TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp pÃ¥ Bilgalleri.net

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #91169  av supratt

HELP !! Om dere kan hjelpe meg litt her, det ser ut til at jeg kan bli slått av en Kadett!!! :? http://www.bilgalleri.net/html/gal_udfo ... &formsort=
På forhånd tusen takk for hjelpa. :)

#91171  av Fredrik

Done...

BTW: Dere ligger likte på stemmer ;)

#91182  av sw20

ikkje no lenmger....

opel 49 celica 51...

btw. ditte e vist opel clubb mot oss... :shock:

har en compis som kjørte calibre... no askona a.. som hinta meh om det... :twisted:

#91184  av Fredrik

Aner jeg ett aldri så lite "klubbmesterskap" her? :lol:

Stem da folkens! 8)

#91194  av CelicaTurbo

stemt ;)

#91235  av sw20

driver å krangler litt med en om hjulvinkler

meiner at en bil med bmw bakstiling.. ekstrem negativ camber
sitter bedre en en bil med optimale hjulvinkler....

:D :D oen som har noe å tilføye????

http://www.bilgalleri.net/html/for_mess ... ?msg_ID=29

#91243  av CelicaTurbo

hm, faktisk stemmer det at man øker sideveis grep på et hjulpar ved å sette større negativ camber her. Det bildet som var linket til var kanskje en smule ekstremt men det illustrerer jo hvordan det ser ut i det minste. Det som skjer er at når hjulopphenget er presset i en sving vil negativ camber føre til at ytterhjulet med mest vekt i svingen ligger flatere mot asfalten og har større kontaktflate,.. Det er selvfølgelig innenfor visse grenser og ekstrem negativ camber har jo effekt på rett-frem-kjøring. MR2 har orginalt ganske mye negativ camber bak i forhold til de fleste produksjonsbiler, og det er i et forsøk på å holde ræven på plass..

info her:

http://www.superstreetonline.com/techar ... ndex1.html

og her:

http://www.chevyhiperformance.com/howto/4530/

sitat fra siste linken så ut til å forklare det enklest:
Camber is the tilt of a front tire when viewed from the front. Camber is positive if the top of the tire is tilted to the outside and negative if the tilt is to the inside. Since most front suspension systems gain positive camber during bump (compression) travel, and the outside tire goes into bump during cornering, some amount of static negative camber is needed to offset the dynamic positive camber gain and keep the tire contact patch flat on the road surface during cornering.
Gjør noen søk på google.com etter "suspension settings" så tipper jeg at du kan finne en del guider for både rally og motorsport hvor dette blir omtalt..

#91268  av sw20

er kansje bedre grep på akkurat det hjulet ja.. men hva når det slipper??

da har man svert lite å hente seg inn med på dei på andre sida..

dessuten triller ikkje eit dekk som skrubber lettere en eit som triller beint slik som han sir...

at bare litt er nedi derfor går det fortere... :o

#91271  av CelicaTurbo

Det kan gjerne stemme at effekten av negativ camber blir mindre når dekket slipper men mye av bilens vekt vil fremdeles ligge på hjulet da. Det spørs jo hvordan dette er om man setter null camber da, hvordan hjulet da vil ligge under press og når det slipper, å sette negativ camber gjør man jo for å motvirke hjulopphengets endring av hjulstilling når det blir trykket sammen og den samme endringen i camber når man går inn i sving vil jo gjelde om man har satt 0 camber i utgangspunktet. Men en ekspert på hjulstilling for racing burde nok heller ha svart på akkurat det.

Ellers, jeg har ikke tro på at et hjul med mye camber ruller lettere slik den fyren i diskusjonen mener.. men det er kun min personlige mening basert på enkel logikk da.. Kanskje hjulet ruller lettere pga mindre kontaktflate med asfalten, men når hjulet står skrått vil det jo faktisk prøve å svinge så de to hjulene vil da faktisk streke mot hverandre og jeg ser for meg at det heller har en svak bremsende effekt. Biler med stor negativ camber sliter jo mye mønster på innside av dekket..

#91273  av Goose

Stemt 44 vs 56 :)

#91288  av Fredrik

Med negativ camber får man bedre veigrep på ytterhjulet, i svinger.. Skulle det slippe så er det bedre med negativ camber, da vekta ligger på ytterhjulet....

#91334  av sw20

dersom ytterhjulet slipper da???

da har men lite å hente seg inn med dersom hjulet på andre sida stårt like skjeift...

litt negativ kamber er bra.. men det er dog også orginalt på mange biler.. men ikkje noe ekstreme greier som dette...

#91338  av jumbo

Husk at det indre hjulparet bidrar VELDIG lite til det totale veigrepet når man kjører hard sving. Akkurat samme som innerski i slalom, eller bakhjul under bremsing etc. Er kun den siden som får bra med vekt på seg som er verdt å bekyrme seg om. Dersom litt negativ camber hjelper det yttre hjulparet til å få f.eks 1% bedre grep, og samtidig reduserer grepet til hjulere på motsatt side med 10%, er dette fremdeles totalt sett en vinning.

#91341  av sw20

neeeei... har blitt utfordra eg og....
en italiener
og en franskmann,..... :? :)
??

#91416  av sindrejl

negative camber er greit det, men alt med måte for å si det enkelt.. folk digger å overdrive med sånnt fordi det ser "tøft" ut og fordi det er så "fast'n the furious". Mye bedre å satse på en bil som er beregnet i svinger enn å skråstille hele forbanna hjulsettet sitt ;) Ser jo bare latterlig ut !!