TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Importere MR2 fra japan?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#728  av arild

Jeg har snakket litt med en som heter Julian Alison i england angående importering av MR2 fra japan. Han driver et firma som heter "mr2 direct imports" og han importerer mr2´er til england. Han kan også importere biler fra japan direkte til norge. Da må man hente bilen på havna selv og ordne papirer etc.

Det som er kjipt er selfølgelig av rattet sitter på høyre-siden og hvis bilen er "tuna" er det mye rare deler som er vanskelig å få tak i i norge om noe blir vræk.

hjemmesiden er her

Her er et lite utrag fra en mail:

----------------------------

I can put your car on the HUAL Norway ship - and you can collect the car from the port of your choice.

Of course - you would have to do any conversion work yourself. As importing to UK first would cost you extra in taxes.

If you let me know what age and colour of car - and any extras, you wish for - I can start looking for your car.

You will then only be charged for the car and export price + a small amount of commission.

Do you know what the Norwegian rules are for ensuring an MR2 Turbo is street legal where you are?

Ideally, all you would have to do is arrange a Customs Clearance Company - who will advise you what the shipping costs (approx £410 sterling), taxes (in UK it is 10% duty of car + shipping, and 17.5% of car + shipping + duty). You collect the car from the port, and make your own arrangements for the car to be street legal in Norway, and registered in your home country.

I have outlined below what the costs are likely to be (based on UK)in sterling:

1994 MR2 Black GTS T-Bar Turbo:

Japanese Car £4200
Export Fees £700 (including full service and replacement of any worn parts)
Commission £500

Shipping £410
Taxes £461 + £888
Customs Clearance Fee £100

TOTAL £7259
------------------

Ikke så gal pris det??

noen som har noen tanker rundt dette eller noe erfaring?

#729  av CelicaTurbo

tanker, tja, høyreratt er vel ikke så alt for stort problem, tenker du blir fort vant til det egentlig. Største problemet som jeg ser det må være bompenger, parkeringsbommer osv. Bilene fra japan er ofte trimmet og hvordan er det med tanke på skatter og avgifter? Hva gjør du om bilen er et vrak? Men selve godkjenningen skal ikke være noe problem overhodet om den er tilnærmet standard.

ellers, jeg har hørt skryt av engelske MR2-folk om det selskapet der så jeg tror de er seriøse nok.

Av andre problemer kan nevnes: du får ikke en slik bil finansiert i banken rett og slett pga at banken ikke betaler ut penger før bilen er registrert og du får ikke registrert den før avgifter er betalt.. i Japan kjører de på min 100RON bensin så det er mulig du får litt tenningsbank her selv om du kjører med 98 oktan, det er ihvertfall en del briter som har problemer med det. Enkleste løsningen er å løsne på fordeleren og stille tenningen ørlite tilbake..?

ellers, tror nok at flere andre på forumet også har synspunkter? :)

#730  av arild

Ja, man må ha med seg en passasjer som legger i penger i bomringen da :) En annen ting er forbikjøring. Ikke så lett å se om det er klart bak en diger trailer!

På et gatebiltreff på vålerbanen i fjor, snakka jeg med en fyr som hadde importert en Celica GT4 WRC fra japan.. 95 modell tror jeg det var. Med orginale TRD felger og masse annet TRD stuff på bilen. Den var skikkelig strøken!

Det går kanskje å få dem til å sette på alt standardutstyr på bilen hvis den er trimmet, og legge alle trimme-delene i bagasjen som ekstrautstyr..? vet ikke om det er lovlig jeg.. ?

Hvis det er programerbar ECU på bilen, kan man fikse tenningen  da såden ikke banker?

#731  av HKS

Dette med bensinen er ikke noe problem.Har selv importert en halv(bakpart) mr2 turbo fra japan som jeg tok motor,gir bakstilling++ fra og monterte over i min egen som er fra florida.
Fyller 98 oktan og har ikke noe tenningsbank. Problemet til
britene er at de har ikke høyere oktan en 95. Har jeg hørt da..
Det går også ann og få kjøpt oktan-boost, noe en del bensin-
stasjoner har i hyllene sine.
Dette med "rare" deler tror jeg heller ikke er noe problem, de bruker stort sett kjente merker som HKS osv.......PÃ¥ motoren
jeg kjøpte var det montert HKS og KN stuff. :)

#732  av MR2PÃ¥l

Du kan vel bygge om bilen til venstre ratt. En kompis av meg bygde om en 911 turbo fra england til venstre ratt. Det tok jo litt tid, men ble meget bra.

HKS. Hvor mye betalte du for den bakparten. Med motor og gir o.s.v.???? Med toll og alle avgifter.

#750  av Import Tuning

Hei.

Jeg kan skaffe dere bil i fra japan billigere en det der :)

ca 70.000. Ink Mva.. resten med registerering må dere ta dere av selv eller så kommer den til å koste mye mere :)

15.000,- i hånpenger er allt som trengs på forhånd :)

ca 2 Mnd leverings tid.

#2705  av dk2

Import Tuning skrev:Hei.

Jeg kan skaffe dere bil i fra japan billigere en det der :)

ca 70.000. Ink Mva.. resten med registerering må dere ta dere av selv eller så kommer den til å koste mye mere :)

15.000,- i hånpenger er allt som trengs på forhånd :)

ca 2 Mnd leverings tid.
Hehe.. Reidar! bare vent, en vakker, *VAKKER* dag.. skal jeg bli kunde hos deg! Med den forutsettningen at jeg får lov til å klistre leppene på panseret til Supra'n din og lage verdens største smaskelyd noensinne registrert... ? :P

Hvilke resurser (www sider) bruker dere som finner slike biler for oss dødelige? mobile.de er jo ganske grei.. noen andre bra mr2 salgs sider der ute?

Daniel

#2715  av Erlend

Høyreratt? Excuse me! Får mye rare opplysninger her nå... I "Japanese Performance" og "Banzai", som er engelske japsebilblader, så står det stadig vekk om engelskmenn som har gjort det MOTSATTE, dvs importert bil fra Japan og fått den gjort om TIL høyreratt. Hva er riktig? Er det venstre- eller høyrekjøring i Japan? *lurer* :roll:

#2721  av CelicaTurbo

det er definitivt høyreratt i Japan, hvilket er grunnen til at briter og australiere importerer biler derifra.