TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorsportsenteret pÃ¥ Eggemoen

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #91477  av Anders gullstein

Satt å leste en gammel ViMenn på arbeid her en dag og kom over en reportasje om motorsportanlegg planene de har til Eggemoen utenfor Hønefoss. Noen som vet noe mer om dette? Skal dette bli gjennomført? Har de fått midler til å starte bygging?
 #91498  av jan-erik

Anders gullstein skrev:Satt å leste en gammel ViMenn på arbeid her en dag og kom over en reportasje om motorsportanlegg planene de har til Eggemoen utenfor Hønefoss. Noen som vet noe mer om dette? Skal dette bli gjennomført? Har de fått midler til å starte bygging?
Det er inngått en avtale hvor Ringerike Kommune kjøper området av Skifte Eiendom (Forsvarets eiendomsfirma, opprettet for å selge unna eiendommer de ikke trenger lenger). Et aksje selskap skal opprettets med det for øye og selge eiendommen videre til Norsk Motorsport Forbund. Disse er vel igjen avhengige av tippemidler eller bevilgninger fra kultur/idretts departementet. Men ting har kommet veldig godt i gang, og det bør kunne la seg realisere innen ganske kort tid. NBF (Norges Bilsport forbund) er ikke involvert i planene så vidt jeg vet, så anlegget skal også benyttes av masse andre motorsport grener. Man vil da få samlet alt på et sted.

Hindrene som jeg ser ligger i veien:
- Naboer som klager over støy
- Finansiering og konkurranse fra andre som også ønsker motorsport anlegg.

Rudskogen ønsker å bygge ut, og med Huysmann som eier og at han som person som er godt inne i norsk motorsport, er det en kamp om bevilgningene. Jeg mener de heller burde få bygget flere steder, slik at man ikke er avhengig av 1 eller 2 steder sør for Trondheim til å kjøre på bane. Å putte mer penger inn i dagens anlegg vil ikke gi så mye mer muligheter for flere arrangementer. Blir stedet for stort vil det bli for dyrt å drive, og blir bare for Gatebil og STCC arrangementer.

Eggemoen ligger 45 minutter kjøring fra Oslo, og 30 minutter fra Gardermoen. Få et senter her, et på Evje og et i Bergens området, og en bane i Trondheim så er vel det meste av landet dekket mht banekjøring. Nå må politikerne snart se at ikke alle ønsker å spille fotball eller gå på ski. Men er vel ikke politisk korrekt å bruke penger på en slik fy aktivitet som bilkjøring og annen motorsport.
 #91513  av GT_rider

jan-erik skrev:et sted.
Rudskogen ønsker å bygge ut, og med Huysmann som eier og at han som person som er godt inne i norsk motorsport, er det en kamp om bevilgningene. Jeg mener de heller burde få bygget flere steder, slik at man ikke er avhengig av 1 eller 2 steder sør for Trondheim til å kjøre på bane. Å putte mer penger inn i dagens anlegg vil ikke gi så mye mer muligheter for flere arrangementer. Blir stedet for stort vil det bli for dyrt å drive, og blir bare for Gatebil og STCC arrangementer.

Eggemoen ligger 45 minutter kjøring fra Oslo, og 30 minutter fra Gardermoen. Få et senter her, et på Evje og et i Bergens området, og en bane i Trondheim så er vel det meste av landet dekket mht banekjøring. Nå må politikerne snart se at ikke alle ønsker å spille fotball eller gå på ski. Men er vel ikke politisk korrekt å bruke penger på en slik fy aktivitet som bilkjøring og annen motorsport.
Å du traff spikeren på hodet :)

#91529  av Anders gullstein

Absolutt enig med deg der Jan Erik. Det er på tide at Norge våkner opp og ser at det er behov for et slikt anlegg. Trafikksikkert er det også, jeg kjører aldri så fint som etter en dag på banen :roll: . Vi trenger flere baner, men en utbygging av Rudskogen er ikke helt å forakte det heller, men må man velge så vil jeg at man skal bygge motorsenter på Eggemoen.

#91606  av Azrael

De skulle vel begynne nå snart med noen av byggningene. Mente jeg leste det i lokalavisa for ikke så lenge siden. Og det var vel Jevnaker kommune som maste om denna støyen, og der tror jeg planene har blitt godtatt. Så jeg tror alt er i orden sånn med tanke på tillatelser osv, men det er vel de penga som gjenstår.

De har i hvertfall tynna ut noe av skogen der...

#91611  av Goose

SÃ¥ enig med Jan Erik som man kan bli 8)

#91681  av kaimagne

Hvis de sliter med at det er så jæskla mye lyd der, så kan jo jeg foreslå for Forsvaret at vi legger all terrengkjøringstrening med Leopard stridsvogn til de allerede eksisterende løypene som er innerst på Eggemo-platået. Har herja MYE i de løypene der, med alt fra Volvo-felt via snøscooter og BV til 113-vogn og Leopard... Utrolig mange autofile øyeblikk har jeg hatt der! :mrgreen:

Forresten er jeg ikke sikker på om det blir så mye mer leven der hvis man gjør det på rett måte, med støyvoller og slikt. Det er jo tross alt motocross-bane på Jevnakersida og flyplass og go-kart-bane og glattkjøringsbane helt ut mot kanten allerede pr dags dato, så det ligger jo til rette for å samle all motorsportaktivitet der...?

Det måtte vel være en fin kompensasjon for treige Ringerikspolitikere som ikke tenkte på å reagere da Forsvaret tok med seg ca 700-800 årsverk og forlot regionen.

Det virker som Ringerikinger generelt er veldig redde for nyetableringer av virksomheter, så du får bare stå på Jan Erik, og sørge for at politikerne som skal bestemme dette, får opp øya for at det faktisk er en del positivt i dette!

Kai Magne

#91685  av Azrael

http://www.ringblad.no/nyheter/article1479980.ece

Her er vel det siste fra lokal avisa ang. denne saken.

Det er sant som kaimagne skriver; det er alt mye motorsport aktivitet der, så jeg tro heller ikke at det er støy som er problemet. Det er vel heller det at noen virkelig gjør noe for oss som har interessen for bil/motor som er problemet. De syns vel det er ille at folk har noe å ta seg til og at vi har et sted som kan tiltrekke seg mye nye folk og være et samlingpunkt for nær og fjern. :roll: