noe som helst, men de som på grasrot-nivå sitter med ansvaret ofte for slike veier har null midler til slike ting... I alle fall er det ofte skylda. Men jeg ser ikke helt poenget med veiavgift i dette landet. Så fort det kommer noe nytt så skal det finansieres med bompenger. Kommunene og staten skulle nok tatt i litt mer ved distributering av penger til slike forhold. Bor selv et sted der mine 18*35*215 lever farlig :?

#129434  av FireWalk

under 1/4 av veiavgiften går til vei... Dette er jo ikke nok til å vedlikeholde de veiene som er engang, og langt ifra nok til å bygge nye veier. Klart de setter opp bomstasjoner over alt. Hadde ALL veiavgiften gått til vei hadde vi ikke trengt å ha noen bomstasjoner. 6-7 kroner literen på bensin går jo også til staten, og disse pengene brukes helt andre steder enn til tiltak i trafikken og miljø.

Folk burde ikke finne seg i det...

#129459  av lasse

Kan jo gjøre som en kompis av meg, han flytta til sverige, der er jo veiene litt bedre, ikkeno bomstasjoner, og han har to biler, en skyline og en bmw 750, som kostet tilsammen ca like mye som jeg ga for min MR2 :shock:

#129465  av Peak

FireWalk skrev:. Så asfalterer de ikke etter seg, men fyller på grus og sand, og dette danner hull osv, spes i skjøtene mellom grus og asfalt blir det 10 cm høye kanter som er ganske fæle.
Tok bunnpanna på merca i en sånn kant...

#129475  av FireWalk

Peak skrev:
FireWalk skrev:. Så asfalterer de ikke etter seg, men fyller på grus og sand, og dette danner hull osv, spes i skjøtene mellom grus og asfalt blir det 10 cm høye kanter som er ganske fæle.
Tok bunnpanna på merca i en sånn kant...
forbanna irriterende når sånt skjer.. også må man jo betale det selv og, kan ikke regne med å få noe erstatning her i dette bilist fientlige landet.

Jeg skrev et inlegg i avisen og sa at om det kom noen skader på bilen min så kom jeg til å sende regningen til de som var ansvarlig for det.

Da ble veien utbedret ganske kjapt.