TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bremse framme hengte seg opp TRENGER HJELP NO)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #91697  av sw20

skulle kjøre ut bilen min til lokalet der vi legger sote film.....
da e merka at bilen bremsa i nedoverbakke... stoppa e på en bensinstasjon ...

bremseskiva, på venstre side, var lettere rød... og lakken på den nylakka orginalfelgen min bobla...

grrrrr.....

noen som veit ka som som kan ha sjedd...

og hva kan jeg gjere for at dette ikkje skal skje igjenn....

:D takk for all hjelp :D
Sist redigert av sw20 den 04 mar 2005 18:38, redigert 1 gang totalt.

#91698  av spkstrp

bak : en av bremse vaierene rust / skitten - må evt skiftes.
Ellers kan en kaliper er gåen enten det er framme eller bak.
Vet ikke hva annet det kan være.
Du kan prøve å forlenge vaieren levetid med å løsne på den og dra fram og tilbake (en sitter i bilen og drar håndbrekket, mens en annen står ved kaliperen og drar i vaieren der, smør så godt med olje der du komer til).
Kaliperen kan bli bedre om du tar og gir den en del karameller og presser stempelet inn med en c klemme. Har du slitte klosser kan det hende det hjelper å skifte disse da stempelet i kalyptusen blir presset lengre inn (slik at du unngår det "ødelagte"/igjengrodde området i stemplet)

#91699  av sw20

har nye klosser rundt om.... har fiksa bremsene bak... men dette var framme???

ga den en deis da e sto på bensinstasjonen... da løsna den.. men hva kan e gjer for å sikre meg mot at dette sjer når e sette på 17" sommer???

vil ikkje ødelegge go felgane??? :shock:

#91711  av spkstrp

Ta laus kaliper og kjenn etter om stempelet går lett fram og tilbake (ikke trykk for hardt på bremsepedalen sånn at stemplet kommer for langt ut), viss ikke må kaliperen skiftes / repareres

#91714  av sw20

la lurer på om eskal ta å hone oppigjen alle sammen..... :?

#91717  av spkstrp

ja viss ingen andre har noen gode ideer :)

#91718  av Master

Dette skjedde med min bil. Først prøvde jeg å smøre gliderne til kalipteren uten hell. Skrudde så av hele kalipteren og prøvde å presse løs det ene stempelet som satt bom fast, fikk løsna det litt , men dette var ikke tilstrekkelig. Leverte så bilen inn på toyota og da fikk de fiksa det :) Så du må nok overhale kalipteren, evt bytte hvis den er veldig rusta.

#91723  av sw20

problemet er at det ikkje e rust på den.... sjønna ingen ting????

å den må jo bevege seg i og med at e kan låse hjulet åsså slippe bremsa åsså glir det rundt igjenn.....

men men...??

#91738  av ToreGTi

Sålenge det ikke er lite bremseklosser igjenn så er det høyst sannsynlig at stemplet i kalipteret som henger seg opp når du slipper bremsen og trykket i kalipteret minsker. Har opplevd dette på noen biler før,så det er vell kanskje lurt å åpne kalipteret å se på stemplet og sylinderveggen i kalipteret om det er noen skader..

#91757  av FireWalk

huff.. dette høres dyrt ut... enda mer utgifter... glad min bil endelig er problemfri.. misunner deg ikke nå! hehe.. :)

#91764  av spkstrp

mulig det går å få overhalte bremser fra slike "bilxtra" butikker.. De koster ialle fall halvparten av nye tror jeg. dersom du ikke kan gjøre det selv, eller det koster mindre å la noen overhale dem for deg.

#91809  av Dalan

Ganske lett å overhale disse selv :)
Du får rep.sett på Toyota for litt over 500,- Det er da til begge sider, fremme eller bak.
Ta da av calipperne, få presset ut stemplene, enten med trykkluft eller fettpresse.
Er det kommet rust på stempelet, så er det like greit å bytte, koster ca. 200,- pr. stk. hos Toyota.
Rengjør godt og hon opp sylinderne, bytt ut alle gummipakninger\mansjetter, og sett sammen igjen. (Det kan virke litt vanskelig å få på igjen den mansjetten som stempelet sitter i, men få med en kamerat som utvider hullet, det kan dras ganske langt, så går det som en lek)
Husk å smøre inn med det fettet som følger med rep.settet, og sett på igjen alt av bremser du har demontert, luft bremsene og tut og kjør! :D
Gjør dette på begge sider når du først er i gang ;)

#91834  av spkstrp

beste følelsen er nok å gjøre det selv, og samtidig spare endel kroner :mrgreen:

#91837  av erling

Om caliperen din er fin, og du har nettopp shinet den opp kan det være en slange..

Jeg har to ganger måttet bytte bremseslanger på min, fordi slangene var tette.. Kan være du har støtt på det samme. Slangene hadde blæret seg, ikke utover, men inn mot senter av slangen slik at den ble tett. Da oppførte bilen sånn noenlunde som du beskriver. Hvis du løsner slangen på caliperen, og væska har vanskelig for å komme ut/ikke kommer ut når du trår på pedalen, så er det sikkert slangen. Om du deretter løsner slangen i andre enden, og væska kommer lett ut har du funnet problemet. :wink:

#91921  av sw20

eirik du har glemt at e har en onkel som e delelager sjef på brages...

så det blir ikkje dyrt,,,
8)