Etter som jeg har jobbet I mobilbransjen i mange år (som er den bransjen som har flest henvendinger til Forbrukerrådet årlig) så er jeg godt vandt til kranglete folk. det jeg somregel pleier å gjøre er å prate rolig og behersket til kunden (hvis han er helt på jordet) og fortelle han at det han sier ikke lar seg gjennømføre men at vi kan komme til en enighet. slik som når du ga 3000 avslag. men hvis han ikke gir seg fordet så ringer jeg ofte forbrukerrådet selv og hører hva jeg bør forholde meg til, somregel så har ikke kundene så store rettigheter som de tror de har og ofte forlanger. så sier jeg noe slik som "hvis du vil ta det etter lover og regler så er det greit for meg, for da skal saken igjennom bla bla bla, (som forbrukerrådet har fortalt deg

dette gjør de fleste kunder veldig usikre for de fleste har bare lest VG og en eller annen reporters mening om forbrukerkjøpsloven, som ofte ikke stemmer helt. men si at etter som han allerede har fott 3000 i avslag og han ikke har betalt 2500 til karoseriverkstedet så kan dere fikse de feilene som er med døren og det der gratis også kan han få 4000 for turboen du solgte. forklar for kunden deres sivasjon og at du ikke har tjent noenting på dette til nå og at du ikke kan gi han mer penger. dette er noe han bør være fornøyd med ettersom en brukt turbo ikke har samme verdi som en ny.
Og det med at han kommer til å sværte navnet/firmaet deres hadde jeg ikke vært så redd for. jeg har hatt mange kunder som har sakt at de skal gå til avisen og slikt men det har ikke hendt enda. Avisene er ikke serlig interesserte i å bli uvenn med firmaer i nærmiljøene ettersom disse ofte betaler godt for reklame plass og lignende. pluss at de sikkert får 100 hendvennelser dagli.
Men vi har havnet i lokalavisa 2 ganger for god service og kundebehandling da
De fleste vet at det som står i avisene må tas med en klype salt og ikke altid stemmer så er det noen som lurer på noe angående tuning så kommer de sikkert til å spørre dere ettersom de vet at dere driver med det. Kanse det kommer til å be om nøyaktig pris før de leverer bilen men det er alikevel en vinn sitvasjon for dere.
mitt råd er: ring forbrukerrådet og spør hva du må forholde deg til og så ta dette opp med kunden.
vær hyggelig men ikke gi han rett i alt for det.
Nummer til forbrukerrådet: 815 58 200 koster 0.39 øre per minutt
eller skriv inn til dem her:
http://forbrukerportalen.no/kontakt_forbrukerradet_view

MR2 Turbo ett MÃ… ha produkt
91 MR2 gti
93 RX-7 FD
92 MR2 gti R.I.P