TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Markus(Mr2turbo) pÃ¥ autofil i kveld!!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#168705  av TomG

Ok dette blir som å snakke til brødrene til askeladden altså....mer opptatt med å diskutere en å anvende sunn fornuft.

Feks, så tar det bare pr.kalk. ca 365hk å dra en bil opp til 180mph, eller ca 300km/t (I dette tilfelle), men det vet vi jo er jug, fordi det ikke lar seg gjøre. Og nettopp pga. av disse "andre" faktorene, som hindrer dette, slik som rulle motstand, og luftmotstand, ikke gjør seg nevneverdig bemerkede under 150km-t, så kan man faktisk gjøre seg en del antagelser over en strekke på 402m.

#1. Man er under konstant akkselerasjon
#2. Man kjører alle girene maks
#3. Strekket er langt nok til at ett smalt arbeids område (turtalls messig) ikke betyr så meget.

Hvorfor tror du en Honda med 480whp klarer å kjøre under 10 sek med over 140mph (240km/t), og jeg kan love deg at den b16 motoren ikke har et brett register. Ja den veier ca 1100kg, og er heller ikke særlig aerodynamisk, og framhjulsdreven....

men tenk på dette også, meget god måte og se det på.
Om du beregner rulle diameteren på hjulene dine, så vil du tilbake legge den same avstanden fra 1500rpm til 8000rpm, om du gjør det i løpet av 3 sekunder, eller 3 timer.
Hvor høy hastighet du ender opp med avgjøres utelukkende av hvor for fort du klarer å klatre turtalls messig.

Jeg skal prøve å hold kjeft nu.....

T

Ps. Det lasso kastet nyttet vist ikke...lol (jeg så ikke det før jeg postet)
Sist redigert av TomG den 25 apr 2006 22:53, redigert 1 gang totalt.

#168708  av sindrejl

TomG skrev:Ok, tror ikke helt dere skjønner dette herre jeg altså..........

Fart er et resultat av turtall, og vilket gir man er i, ikke sant?
HK er en måle enhet på hvor fort man kan gjøre en jobb, og det betyr, at om du startet i 3dje gir når du startet eller om du startet i første gir, har det liten betydning for den aktuelle farten når du passerer mål stripa, siden det er akkumulert fart vi snakker om, ikke gjennomsnitt fart.
Om man har maks hk på la oss si 500hk, og bare et gir la oss si 3, og en samme bil hadde samme hk men 3 gir (samme utveksling) tror du da feks etter 402m de har forskjellig mål hastighet?
Eneste forskjellen hadde vært tiden de hadde kklart det på, siden den med 3 gir hadde klart og tilbake legge seg mer lengde fortere en den med bare ett gir.
T
må kaste meg inn selv om jeg er et matematisk null.. er ikke det det er snakk om, men det er stor forskjell på hvordan motoren er bygd opp og i hvilket turtall motoren gir maks effekt (girkasse satt opp mot motor). Da er det klart at en bil med tett-trinna kasse vil komme raskere opp i en viss hastighet enn en kasse som er bygd for topp-fart! En kasse med lange trinn vil jo gi langt høyere hastighet, men siden den har så lange trinn får den ikke utnytta hk'ene godt nok til å axxe fort nok på 400m.. men trenger lengre strekke for å nå hastigheten sin.. dog på lengre strekke, la oss si 800m kan nå LANGT høyere hastighet enn en kassa med korte steg.. dette er bare sunn fornuft. Man må tenke avstand her og girkasse er svært viktig for hvordan bilen skal oppføre seg. Om nå marcus av en eller annen grunn faktisk har satt opp kjerra for å nå vanvittig høy hastighet så er jo problemet hans at han når ikke gitt hastighet før langt pokker over 400m.. derimot samme bil med girkasse laga for feks drag, vil nå en god hastighet tidlig nok til å kunne si det var en bra slutthastighet på 400m, men kommer ikke like høyt opp i toppfart. Dette er jo bare hvordan bilen vil utnytte hk'ene.. feks vekta på drivhjul også spiller mye inn her. for 200m drag ville et lett drivhjul vært smart.. for 400m ville et "normalt-veiende" drivhjul vært bedre (ja jeg snakker kun for å nå gode hastigheter.. ikke gode tider).

