TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Konkurransen hardner

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#7213  av jan-erik

MK3 er nok lavere giret enn MKII. Klarer ca. 110 på annet gir, 150 på tredje, og 4 giret tok jeg ikke sjansen på å teste med vinterdekk på! Skulle hatt en chip som tok bort turtallsperra, eller iallfall tillot litt høyere turtall. Men nå er det jo sjelden noe mer effekt å hente, men likevel litt tregt å stange i turtallsperra ved en forbikjøring hvor du bare hadde trengt litt mer rpm.

#7214  av erling

Det er jo en fornuftig grunn til at sperra er der da, hvis sperra skal heves må diverse i motoren balanseres mer nøyaktig, slik at motoren tåler mer turtall. :)

#7226  av Christian

Fartssperra mi slår inn på slutten av fjerde giret, hadde vært morro å sett hva slags fart man hadde hatt når 5 var tømt :wink:
Har ikke sett/lest noe om det, men det er vel sannsynligvis bare en motstand i serie mellom speedometeret og ecu?
Kanskje en zenermotstand?

#7260  av chris

CelicaTurbo skrev:biler med japansk motor (altså de som bytter motor fra japansk delebil) har en fartssperre i ECU pga regelverket i Japan, sperren skal ligge rundt 180km/t men blir greit eliminert med en chip :)
Hmm.. da må det være gjort på min i så fall. har vært over 200 flere ganger, og 180 er jo bare såvidt å dra ut 3.gir.

#7270  av Morten

chris skrev:
CelicaTurbo skrev:biler med japansk motor (altså de som bytter motor fra japansk delebil) har en fartssperre i ECU pga regelverket i Japan, sperren skal ligge rundt 180km/t men blir greit eliminert med en chip :)
Hmm.. da må det være gjort på min i så fall. har vært over 200 flere ganger, og 180 er jo bare såvidt å dra ut 3.gir.
Det gjelder bare biler ment for det Japanske markedet. Din som sikkert er solgt ny i Europa har ikke denne sperra 8)

#7277  av CelicaTurbo

Har vel elektrisk pulsgiver i din girkasse du og da hjelper det vel ikke mye med en zener tenker jeg.. men det skal være mulig å få fatt i speedlimit-defenser bokser men aner ikke hvem som produserer det, om du spør på et britisk forum så vet de det garantert der siden de er vant til japansk importerte biler.. :)

#7374  av Christian

Ja jeg får se, det er egentlig ikke toppfarten jeg er interessert i :)

#7439  av CelicaTurbo

er ikke så veldig interessant med mer enn 180 på norske veier allikevel for da begynner det å bli tide å gi seg.. ihvertfall her på vestlandet.. nye E6 i Østfold og veiene rundt Drammen er vel en litt annen klasse..

#7448  av Christian

Det er klart at det er strekninger man kan kjøre fort på, men i hovedsak er det vel mest av 130-150 veier :wink:
Uansett er det akselerasjonen jeg liker/vil ha.

#7450  av MR2turbo

Det er jo kjempemange plasser her på vestlandet som er fine i over 200 ;) ...forresten, jeg har enda ikke fått prøvet toppfara på bilen, tror at jeg må gjøre det når den kommer på veien igjen.. Den skal bli rimelig mye stødigere ved 200+ nå med litt nye aerodynamiske former.. Ikke det at den ikke var det før, Jeg lå å cruiset i 200-210 nedover i Danmark, da plutselig dama skvatt til... hun fikk øye på speedometert :) hun hadde bare sittet å sett på naturen hun og ante ikke at jeg kjørte no særlig fort :mrgreen:

#7461  av CelicaTurbo

Kjørte jevnt 205km/t på Autobahn en god periode med unntak av enkelte nedbremsinger pga andre biler, bilen kunne så klart gå vesentlig kjappere men det føltes ikke interessant.. men det som var fint og betryggende var at bilen føltes veldig stabil og stødig i den hastigheten, var tydelig at den var laget for slikt :) Enkelte strekninger av autobahn er ganske humpete men bilen oppførte seg som en drøm allikevel :)

edit: det var forresten med MR2'en, vet ikke helt hvordan Celicaen vil oppføre seg under slikt men tror den er avhengig av at jeg bytter foringer før den oppfører seg stabilt i humper for den vandrer for mye i ræven ved "loading/unloading" av understellet..

#7465  av MR2turbo

Jeg tror at formen/ aerodynamikken på mr2'en gjør at den får bra marktrykk selv i høye hastigheter.. Tror og at vingen hjelper godt til dette Er ganske sikker på at bilen ikke hadde lagt så godt uten denne..

Mr2'en har nok et fortrinn på dette i forhold til Celicaen. Men celica er jo laget som en rally bil og ikke en gate-racer.. :) Blir jo litt anderledes bil av det da..

#7471  av CelicaTurbo

hehe, jeg tror jeg foretrekker 200km/t på motorvei fremfor luftige svev over trange skogsveier, med tanke på bilen så klart.. vil jo ikke ødelegge den.. :) ellers har jeg egentlig en hemmelig drøm om å kjøre rally, det er ihvertfall den desidert artigste og mest spennende bilsporten spør dere meg :D