TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bilkjøring og Posten

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #72744  av kaimagne
 
Kjakan skrev:Ristet på hodet selv når jeg leste dette. Trodde dette her var allmennkunnskap blant folk, men tydeligvis ikke.
Dette sier muligens noe om nivået på de som jobber i Posten. Litt av et knep å bremse på girene før et kryss :roll:
Selv bruker jeg å bryte bilen i 1. gir når jeg kommer ned mot 70 km/t foran et kryss, ut med "koplingen" som det heter på trafikkskolespråket, og bruke håndbrekket i tillegg, slik at de bak meg ikke ser at jeg bremser...
*plonk* så står man stille uten noe varsel... :mrgreen:

 #72750  av chris
 
Master skrev:
chris skrev:latterlig..

men jeg er ikke akkurat tilhenger av å drive å hoppe over to gir av gangen og sånn heller jeg da. Og 60 i 5.gir? kveler jo motoren da..
ikke med en mr2 f.eks på rett strekke siden den har så høyt gira 5gir.
vet ikke åssen det er med din, men mr2'en min murrer bare om jeg kjører 60 i 5.gir. Da trives den ikke overhodet. Og economylyset lyser oransje bare jeg lukter på gasspedalen. Bruker aldri 5.giret under 70 jeg.

 #72803  av jumbo
 
Fryktelig sjelden jeg bruker 5. giret i det hele tatt, men så kjører jeg stort sett på bygater/småveier så lite relevant. 5-gir under 80 er uansett uaktuelt for min del, er helt avhengig av å kunne bruke litt gass ut av svinger etc, og da er for høyt gir drepen både for bilen og besinforbruk.

Og påstanden om at lavest mulig turtall = minst besinforbruk er ikke helt sann. Det er helt sant at man skal søke lavt turtall, men motoren din har et register hvor virkningsgraden går rakt til helvete når du kommer tilstrekkelig lavt. En god ECU kan aldri kompensere 100% for registersignaturen på motoren din, vi snakker fremdeles om en bensinforbrenningsmotor med relativt lite slagvolum i forhold til kraft, så det finnes grenser for hva som er effektivt, elektronikk eller ei.

Må innrømme at det er drittgøy å bruke masse gass på relativt lavt turtall nå som turboen er på plass, ettersom draget på lavere turtall er som natt/dag sammenlignet med en N/A, men ikke kom å påstå at det er forbrukseffektivt :twisted:

Er uansett positivt overrasket over turboen, kjører konsistent på ca en liter blank i bykjøring, hvilket jeg finner overraskende bra. (kjører ikke akkurat pent heller, de tankene jeg har målt inkluderer masse testing, 0-100 etc etc)

 #72820  av spkstrp
 
Ville bare si at jeg jobber i posten og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt :)

 #73001  av chris
 
spkstrp skrev:Ville bare si at jeg jobber i posten og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt :)
bare vent, du får nok den opplæringen du trenger etterhvert du også :lol:

 #73008  av Kjakan
 
Master skrev: Har alltid kjørt i 5-gir med mine biler i 60+ ned i 50 begynner det å bli tungt så da kommer 4 eller 3 inn :)
forresten da jeg hadde mr2 drev jeg ofte å skifta fra 3 til 5 når jeg akselererte. Noen andre som gjør det? sånn 1-2-3(opp til 60-70)-5. (ved vanlig kjøring da... ikke no drag.
Kjører akkurat som deg med min 4AGE. 5 gir ned til 50 hvis det er liten motstand. 4 gir ned til 40 hvis det ikke er motstand. Hopper ofte over 4 gir og legger den rett i 5 gir. Synes faktisk 4AGE drar greit på lave turtall til tross for bare i overkant av 140nm.

 #73058  av Master
 
Kjakan skrev:
Master skrev: Har alltid kjørt i 5-gir med mine biler i 60+ ned i 50 begynner det å bli tungt så da kommer 4 eller 3 inn :)
forresten da jeg hadde mr2 drev jeg ofte å skifta fra 3 til 5 når jeg akselererte. Noen andre som gjør det? sånn 1-2-3(opp til 60-70)-5. (ved vanlig kjøring da... ikke no drag.
Kjører akkurat som deg med min 4AGE. 5 gir ned til 50 hvis det er liten motstand. 4 gir ned til 40 hvis det ikke er motstand. Hopper ofte over 4 gir og legger den rett i 5 gir. Synes faktisk 4AGE drar greit på lave turtall til tross for bare i overkant av 140nm.
Ok. Forstår jo selvfølgelig de som kjører mye i by osv der det er mye kø og bakker og kryss osv osv. Men der jeg bodde før (Bodø) kjørte jeg 2 mil til jobb hver dag på slett landevei, og da har det alltid gått bra med 5 gir hele veien. Men så ligger jeg sjeldent i 60 i 60 sona.. Blir som regel 70 :roll:

Synes å huske at MR2en har ca 3000 rpm på 100-110 km/t. Og hvertfall over 2000 rpm i 60-70. Og da synes jeg den dro godt nok. Trenger jo ikke akselerere fullt hele tiden :lol:

 #73186  av sindrejl
 
Kjakan skrev:
Master skrev: Har alltid kjørt i 5-gir med mine biler i 60+ ned i 50 begynner det å bli tungt så da kommer 4 eller 3 inn :)
forresten da jeg hadde mr2 drev jeg ofte å skifta fra 3 til 5 når jeg akselererte. Noen andre som gjør det? sånn 1-2-3(opp til 60-70)-5. (ved vanlig kjøring da... ikke no drag.
Kjører akkurat som deg med min 4AGE. 5 gir ned til 50 hvis det er liten motstand. 4 gir ned til 40 hvis det ikke er motstand. Hopper ofte over 4 gir og legger den rett i 5 gir. Synes faktisk 4AGE drar greit på lave turtall til tross for bare i overkant av 140nm.
Jeg bruker som oftest ved normal kjøring å gire fra 1-2 relativt fort og så rett i 4 når jeg har kommet i ca 60. Men gjenkjenner meg overhodet ikke i beskrivelsen av at 4AGE drar greit på lavt turtall, den er så og si død opp til 3000.. da begynner den å bli høvelig grei å ha med å gjøre.. har hatt en eldre 3sge før og må vel si at 4age'n er helt ræl i lavt turtall.. er ikke rart heller, stakkarslig 1,6liter :P

 #73214  av Kjakan
 
sindrejl skrev: Men gjenkjenner meg overhodet ikke i beskrivelsen av at 4AGE drar greit på lavt turtall, den er så og si død opp til 3000.. da begynner den å bli høvelig grei å ha med å gjøre.. har hatt en eldre 3sge før og må vel si at 4age'n er helt ræl i lavt turtall.. er ikke rart heller, stakkarslig 1,6liter :P
Vet at mange klager på motoren, meg selv inkludert i blant. Men hvis man ligger i f.eks 60-70 og akser normalt oppover i 5 gir har ikke bilen betydelig svak aks. Den går greit til normal kjøring, og den klager ikke og hoster i 30 i 3 gir. Det er det mange andre biler som gjør...

 #73226  av jumbo
 
Nåla står på 78-80 km/t i 2000 rpm på 5. gir. Gjør ganske akkurat 240 på 6000 rpm. Christian har videobevis :twisted:

 #73228  av sindrejl
 
turbo er feigt! :P