TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bryter pÃ¥ antena...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #75915  av Grøndis

Har lurt litt på om det er mulig å montere en bryter på antena
på min mk2 sånn at når jeg hører på cd så kan antena forbli nede

noen som vet åssen bryter jeg kan/må bruke får å få dette til,
hvis det er mulig???og gjerne noen tips på åssen jeg må gå fram!!

#75918  av FireWalk

hmm.. har du ikke koblet antenne ledningen til CD-spilleren da? jeg trykker bare på en knapp på cd-spilleren jeg så går antennen opp eller ned. Men det skulle vel la seg gjøre å koble en bryter på den antenne ledningen som går til cd-spilleren skulle jeg tro. tenkte litt på det før jeg også, helt til jeg opdaget at cd-spilleren hadde en innebygget funksjon for dette, med inntak for den ledningen. Det tror jeg de fleste spillere har. :-)

#76318  av jumbo

Det er så enkelt som å montere på en helt simpel bryter mellom styrespenningen fra stereo-anlegget ditt og ledningen fra antenna (blå ledninger om jeg ikke husker helt feil) Sikkert noen som har skjematikk på dette.

#76333  av Master

rosa med blå stripe mener jeg huske er en av to styreledninger du trenger til elantenna. Disse kobler du til "remote" eller da styrestrøm på cdspilleren din. Hva var farga på den andre kabelen, noen som vet? Uansett så sitter disse originalt fast i en hvit kontakt med mange ledninger som skal i den originale cdspilleren. Forresten så har de fleste jeg vet om hatt problemer med at nylonvaieren i elantenna fusker, så går antenna unormalt er det nok sikker denne som må byttes.

#76387  av Vaulen

Gjorde dette selv for litt siden da jeg var hos Markus og skifta effektanlegg.
Med forbehold om at jeg husker feil, så er det også sånn at om du setter bryteren på "feil" ledning så må du skru av anlegget for å få antennen ned.

Send PM til mr2turbo så får du sikkert rett svar.
(Tror den andre ledningen var svart)

#76401  av MR2turbo

Jeg har gjort det sånn at jeg kun kan få opp antenna når anlegget er på.
har en bryter til dette. den funker sånn at når spillern er på kan jeg aktivere brytern og antenna begynner å gå opp... Så skrur jeg av bryteren med en gang igjen, så står antenna oppe helt til jeg skrur av stereoen... neste gang jeg da skrur på blir antenne værende nede... ;)
Dette er identisk med slik det er orginalt på mr2, bortsett fra at der kommer antenna opp når du setter på tuneren i stereoen, så står den oppe helt til du skrur det av.

Det funker sånn at det er to ledninger som må ha strøm for at antenna skal gå opp, den ene av disse styrer en holdekrets, som holder antennen i den posisjon den var i når du kuttet strømmen til den andre.

Skal du ha det til å funke på samme måten, kobler du begge plussledningene for antennemotoren til remoten på spillern, og bryter den ene med en bryter.
Husker ikke hvilken farge du bryter, men kan sjekke det neste gang jeg er på verkstedet... må bli over helga i tilfelle...

#76419  av Tor

Jeg har koblet ut min antenne, så når steroen startes er det bare motoren på antenna som går. Har istete montert en "ledning antenne" inne under dash bordet. Fungerer helt fint og det skurrer ikke :)

#76422  av jumbo

Slik jeg har det koblet nå, er begge ledningene fra antenna koblet mot den eneeste styringsspenningen stereoen min leverer. Denne er 12v når anlegget er på, 0v ellers. Ettersom det funker 100% som forventet, tenker jeg å koble ledningene fra antenna rett på fast 12v, via en og samme bryter. Dette burde gi akkurat den effekten man forventer - bryter på: antenna opp, bryter av, antenna ned, helt uavhengig av stereoanlegget.

#76470  av erling

jumbo skrev:tenker jeg å koble ledningene fra antenna rett på fast 12v, via en og samme bryter. Dette burde gi akkurat den effekten man forventer - bryter på: antenna opp, bryter av, antenna ned, helt uavhengig av stereoanlegget.
Noe poeng i å kunne ha antenna oppe mens stereoen er av da? :P

#76487  av Master

slik jeg ser det så må det bli et kortids/langtidsparkeringsspørsmål om man vil la bryter eller cd-spiller styre antenna. Hvis man er ute å gjør mange småstopp synes jeg det bare var irriterende den lyden av antennemotoren som gikk i et halvt minutt (var jo noe galt med min da). Så da kunne det vært kjekt med en bryter for å felle ned antenna når jeg parkerer bilen over lengre tid.

#76541  av jumbo

erling skrev:Noe poeng i å kunne ha antenna oppe mens stereoen er av da? :P
Selvsagt ikke, men er for min del langt enklere med en fast 12v via bryter enn å sette bryter mellom styrestrøm fra stereoen og antenna. Får se litt, skal fikses i.l.a uka så finner vel en grei løsning tenker jeg.

Det er som andre har nevnt småkjøring som er hovedgrunn for meg til å ville ha bryter på den, samt at jeg nesten aldri bruker radio og derfor har fint lite bruk for den.

#78342  av Grøndis

Skulle ikke være lett detta ????? hmmm
noen som vet hvilken farge og hvem og hvor mange kabler
som må kobles sammen????
 #312383  av FastN

Drar opp en gammel post da jeg lurer på der samme, men ikke finner ut av det, BOMBE

Er ute etter og få satt på en av/på knapp på antenna om mulig.
Har tre ledninger som går sammen, når jeg kobler fra de to tynne går antenna ned, men da er det heller ikke lyd i anlegget.

Slenger med et bilde da det ikke er sikkert ledningene mine er orginale.
rsz_1DSC00145.jpg
rsz_1DSC00145.jpg (42.02 kiB) Vist 878 ganger