dette ble en lang og meningsløst post.. men hele poenget er.. ikke dra alt over en kam og si at har man den hastigheten har man så mye hk.. girkasse, turtall på motor og topphastighet samt hvor fort bilen axxer betyr like mye... Toyparts.. got eksempel på litt bom her.. kennethX mente du kunne ta 400m med hastighet på 180kmt bare pga den tid/hastighet han hadde på 200m.. nå tilsvarer det 400hk.. men meg bekjent har han noe rundt 280hk? eller har han oppgradert mer motor enn jeg vet nå? :)

#168709  av sindrejl

tenker litt på det jeg skrev nå samt også dere påstår dynoer bruker å regne ut hk etter hvor høy hastighet bilen har etter avstand.. forskjellen er jo at den kan regne ut hk etter "uendelig" avstand, det går bare på hvor langt motoren er villig til å draaa giret ut for å si det slik, og hvor fort og med hvilken kraft. 400m er nok for til å måle nøyaktig for alle biler. blir for dumt å gå her å si at bjørnstad har jukset med tralla si ..

Kan ende hele diskusjonen her ved det dere sier er at en trailer har bare rundt 150-200hk siden den ikke klarer noe spes hastighet over 400m.. når den i sannhet har 600-700hk.

#168712  av TomG

ok en siste duell...hehehehe

402m er ikke lang nok til at man ville ha brukt en unormalt langsteget kasse. Slik som på Bonneville hvor man bruker så lange gir at en 900hk 800kg bil må dytes opp til ca 50+km/t for å i det hele tatt ta av for egen maskin.
Dessuten skal du vite det, at selv om en tettsteget kasse kommer fort opp i turtall, oppnår ikke vedkommende høy fart, siden maks turtall*uveksling i ett gitt gir, er og blir maks hastighet i det giret. Og da går man tom for gir for tidlig, og ender opp med samme slutt hastighet som en som ikke har samme tettsteget kasse. men som har same heste antall.(med helt lik bil)

T

#168718  av kennethx

sindrejl skrev:tenker litt på det jeg skrev nå samt også dere påstår dynoer bruker å regne ut hk etter hvor høy hastighet bilen har etter avstand.. forskjellen er jo at den kan regne ut hk etter "uendelig" avstand, det går bare på hvor langt motoren er villig til å draaa giret ut for å si det slik, og hvor fort og med hvilken kraft. 400m er nok for til å måle nøyaktig for alle biler. blir for dumt å gå her å si at bjørnstad har jukset med tralla si ..

Kan ende hele diskusjonen her ved det dere sier er at en trailer har bare rundt 150-200hk siden den ikke klarer noe spes hastighet over 400m.. når den i sannhet har 600-700hk.
Sindre, vekt er en faktor i kalkulatorene ;)

Dersom trekkvognen hadde hatt en 20tonn på slep, og den ikke hadde gått tom for gir, så hadde du kunnet regnet ut HK rimelig nøyaktig. :) Trekkvognen solo, med original kasse ville jo gått tom for gir...og da blir det jo feil ;)

#168721  av sindrejl

TomG skrev:ok en siste duell...hehehehe

402m er ikke lang nok til at man ville ha brukt en unormalt langsteget kasse. Slik som på Bonneville hvor man bruker så lange gir at en 900hk 800kg bil må dytes opp til ca 50+km/t for å i det hele tatt ta av for egen maskin.
Dessuten skal du vite det, at selv om en tettsteget kasse kommer fort opp i turtall, oppnår ikke vedkommende høy fart, siden maks turtall*uveksling i ett gitt gir, er og blir maks hastighet i det giret. Og da går man tom for gir for tidlig, og ender opp med samme slutt hastighet som en som ikke har samme tettsteget kasse. men som har same heste antall.(med helt lik bil)

T
kom ikke her å si at du ikke kommer fortere opp i fart med korsteget kasse enn langsteget ass.. det er for dumt..samt les hva jeg skriver.. jeg sier at en tettsteget kasse kommer opp i fart, mens en langsteget kommer opp i mye HØYERE fart.. sprm er når. igjen.. drar frem traileren på 10tonn som klarer 90-100 over strekket jeg.. 300hk? neh har nok litt mer.. dette går på utveksling og moment.. hva kasse og motor er bygget for.

#168722  av TomG

Dynometer kommer i to ulike varianter, bremse dyno, og moment dyno.

Moment dyno bruker en rulle emd gitt vekt, og man ser hvor fort en bil klarer å akkselerere denne trommelen.

Bremsing, er litt annerledes, I det den ikke har en gitt motstand, men fortsetter å "legge" til vekt for å se hvor mye motstand/vekt bilen klarer å dra.

begge to baserer seg på newtons lov om X vekt flyttet X lengde på X tid.

