TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er det med sørlenninger og snø

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#71832  av kennethx

chris skrev:Nå er det jo fullstendig trafikk-kaos i HELE Trondheim og omegn, fordi det kom en 10-15 cm på et døgn. Kom 20 min for seint til jobb i dag, bare fordi det var litt snø på veien, og ingen turte kjøre over 10 km/t....... å giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid, teeeeeeeeenk om jeg snuuuuurræææææær daaaaaaaaaaaa!!!!

Hadde faen vært redd for å snurre jeg også HVIS JEG KJØRTE PÅ SOMMERDEKK!!!!!!!!!! Noe jeg så klart ikke gjør...men noe så inn i helvte mange idioter gjorde det i går....og DET blir det kaos av på såpeglatte veier!

#71836  av chris

kennethx skrev:
chris skrev:Nå er det jo fullstendig trafikk-kaos i HELE Trondheim og omegn, fordi det kom en 10-15 cm på et døgn. Kom 20 min for seint til jobb i dag, bare fordi det var litt snø på veien, og ingen turte kjøre over 10 km/t....... å giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid, teeeeeeeeenk om jeg snuuuuurræææææær daaaaaaaaaaaa!!!!

Hadde faen vært redd for å snurre jeg også HVIS JEG KJØRTE PÅ SOMMERDEKK!!!!!!!!!! Noe jeg så klart ikke gjør...men noe så inn i helvte mange idioter gjorde det i går....og DET blir det kaos av på såpeglatte veier!
Sommerdekk nå er absolutt ikke tilgivelig, og da fortjener de å plante bilen i grøfta. Snøen som er her nå, ble varslet klart og tydelig i *alle* medier flere dager i forveien. Så ingenting kom som noen overraskelse i år..

#71840  av Mr2Nyter'n;p

Alle som trengte litt vinter-erfaring bak rattet sku hatt 5 obligatoriske turer til en kommune uten midler til vintervedlikehold av veiene.. Tynset f.eks... Til og med gamlingene kjører som om det var wrc her.. Gøy :wink:

#71843  av chris

Mr2Nyter'n;p skrev:Alle som trengte litt vinter-erfaring bak rattet sku hatt 5 obligatoriske turer til en kommune uten midler til vintervedlikehold av veiene.. Tynset f.eks... Til og med gamlingene kjører som om det var wrc her.. Gøy :wink:
Hehe, trafikken glir fint der nede om vinteren ja ;) Og der strør man jo veiene i stedet for å salte.. nesten så jeg savner vinterføret der nede. Men satan så kaldt det var..

#71846  av w-master

Hehe...forstår ikke hva folk er sør plages med...

Var ute og ragga maaaange timer i gårkveld med sommerdekk bak på en volvo 240...gikk fint det..kom med til og med opp maaaange bratte bakker :mrgreen:

#71847  av kennethx

w-master skrev:Hehe...forstår ikke hva folk er sør plages med...

Var ute og ragga maaaange timer i gårkveld med sommerdekk bak på en volvo 240...gikk fint det..kom med til og med opp maaaange bratte bakker :mrgreen:
problemet er at når VELDIG mange (flere 1000 biler) kjører på den samme veien blir snøen pakket fint...og blir til is. I tillegg toppet det av med litt regn senere i rushet..og kaoset var totalt. noen hadde faktisk så mye mellom ørene at de parkerte bilen med sommerdekk når de så utviklingen, men alt for mangen skulle absolutt kjøre hjem, med sommerdekk, på is/snø/vann dekke, som følge at de endte opp med å blokkere forsinke den øvrige trafikken så mye at det til slutt var fullstendig trafikk kork....

Jeg tviler faktisk på at du hadde kommet opp bratte bakker dekket av is som det renner vann oppå!

Velkommen til Bergen!

#71848  av chris

w-master skrev:Hehe...forstår ikke hva folk er sør plages med...

Skal love deg, at du hadde ikke kommet langt her i trøndelag på sommerdekk nå.

#71859  av mr.two

Er vel ikke noe poeng å skifte dekk, bare fordi det kanskje kommer snø dagen derpå ? Tror det er noe av mentaliteten til folk, hvertfall her i Oslo. Var morsomt igår ja, lettere kaos på ringveien..biler som stod sidelengs på motorveien, biler som skled inn i hverandre, sto ned i grøften osv..et noe absurd bilde...Nei, jeg gidder ikke å skifte dekk på mr2'n...blir så møkkete på hendene.

