TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor alternativer

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #74858  av FireWalk
 
Nå har jeg forsøkt å finne litt info om dette, men sitter her like om ikke enda mer forvirret enn jeg var når jeg startet.

Hvor mange motor alternativer finnes det for MR2 (og celica), og hva er egentlig forskjellen?

Hva er forskjellen på en 3S-GT og en 3S-GTE 1 og 2. gen f.eks? for ikke å snakke om 3S-GTS osv..

blir mildt sagt forvirret...

3. gen 3S-GTE er den på 245 hk, det vet jeg.. men 1 og 2. gen 3s-gte er vel 204 hk om jeg ikke husker helt feil, men hvor kommer 3S-GT inn i bildet her da?

Satt og surfet litt nå, og da slo det meg plutselig at jeg ikke har så god greie på forskjellene mellom de forskjellige motorene som jeg i utgangspunktet trodde...

Jeg har brukt søk funksjonen mye nå uten å finne noe relevant info. Vi burde ha en side der foirskjellene og spesifikasjonene stod listet opp. Mulig den allerede finnes, men jeg fant den i så fall ikke...

 #74867  av Kebab gud
 
en ting kan jeg si ...
4gen 3S-GE er hvertfall Dual VVT-i og "lengde" plasert .. :P
4gen 3s-GTE yter 260hk.. bla bla bla :P

(tror begge dagens 3S-GE/GTE er 4gen hvertfall,, eller så er dagens 3S-GE 3gen...)

en ting er sikkert .. Een i "GE/GTE" osv står for injection .. så da er det vel ikke injection i 3S-GT ....

 #74877  av @lpher
 
Såvidt jeg vet så eksisterer det ingen 3S-GT eller 3S-GTS :)

GT-ville vel bety...turbo UTEN el.insprøytning :D not a good idea regner jeg med :D ...og noen "S" kode i topp/motorbetegnelsen kjenner ikke jeg til ihvertfall :D

Foruten 3S-GE og 3S-GTE finnes det også noen 'lean burn' 3S'utgaver også...3S-F og 3S-FE....men det er vel alt...igjen..såvidt jeg vet :)

@lpher

 #74880  av tojo
 
Fins en rekke motoralternativ til Celica(1971-) og MR2(1986-):
Skal man skrive en liste på dette så vil det ta tid,å den vil bli lang :wink:
For mer info om motor alternativer +++ se:
http://www.toyotagtturbo.com/engines2.html

Her burde det meste du lurer på ang. motor stå. :wink:
Sist redigert av tojo den 05 des 2004 15:25, redigert 2 ganger totalt.

 #74901  av mr.two
 
Slik min oppfatning er ang motorene, så er det :

5 3sgt-e motorer
Usa 1 og 2. gen 204 hk
Japan 2.gen 225hk 3.gen 245...de andre vet jeg ingenting om.

GTS er betegnelsen på Mr2 turbo I Japan, mens det står Turbo bak Us modellen.

3SGT har jeg aldri hørt om.

 #74912  av sleeper
 
3s-ge= 1gen 150hk, 2gen 156hk, 3gen 175hk
3s-gte= 1gen 185hk, 2gen 204\208hk, 3gen 245hk, 4gen 260hk,

fikk også en 1.6 liter på 124hk i 4gen celica og mk1 mr2 men husker ikke koden på den.
i 5gen celica fikk man også en 1.6 liter på 90hk!?
i 6gen celica fikk man somregel levert den med en 1.8l på 116hk

i usa blei mange av mr2 mk2 levert med en 2.2l motor på ca 130hk (5f etellerannet)

altså: celica mk4: 1.6l 124hk
2.0l 150hk
2.0l turbo 185hk

celica mk5: 1.6l 90hk
2.0l 156hk
2.0l 204-208hk
celica mk6: 1.8l 116hk
2.0l 175hk
2.0l turbo 245hk


mr2 mk1: 1.6l 124hk

mr2 mk2: 2.0l 156hk-175hk
2.0 turbo 204-245hk

(2.2l 136hk i usa)

 #74930  av MR2turbo
 
for en 3sgte står "3" for 2,0liter "S" for at det er en s-modell blokk, "G" står for at det er en 16v "high performance" topp, "T" står for turbo, og "E" står for at det er elektronisk innsprøytning...

3sgt er bare forkortet skrivemåte for 3sgte... ;)

 #74937  av tojo
 
BEFORE "-":
the letters indicate the engine family, for example in 18R-G
the engine family is R, in 2JZ-GTE the family is JZ.
The number(s) at the beginning is the number of the are for a certain
bottom end version (block, bore, stroke). The larger the number,
the newer the bottom end version. It may seem like the larger the
number, the larger the displacement but this is not always true.

AFTER "-":
G = twin cam (wide angle, 45 degrees or more between the intake and exhaust valves)
F = "economical" twin cam (narrow angle, around 22 degrees)
T = turbocharged
Z = supercharged
E = fuel injection
i = single point fuel injection
L = transverse mounted engine (seems to be an obsolete code)
B = twin carbs (only used on non-twin cam engines, obsolete code)
R = air injection
S = swirl intake ports (only a few made in mid '80s)
S = direct injection & swirl pot pistons (starting from '97/98)
U = emission package (Japan)
C = emission package (California)
LPG = LPG fuel

 #75057  av Amund
 
Kebab gud skrev:en ting kan jeg si ...
4gen 3S-GE er hvertfall Dual VVT-i og "lengde" plasert .. :P
4gen 3s-GTE yter 260hk.. bla bla bla :P

(tror begge dagens 3S-GE/GTE er 4gen hvertfall,, eller så er dagens 3S-GE 3gen...)

en ting er sikkert .. Een i "GE/GTE" osv står for injection .. så da er det vel ikke injection i 3S-GT ....
Det er egentlig ikke levert en 4. gen 3sgte. det er en 3.gen som er litt ekstra på. dette blandt annet fordi toppen ikke er fysisk forandret, er vel stort sett tenning og litt sånt stash some r forandret tenker jeg.
3sge er levert som 4.gen, men ikke 3sgte. skal se om jeg finner igjen siden som dette sto beskrevet på.
Det som er omtalt som 4. gen 3sgte er vel den motoren som er levert i caldina, 260 hk. om du er ute etter MYE trøbbel med ledningsnett, er dette motoren for deg i vert fall!

 #75080  av chris
 
hva er det med den mr2 gts saken da? er det sånn japan greier det eller?

 #75103  av Dalan
 
chris skrev:hva er det med den mr2 gts saken da? er det sånn japan greier det eller?
Det er betegnelsen på MR2 Turbo i Japan ja :)

 #75552  av megetlei
 
Man kan si det enkelt:
mr2 og celica brukte A og S motorer. (ikke W30 og T23)

Her er en liten oversikt over slagvolum pa A og S motorer

5A = 1,5 liter
4A = 1,6 liter
7A = 1,8 liter
8A = 1,3? liter
1S = 1,8 liter
2S = 2,0 liter
4S = 1,8 liter
3S = 2,0 liter
5S = 2,2 liter

megetlei