TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Pirat taxi.... Hvor gÃ¥r grensen lovlig/ulovlig?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#94242  av spkstrp

hm.. Er det virkelig ulovlig å kjøre noen hjem om de kommer og spør deg? Du skal i alle fall ikke skatte av en lusen 100 lapp, det må jo mer sees på som hobby enn jobb.. :roll: . Men om det er ulovlig er noe annet.

#94255  av Zepticon

spkstrp skrev:hm.. Er det virkelig ulovlig å kjøre noen hjem om de kommer og spør deg? Du skal i alle fall ikke skatte av en lusen 100 lapp, det må jo mer sees på som hobby enn jobb.. :roll: . Men om det er ulovlig er noe annet.
Du slipper å skatte inntekt som sammlet er under 1000kr hos en arbeidsgiver...
Men for å si det slik, om man bare holder seg borte fra der taxi-sjåførene står så skulle det vell gå greit. Og sivilt politi kl hall 5 om natta på jakt etter pirat-taxi er vell heller tvilsomt.
Og når folk spør deg om å kjøre hadde dem neppe tatt taxi uansett...

#94258  av FireWalk

her i byen er det iallefall alt for få taxier på lørdags kveldene.. det stenger ute kl 04:00.. og i noen tilfeller kan man bli stående til 05:30-06:00 før man får seg taxi hjem... om det i tillegg blåser stiv kuling og regnet høljer ned... og alle utesteder er stengt.. da er det jo fristende å stoppe noen og gi dem en 100 lapp som takk for turen heller enn å stå ute i regnet og fryse ihjel...

Vil ikke akkurat kalle sånnt for hardbarket kriminalitet.... Men.. pirat taxier er jo bil.. og Biler er statens fiende NR1. Ergo er strafferammene for alt som har med bil å gjøre usannsynelig høye i forhold til all annen kriminalitet. Jeg vil på det sterkeste fraråde dere å utfordre skjebnen med å gjøre noe ulovlig så lenge dere sitter bak rattet på en bil.

Da er det tryggere å slå ned gamle damer og rappe lommebøkene deres. Mindre bot/straff om dere skulle bli tatt også.

Noe å tenke på neste gang du skulle bli fristet til å kjøre litt for fort på en øde motorvei... :-)

#94265  av spkstrp

Zepticon skrev:
spkstrp skrev:hm.. Er det virkelig ulovlig å kjøre noen hjem om de kommer og spør deg? Du skal i alle fall ikke skatte av en lusen 100 lapp, det må jo mer sees på som hobby enn jobb.. :roll: . Men om det er ulovlig er noe annet.
Du slipper å skatte inntekt som sammlet er under 1000kr hos en arbeidsgiver...
Men for å si det slik, om man bare holder seg borte fra der taxi-sjåførene står så skulle det vell gå greit. Og sivilt politi kl hall 5 om natta på jakt etter pirat-taxi er vell heller tvilsomt.
Og når folk spør deg om å kjøre hadde dem neppe tatt taxi uansett...
Var noe sånt jeg mente grensen var ja :mrgreen:

#94406  av Johnny_Bravo

det at en taxi kommer til å kjøre på deg om du kjører pirat tror jeg bare er tull. tenk deg om du var taxi eier. hadde du da hatt lyst til å gå ned 30% i bonus på forsikring hver helg for i bulke en gammal rusten volvo 240, hvorav eieren sikkert bare er fornøyd fordi han får penger av forsikringselskapet ditt for å fikse alle feilene på bilen hans, så han kan fortsette å kjøre pirat :)

#94408  av FireWalk

Tror ikke de akkurat stilte seg opp etterpå og tok på seg skylden.. var vel mer slik at de bulket og forsvant.. men de ser vel ann litt.. ikke vet jeg.. har iallefall hørt mange rare historier.. om de er sanne er en annen sak..

Jeg stod forresten i sentrum en gang og pratet med en kamerat.. så kom en annen kamerat av meg bort og spurte om jeg kunne kjøre han inn til dama.. joda sa jeg.. jeg skulle jo ikke noe uansett akkurat da, så jeg ba dem hoppe inn.. da kom ei kjerring hoppende ut av en taxi like ved og var fly forbanna: KJØRER DU PIRAT? JEG SKAL ANMELDE DEG!

men da ble jeg så provosert.. Sa ho hadde ingenting med å komme annklage folk på den måten, og at det var politiets jobb. Sa at dette var kompisen min og at ho ikke hadde noe med hvem jeg velger å ha i bilen min eller ikke.. Og at om ho ville dumme seg totalt ut ved å annmelde meg så fikk ho bare gjøre det.. hehe.. ho bare banna og steika og satte seg inn i bilen igjen :p

er jo snakk om å overreagere til de grader da... en ting er at pirat taxi virksomhet tar fra dem deler av levebrødet, fostålig nok.. men en annen ting er at de tror de har enerett på å frakte folk fra a til B. Bilen er et fremkomstmiddel, og om noen vil kjøre noen fra A til B så må de få gjøre det uten at alle taxi sjåfører skal ty til nevene for å "ta" alle som blir obsevert i å ha folk i baksetet.. får da være måte på..