TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Uforsiktige Brøytebil sjÃ¥fører!!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #84801  av FireWalk

Jeg var på jobb i dag da jeg fikk beskjed om at 2 biler hadde fått frontruten fullstendig knust oppe på parkerings plassen. 7 andre biler hadde fått store steinsprut skader på panser og tak. Jeg gikk ut for å sjekke, og så KLART var min bil blandt de 2 uheldige som hadde fått frontruten knust.

Grunnen? Jo. de HELVETES brøytebilene som aldri er der når man trenger dem, men som kjører som noen helter når det er fine forhold og man strengt talt ikke trenger dem. I går var det typisk norsk sunnmørs vær. etter flere dager med minusgrader ble det i går plutselig 3 pluss grader. Dette fører jo til SÅPEGLATTE forhold på de snødekte veiene. Dette løser brøytebilene med å strø sand og grus på veiene. I dag var det meste smeltet bort til en voldsom sørpe. Så kommer brøytebilen kjørende i FULL fart, og brøyter vekk sørpe med en saftig stein blanding inni. Når brøytebilene kjører så fort så fyker jo dene blandingen jævlig langt avgårde... I dette tilfelet ble en hel rekke med biler som stod parkert på firmaets parkeringsplas regelrett BOMBARDERT med små og middels store steiner! og to biler inkludert min fikk altså KNUST frontruta. VELDIG kjekt......

Firmaet som disponerer brøytebilene for veivesnet hadde vist fått ganske mange klager i dag. Det var vist ikke det eneste tilfellet. I strandgata hadde samtlige biler fått skader pga dette.. Det må da kunne gå ann å tenke litt? Når man STRØR veien den ene dagen, og ploger vekk sørpen dagen etterpå og sørpen spruter over samtlige biler som befinner seg innen 10 meter fra veibanen, så må man jo tenke på at det ikke BARE er snø og sørpe som fyker gjennom lufta....

Jeg bruker jo dene bilen som Vinterbil mens MR2en står i garasje.. Jeg jobber skift så jeg er totalt avhengig av bil. Jeg har kun Annsvar forsikring på denne bilen, skal jeg køpe ny rute blir det vel SVINDYRT...
Jeg har kontaktet veivesnet og funnet ut hvilket firma som eier brøyte bilene. Nå må jeg på en eller annen måte prøve å legge frem et krav om at de skal dekke skadene på SIN forsikring. Men det er jo ikke så lett... hvordan skal jeg gå frem her? siden jeg kun har annsvar vil jo ikke mitt eget forsikring selkap hjelpe meg her... ? hvordan går jeg frem?

Legger med noen sørgelige bilder av resultatet av dagens brøyting... Legg merke til steinene som ligger på panseret (på taket også)! Slik så det ut over så godt som alle bilene som var parkert utenfor jobben. Også mange splitter nye biler! Kjekt... :?
Vedlegg
P1010029.JPG
P1010029.JPG (43.96 kiB) Vist 977 ganger
P1010032.JPG
P1010032.JPG (54.69 kiB) Vist 540 ganger
P1010028.JPG
P1010028.JPG (20.92 kiB) Vist 977 ganger
P1010027.JPG
P1010027.JPG (16.64 kiB) Vist 977 ganger
P1010030.JPG
P1010030.JPG (63.96 kiB) Vist 542 ganger

#84803  av tojo

Fan til greier! :evil: Måtte jo være noe med dette innlegget! Er jo ditt innlegg nr.666(number of the beast).
Kjekt at MR2`en din står trygt.
Håper saken får en lykkelig slutt.
Man kan da ikke bare brase frem selv om man er brøytesjåfør. :evil: (er jo lov å tenke litt også!)

#84807  av Kaizern

Kontakt firmaet som utførte brøytingen, hvis ikke dere kommer til en ordning, så anmelder du forholdet til politiet..... Han har jo gjort skade på andres eiendom å "stukket" av... :roll:

#84808  av GT_rider

Ja. Kontakt firmaet som har ansvar for brøytingen. Ta med bildene som dokumentasjon.
viss det er ett lite/mellomstort firma, så kommer dere nok til en løsning i all allminnelighet.
Har dere øyevitner, så kontakt dem.
Var visst to som fikk ødelagt ruta, da bør dere legge frem kravet sammen, for å få litt mere makt bak det.

Dumt å bare ha ansvarsforsikring. Koster ikke så mye mere å ha delkasko, som jo dekker slike ting som hærverk, ruteskade, brann, innbrudd, o.s.b..