#71874  av Mr2Nyter'n;p

chris skrev: Hehe, trafikken glir fint der nede om vinteren ja ;) Og der strør man jo veiene i stedet for å salte.. nesten så jeg savner vinterføret der nede. Men satan så kaldt det var..
Ta deg en tur davel :?: :wink: Bare -11 her nå og fint snøføre :D
Men.. Nå skal dem jo begynne å salte ca hele rv3... Usja..

#71876  av FireWalk

hmm... nå har jeg lest alle postene her, og her i Ålesund er det akkurat MOTSATT problem. Folk kjører jo som noen tullinger!

på innfartsveien er fartsgrensen 70 km/t nå. Men når jeg kjørte der i går lå køa på 110 km/t.... og det var REN stålis!! jeg kjente bilen skle fra side til side... (dette var min fars splitter nye Renault, med piggdekk som kun er brukt en sessong).

Folk ligger sidelengs rett som det er, og det ser ikke ut til at folk kjører noe saktere her fordi det er snø og is.. Personlig skulle jeg ønske det gikk litt saktere noen ganger.. å ligge i 110 på det føret der var ABSOLUTT ikke forsvarlig! men det er vel slik at ingen vl være "sinker" og tenker at: om de FORRAN klarer å holde seg på veien i denne hastigheten så gjør jeg det også...

Nå er det ikke alltid det er like godt brøytet her heller... I går snødde det noe helt sinnsykt hele dagen.. det var mengder av brøytebiler ute, men de hadde jo ikke nubbesjans til å ta unna alt... Resultatet var at det enkelte steder var dype spor man måtte kjøre i... ellers var det 15 cm med snø på veien.. og alle skjønner hva som skjer om du skulle komme i skade for å kjøre litt UT av sporet i 80-90 km/t...

Men igjen, det ser ikke ut til å plage noen... folk ligger og drifter i rundkjøringene, og eneste måten å få flyt i trafikken her på er å kjøre som en tulling selv... Inne i selve byen ligger det tykk Sløpse som er blandet med eksos... dette er vel egentlig det værste av alt.. håpløst å ta seg frem på, så da er det bare en ting som gjelder, og det er å ta rennfart...

stakkars fotgjengere.... de har begynt å SPRINGE over veien... bilene kjører jo så fort her å, at de står og venter til det er en luke, også BENINFLYR de over veien.. hehe..

Men jeg har ikke sett en eneste bil som har havna utfor veien her enda... Med unntak av en som fikk slepehjelp i går, men han stod fremdeles på veien, så det må ha vært noe motorstopp eller.no....

#71884  av jumbo

Må innrømme jeg kjører litt "tante" selv på glatt vei... Har en god porsjon dårligere bremselengde enn de fleste rundt meg og kjører deretter. Prøver selvsagt å ikke sinke trafikken og gjør stort sett heller aldri det, men i typisk bykjøring, med masse 90 graders hjørner og rundkjøringer overalt, er det ofte ikke til å unngå at det går vel så sakte som med mange andre... Hovedsaklig fordi jeg rett og slett ikke KAN slenge med rumpa overalt - prøvd det som eneste svarte MR2 i byen en stund og se hvor lang tid det tar før 20 sinte bilister har anmeldt deg 7 ganger hver.... :roll:

#71885  av GT4 CS

Ã…LESUND :D

#71891  av Erlend

Er lei av alt når media, og folk generelt skal fremstille Østlandet, så er det bare Oslofolk som blir intervjuet, pratet med, fortalt om.

Østlandet er mye mer enn OSLO... Bare fordi folk der surrer med å få på sommerdekk, så betyr ikke det at HELE ØSTLANDET lå i ruiner og fullt kaos!

Gikk som på skinner her nede i Larvik, og lenger sør er det ikke et problem en gang...

#71902  av Rallar

Sier kanskje bare litt om folk fra oslo. :lol:

#71926  av Christian

Hva skjer med de som skada egne og andres biler? Dekker forsikringa det fullt ut, eller får de fratrekk?

Tenker da på alle de som hadde sommerdekk...