TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo valg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #89695  av FireWalk

Hvilken turbo er mest effektiv på MR2 turbo? Har lest at den orginale er relativt ineffektiv, at den slutter å puste når det blir trimmet litt.. Hva heter den orginale? CT- ettellerannet?

Jjeg regner med at dere turbogutta som har trimmet litt har byttet turbo til noe større. Hvilken turbo bruker dere? hvilken er mest effektiv på MR2 turbo? jeg aner ikke hvilken turbo som står i min bil akkurat nå, vet at den er ny og ble byttet av forige Eier, men hadde vært litt kjekt å vite hva som er mest effektivt? så kan jeg finne ut hva jeg har og hvordan den yter i forhold til det som er best..

#89735  av Master

FireWalk, hvorfor ringer du ikke opp forrige eier og spør etter noen info om bilen din, evt papirer, evt verkstedet som bygde motoren din? Ville jeg ha gjort. Så vet du nøyaktig hva slags innhold du har i motoren din. Bør jo gjøres slik at du vet hva du har der i tilfellet noe går galt.

Originalt sitter det en CT-26 turbo på mr2 90-94 modell, og 3.gen har originalt en CT-20 som faktisk er en mindre men mer effektiv turbo. Den spinner raskere opp til fullt ladetrykk, og holder trykket lengre opp på turtallsregisteret. Mange amerikanere oppgraderer sin CT-26 til "CT-27" som uten å være for sikker gjør at turbinhjulet blir mindre og mer effektivt.

Jeg vil anbefale deg å lese på det amerikanske mr2 forumet http://www.mr2oc.com Da flesteparten av amerikanerne har turbo (imotsetning til norges ussle 10-15 stk kanskje?) så er det nok flere erfaringer der.

#89759  av FireWalk

ok, takker :)

Har veldig lyst å høre med forige eier hva som er i bilen, men han bor i USA og er så godt som umulig å få tak i... dessuten skjønner jeg fint lite av det han sier når det gjelder de rent tekniske tingene når jeg først har fått tak i han..... selv om jeg mener jeg er ganske god i engelsk selv.. men hva alle de tekniske utrykkene blir på engelsk er ting jeg ikke har så god greie på.. :oops: Han som videreformidlet bilen i Norge vet ingen verdens ting.. har like mye greie på motor som mora mi... hehe..

Lurte på om det kanskje kan være lurt å sette på en større turbo, f.eks power enterprise sin 400 ps turbo, men så igjen, hvilke turboer leverer den beste kurven på disse bilene? Tenkte jeg skulle snuse litt rundt vedrørende hvilke turboer som passer best på denne motoren. Har hørt at større turbo vil levere mer guffe på mindre ladetrykk.. uten å slite mer på motoren. Stemmer det?

#89784  av Master

Det stemmer. Spør han etter e-mail adresse så kan du maile og spørre etter tekniske opplysninger, så kan du poste den her, så er det sikkert noen som klarer å forklare det til deg på en fornuftig måte. :lol: Er jo et must å vite hva motoren sin inneholder :wink: ... kanskje du kan få sånn noen lunde peiling på hvor mange bhp og dreiemoment du har

#89819  av CelicaTurbo

Lureste veien er nok å få info fra tidligere eier på et vis.. Vi aner ihvertfall ingenting om turboen din ;) Ellers, til generell info: turboen i 3. gen motorene kalles "ct20b" men det er usikkert om det er et offisiellt navn på turboen, men alle vet ihvertfall hva man mener når man sier det. Turboen "ct20" er derimot en mye mindre turbo som Toyota bruker i noen av sine dieselbiler, deriblant Landcruiser og Hiace og må for all del ikke forveksles med noen turbo som står i våre biler.. Om man kontakter et overhalingsverksted for å få en bytteturbo og ber om en "ct20" kan man få en kjedelig overraskelse ;)