Hvilken bil er det forresten du kjører rundt i nå om vinteren da.
Synes det ligna litt på en Fiesta Mk 3.

#84810  av Remi

Alle rutene på min bil blei jo knust av vandaler, og har bare ansvar på min forsikring. det dekket vindusskadene fikk alle rutene som va knust ny på forsikringen da :)

#84812  av Dalan

Mye udugelige folk i den bransjen der har jeg inntrykk av..
Husker vi var på en hytte i Trysil tidlig i vinter med jobben, og skulle jobbe derfra over ADSL-linjen som gikk opp dit.
Kabelen var i hui og hast trukket opp til hytta, så de hadde ikke fått tid til å grave den ned eller henge den opp, så den lå på bakken.
Om kvelden kom det selvfølgelig en snøsokk og skulle brøyte der (det er jo greit nok) men når han så at kabelen lå slengt over veien, så ringte han sjefen og ba han komme og se på det, for å finne ut hva de skulle gjøre med det.. Og tror dere ikke den nissen av en sjef rett og slett klippet over ADSL-ledningen vår du a?! :shock:
"Her skal det brøytes, så det nytter ikke komme her og komme her"
Håper inderlig han måtte betale for det.. :x

#84833  av FireWalk

GT_rider skrev:Ja. Kontakt firmaet som har ansvar for brøytingen. Ta med bildene som dokumentasjon.
viss det er ett lite/mellomstort firma, så kommer dere nok til en løsning i all allminnelighet.
Har dere øyevitner, så kontakt dem.
Var visst to som fikk ødelagt ruta, da bør dere legge frem kravet sammen, for å få litt mere makt bak det.

Dumt å bare ha ansvarsforsikring. Koster ikke så mye mere å ha delkasko, som jo dekker slike ting som hærverk, ruteskade, brann, innbrudd, o.s.b..

Hvilken bil er det forresten du kjører rundt i nå om vinteren da.
Synes det ligna litt på en Fiesta Mk 3.
Du ser nok ganske rett. Det er en 90 modell Ford Fiesta 1,4. Helt grei vinterbil :) tar seg utrolig godt frem med sine nye ultrasmale vinterdekk.

jeg har Sparebank1 forsikring. betaler 5500 kr i året for å ha den... 30% bonus. Jeg betaler 10500 iåret for MR2en hos Gjensidige Nor. Med full kasko og alt. Da syntes jeg et er merkelig at fiestaen skal være så dyr hos sparebank1. vurderer å bytte selskap... Men nok om det! Jeg vet nå hvilket firma som står bak brøytingen, og de hadde jo fått inn en del klager fra før. Han andre som fikk knust ruta ringte forsikring selskapet som kom og hentet bilen og greier... De skulle kontakte brøytebil selskapet selv og ordne ut.. så han slipper jo å gjøre noe mer... Jeg derimot får ikke noe særlig hjelp siden jeg knu har Ansvar forsikring...
Har aldri tenkt at det var vits iå ha noe kasko på en så relativt billig bil, men det er jo utrolig irriterende når noe først skjer. Ikke har jeg leiebil heller siden jeg har 2 biler. Men nå står jo MR2en i garasjen med sommerdekk og den er jo bambi på isen i forhold til fiestaen uansett..

utrolig trasigt dette her... Det må være fordi det var inlegg nr 666 ja... hehe!

Ja politiet er jo en mulighet. Det er ingen vitner, men det er jo helt åpenlyst hva som har skjedd... Det sier seg selv når man ser måten bilene er parket på osv..

Ei jeg jobber med hadde heldigvis et digital kamera liggende på kontoret sitt, så jeg lånte det og tok noen bilder av bilene slik de stod rett etter atskaden var oppstått. Tok også bilde av terrenget rundt, og oversiktsbilde der man ser veiens plasering i forhold til bilene osv. Bare sånn i tilfelle... kan vise seg kjekt å ha.

Jeg har ikke tenkt å betale dette selv! det er som dere sier noen andre som har påført MIN bil skade! og da må det være forsikringen til den som har forvoldet skaden som skal betale for skadene... uansett om det er en brøytebil innleid av veivesnet...
Sist redigert av FireWalk den 26 jan 2005 19:57, redigert 1 gang totalt.

#84839  av GT_rider

Du bør nok bytte forsikringsselskap ja. Rimelig drøy pris for en fiesta. Betaler 7-8000,- med delkasko på Celicaen hos gjensidige nor.

Kan du dokumentere skadene, og hvem som har forvoldet dem så bør du få erstattet skadene.
Spesielt siden det er flere som har fått lakkskader i form av steinsprut.

