TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mk1 mekk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #93382  av alex007

Ja, det ligger noe i dette her!

Har byttet bremseslanger på min Mk1, det gikk i grunn smertefritt.
Men når jeg skulle løsne luftenippelen fra kaliperen ser jeg til min store forskrekkelse at nippelen er kløyvd, hurra jeg skjønte hva som kom til å skje, og ja den knakk.

Jeg anskaffa meg så ett sånt sett som skal skru ut løse skuer fra black and decker eller hva de heter. Fikk så skudd 1.5 runde og knekk! hurra tenkte jeg! Denne gjenge saken er vel temmelig lei å borre ut, så siden jeg ikke hadde tilgang til borr der og da så gav eg opp heile drid'n

men trenger tips ider som er kjapp effektiv og billig, er ganske pengelens for tiden =(

Kræmt, klarte oxo å ødelegge gjengene på frammdemperen min når jeg bytta fjærtopp :lol: trenger også noen :idea: her, er temmelig ofortvila i mekkeperioden nå :cry:
Sist redigert av alex007 den 04 jan 2006 21:43, redigert 1 gang totalt.

#93383  av Ã¸xseth

he he :lol:
det skall ikke altid være like lett :wink:

#93581  av alex007

Da var det ene problemet løst, bestilte meg KYB dempere fra Jacob's auto-supply i dag. Hadde lyst på gule koni, men lommeboka tillater ikke det for tida :? .

Men med tanke på at disse bilene understyrer litt så sier fysikkens lover mykere bil forran enn bak gi mer styring. (kjører en del rc biler)
Tanken er da etter hvert å skaffe gule koni bak og ha de på det mykeste, går dette til h blir d gul koni forran når lommeboka tillater det. da blir d hard bak og myk forran :wink:

noen som har noen gode ideer for luftenippelen da?
 #93836  av R.larsen

Det finns en type borr som er links slipet, det vil si at når du setter den i drillen og setter maskinen i revers så borrer du ned i nippelen samtidig som den tvinges til å skrus rett vei ut. dette fungerer veldig bra i de fleste tilfeller, kan også lønne seg å varme lett på godset i området der nippelen er skrudd inn. lykke til :D

#98747  av alex007

Først vil jeg takke Arne Rebel for en uslåelig handel av kalipere!

Så over til videre mekk, har fått bytta frontruta mi, resultatet blei bra. Men fyren som hadde bytta ruta hadde montert viskerene på motsatt, pasasjer på fører side og fører på pasasjer. Dette førte til at når jeg satte på viskerene slo de nedi panseret :? Hva er da dette for noe tenkte jeg. Opnet panseret og skraaap, viskeren tok med seg noe lakk fra panseret og de ble noen irriterendes hakk i lakken, greit nok at bilen ikke er dønn i lakken fra før, men har jeg ikke rett på at fyren ordner opp i lakkskaden?

Så har jeg byttet skiver og klosser på heile bilen, men jeg bestilte til 87 mod, min er 86. Men skivene bak var litt forskjellig. Mine gamle byggde mer inn mot bilens indre enn hva de nye gjorde, så jeg måtte file litt i bremseklosse braketten for å få dette til å passe. Men så skulle jeg stille inn håndbrekket, dette ble jo en umulig oppgave. Når jeg begynte å stille bremsa brekket på ene hjulet og ikke på det andre. Så jeg skrudde calipperstempelet lengre ut på den det ikke bremset på, men uansett hvordan jeg vridde og vente på det blei det for trangt til å få det på plass, så jeg skrudde heller den andre sida lengre inn (den var ganske thight fra før), og stramma opp wiren, men da tok brekket nesten ikke i det hele. Så da er min teori nå å skaffe meg 86 mod skiver bak, kan noen bekrefte avkrefte denne teorien? eller er jeg bare dårlig til å justere håndbrekk?

Ellers er jeg fornøyd med KYB demperene mine, de er en del stivere en de orginale.

oi :shock: blei litt av en lengde
Lufter ut ett bilde av bilen (tatt med mobil)
Vedlegg
mr2 (2).jpg
mr2 (2).jpg (29.66 kiB) Vist 1033 ganger

#98753  av kennethx

Det så ut som ett meget velholdt eksemplar! :)

#98839  av Kjelliken

:D I følge amund så er det vel forkjell på 86 og 87. så da er det bare en ting og gjøre det er å få tak i riktige skiver.. :wink:

#98926  av alex007

Jupp, er forskjell, men bilextra som jeg handlet skivene hos mente det var det samme? Skal forhøre meg litt med de i morgen.

#98929  av Anders gullstein

Større diameter på 87 skivene

#99206  av alex007

ingen som har std 85 86 skiver de va tenkt å kaste? Kunne tenkt meg å prøve om det virkelig var skivene før jeg kjøpte nye............

#99224  av Anders gullstein

Det er skivene uten tvil. vet ikke hvordan det er å bytte til 87 bremser på en 86, men en må ihvertfall ha nye kalipere.

#99352  av alex007

det var det som var så rart, for diameteren var lik, men innpresset forskjellig..

#99603  av Anders gullstein

hmmm.....det var rart, nei da er jeg tom for ideer :?
 #105449  av SuperZite

Litt sent ute her men men .. Jeg har byttet fra 86 mod bremser/skiver til 87 mod bremser/skiver.

Det jeg kunne se forskjellen på var diameter (256 mm 87 mod) på skiver og festene til calipere der hvor bremse klossene sitter. Selve kaliperne var veldig like.

Driver å bygger opp en 86 mod mk1 og har møtt på noen problemer og forskjeller på 86 mod og 87 model.
 #105452  av Amund

SuperZite skrev:Litt sent ute her men men .. Jeg har byttet fra 86 mod bremser/skiver til 87 mod bremser/skiver.

Det jeg kunne se forskjellen på var diameter (256 mm 87 mod) på skiver og festene til calipere der hvor bremse klossene sitter. Selve kaliperne var veldig like.

Driver å bygger opp en 86 mod mk1 og har møtt på noen problemer og forskjeller på 86 mod og 87 model.
87+ bremser er større i dia, og tykkelse. kallipper er lik. men s braketten som holde r den er lenger ut.
samme bak