Power (P) is work( W) done in unit time (t).

P = W/t

1 horsepower (hp) = 746 Watts

Det er også derfor de ofte bruker 4 gir siden det er det giret som nærmest ligger 1-1 utvkelsing.
Og når du jabber i vei om ubegrenset rulle avstand på de trallene hos bjørnstad, veit du lite og ingeting om hvordan detter forgår, eneste grunnen det tar litt tid er at man gjerne vill opp på 4 gir før man setter i gang målingen.

T

#168723  av cs2451

sindrejl skrev:

T
det tar litt tid å gire og vet du! må gire oftere ved tettsteget kasse.

kom ikke her å si at du ikke kommer fortere opp i fart med korsteget kasse enn langsteget ass.. det er for dumt..samt les hva jeg skriver.. jeg sier at en tettsteget kasse kommer opp i fart, mens en langsteget kommer opp i mye HØYERE fart.. sprm er når. igjen.. drar frem traileren på 10tonn som klarer 90-100 over strekket jeg.. 300hk? neh har nok litt mer.. dette går på utveksling og moment.. hva kasse og motor er bygget for.

#168724  av TomG

".. dette går på utveksling og moment.. hva kasse og motor er bygget for"

Om det du sier er riktig så kunne man ikke måle hestene til denne trekk vogna på en dyno da.........

Du skjønner det at om du har en tettsteget kasse så går du enten tom for gir før du kommer i mål, eller så skulle den nå den samme hastigheten som ett annet kjøretøy med samme vekt og hk men med annen giring.
Eneste forskjellen hadde vært hvor mange gir man hadde trengt å gå gjennom.

T

#168727  av kennethx

sindrejl skrev:

T
En 10 tonns sak ville trenge over 700hk for å komme opp i 120 på 402 meter :) Vekten er en faktor i utregning av arbeid -> hk ;)

Edit, og for å klare 100 trenger den ikke mer en litt over 400 hester.

#168730  av TomG

Ja, se endelig litt fornuft her, hør på denne mannen!!!
Les litt om newtons lov om utregning av "power" I steden for å synse så masse.

Takk Kenneth!!!

T

#168738  av grimfer

Hehe. Så mye for å forsøke å hente inn tråden igjen! :)

#168742  av TomG

Sorry, ble litt revet med her...høhøhø

Men jeg vil gjerne se noen videoer eller andre sine bilder fra begivenheten!!! Er jo kult som fy allikvel!

T

#168753  av Speeder

elino skrev:Plukket frem alle time slip (12 stk) fra drag 2005 for å sjekke slutthastighet på 201 m som er utført under forskjellige forhold (dårlig asfalt-trackbite) og med forskjellige dekk (gatehjul-draghjul). Slutthastigheten på Ares Supra som har vært lik gjennom sesongen får alltid samme slutthastighet (150km + - 1km)

Dette var vi faktisk ikke klar over...hmmm :wink:
Sier ikke dette det meste, på en meget enkel måte?
Samme om Are kjørte på dårlig asfalt med gatedekk, eller på værstingbane med draghjul hadde han samme sluttfart.
I tilegg varierte sikkert også startene endel.

ps: denne er ikke rettet mod deg elino, kun en generell komentar.

Markus: Gratulerer med pallplass, og enda en kamera opptreden. Samler du på alle klippa? :lol:

#168761  av CelicaTurbo

tror jeg bør melde pass fra denne diskusjonen nå for jeg har begynt å bli uenig med meg selv :lol: Men, jeg er enig i tomg at giring har liten effekt på sluttfarten. Om man starter i 3. gir vil man fremdeles oppnå en fart ikke langt unna farten man får om man girer på vanlig vis, men tiden man bruker til å kjøre distansen vil være vesentlig lengre. Jeg har tilogmed prøvd det ut i en simulator for å være sikker og farten mellom de to forsøkene lå innenfor 3-4 km/t fra hverandre. Og da parkerte hjernen min når den skulle prøve å forklare den biten ettersom motorens evne til å utføre arbeid (moment) varierer ganske kraftig i det ene forsøket mens den i mindre grad varierer i det andre forsøket :D Eneste forklaringen jeg ser er at tiden er nøkkelen her, det tidvis lave turtallet i forsøk1 utfører samme sum av arbeid men gjør det istedet over lengre tid. Effekt er jo egentlig sum av arbeid over tid.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11