Får du ikke kontakt med en gang, så er lokalaviser veien og gå har jeg inntrykk av.
Her nede hos oss, får dem flittig kritikk for dårlig brøyting, og tildels for brøyting utenfor veien, med det resultat at folk kjører utfor Seinest i går kjørte posten, og en dyretransport av veien på to forskjellige steder.
Idag stilte sjåførene opp, og sa mye av kritikken var uberettiget.
Noe som i enkelte tilfeller er sant. Problemet er bare at vi ikke har så mye vinter her vest, slik at mange ferske brøytemanskaper får bygd opp noen erfaring.
Syns de burde blitt utplassert på en eller annen fjellovergang, slik at de fikk tilstrekkelig trening før de fikk slå seg løs i tettbebygde strøk.

Syns bilen virket kjent.
Deler garasje med foreldrene mine, og de har en slik som nr 2 bil.
Har rett i at den tar seg godt fram på vinterføre på sine smale vinterdekk. Har forøvrig like smale sommerdekk :oops: :wink:
Kongebil. Toler alt. Også to år med intens lærekjøring, var ikke altfor flink i starten :?

#84856  av chris

Kaizern skrev:Kontakt firmaet som utførte brøytingen, hvis ikke dere kommer til en ordning, så anmelder du forholdet til politiet..... Han har jo gjort skade på andres eiendom å "stukket" av... :roll:
støtter meg på den der ja. Anmeld idiotene. Det er jo regelrett hærverk det der! få med deg flere som ble utsatt for akkurat det samme.

#84863  av FireWalk

Snakket med firmaet nå... de skulle komme på jobben og kikke på "forrholda" i morgen... men han var ikke så veldig sammarbeidsvillig akkurat... han begynte sånn: Ja er du sikker på at det er brøytebilen som har forårsaket dette da? har dere noen vitner? har dere noen form or dokumentasjon? uff... frykter at dette ikke blir så enkelt... :evil:

#84874  av chris

FireWalk skrev:Snakket med firmaet nå... de skulle komme på jobben og kikke på "forrholda" i morgen... men han var ikke så veldig sammarbeidsvillig akkurat... han begynte sånn: Ja er du sikker på at det er brøytebilen som har forårsaket dette da? har dere noen vitner? har dere noen form or dokumentasjon? uff... frykter at dette ikke blir så enkelt... :evil:
du har da vel en HAUG med vitner du..?

#84878  av jumbo

Har opplevd lignende her paa Kongsberg, dog med et uhell med noen som sproytelakkerte ei bru...

Ett godt tips: Allier deg med de andre som ble rammet, dersom du klarer aa finne fram til hvem det var... Man staar mye sterkere som ei gruppe i slike saker.

#84919  av cameleon

Jeg hadde sparebank1 forsikring på min forrige mr2 jeg også. Tok de drøye 2 1/2 måned og komme fram til endelig forsikringsoppgjør. Skift selskap så fort du kan. De er både dyre og jævlig lite samarbeidsvillige. Måtte de brenne i helvete :evil: :evil: :evil:

#84943  av tojo

cameleon skrev:Jeg hadde sparebank1 forsikring på min forrige mr2 jeg også. Tok de drøye 2 1/2 måned og komme fram til endelig forsikringsoppgjør. Skift selskap så fort du kan. De er både dyre og jævlig lite samarbeidsvillige. Måtte de brenne i helvete :evil: :evil: :evil:
Offtopic! har ventet i 11mnd på et forsikringsoppgjør fra IF(det positive med det hele :? var at jeg fikk et brev rett før Jul der det sto:Vi har ikke glemt deg!)Makan til oppførsel!
Jeg har byttet til Gjensidige.
Så 2 1/2 mnd som sparebank1 brukte er da ikke noe å klage på. :evil:

#84944  av FireWalk

Uff.. håpløse greier! I slike tilfeller får en bare ringe og mase flere ganger for dag, intil de blir så drittlei av deg at de får fortgang i sakene bare for å bli kvitt deg... trasigt at det skal være så vanskelig å få dem til å gjøre noe som burde være en rutine..

Var på verksted med bilen i dag for å få skiftet frontrute.. Regner med den er ferdig til i morgen. Intil videre må jeg jo betale dette av egen lomme... Men jeg gir meg ikke, dette SKAL brøytebil selskapet få ta på sin forsikring... Ellers blir det annmeldelse og advokat og hele pakka... dette er en prinsipp sak!