TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Røde blinklys bak - noen forslag?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #7063  av jumbo

Lurer litt på å bli kvitt det siste av orange faenskap på bilen, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram... Har US mkII røde blinkere, eller er de orange de også?

Er lakkering en mulighet? Christian, du hadde vel litt så som så erfaringer med akkurat det...

#7066  av erling

Kjøpte bare en Foliotec rød lyktespray jeg. Ble ikke så værst, fikk iallefall vekk det ekle orange. Lakken ble littegrann appelsinhud, men jeg la på mange lag slik at jeg kan polêre overflaten helt jevn og fin når jeg engang gidder.

Bilde
Bilde

#7077  av jumbo

Spørges om jeg ikke må prøve noe sånt. Hvordan er det med godkjenning - ærr'e låvli detta a?

#7079  av Christian

Gjorde som erling jeg, funker helt ok. Sliter litt med appelsinhud jeg og :wink:
Lovlig er det nok ikke, men hvem bryr seg :roll:

#7085  av jumbo

Vel, jeg må innrømme at dersom jeg skal kjøre rundt med en illegal turboombygging, blir det plutselig litt viktigere at alt annet av synlige småting ikke tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn høyst nødvendig. Slik som ombyggede vippelykter f.eks... :mrgreen:

Det burde jo være lovlig dersom man får gjort det "skikkelig", dvs. får tak i røde glass... Amerikanske biler med kombinert bak/brems/blinklys blir jo godkjent og registrert i Norge, så det kan hvertfall ikke være noe kategorisk krav om orange glass...

#7097  av RumpShaker

jumbo skrev:så det kan hvertfall ikke være noe kategorisk krav om orange glass...
Noen som veit ka reglene sier om fargen på blinklysene?? Vurderer å skifte til blå blinklyspærer....

#7102  av CelicaTurbo

fargen på lysene er det ganske strenge regler for, blinklys skal være gule. Men fargen på glasset derimot er det ikke krav om men det kan jo fort bli vanskelig å få gult lys fra en blå-farget lykt? :?

#7103  av erling

RumpShaker skrev:
jumbo skrev:så det kan hvertfall ikke være noe kategorisk krav om orange glass...
Noen som veit ka reglene sier om fargen på blinklysene?? Vurderer å skifte til blå blinklyspærer....
Det skal blinke orange... Jeg ser ikke helt det kule med blått blink, men-men.. De slår vel hardere ned på det oxo siden blå er "utrykningsfarge".

Er ikke godkjent med lakkerte baklykter, men jeg skal nå teste ut hva de sier på neste EU-kontroll. Tror ikke en turbokonvertering oppdages lettere med røde baklys heller. :D

#7108  av Christian

De har ikke klaga når jeg har vært på kontroll i alle fall, men den er jo så som så den da :wink:

Kanskje de ikke er så opptatt av å finne andre feil på en bil hvis de finner no småpirk med en gang, veit ikke jeg, men etter det jeg har hørt virker det egentlig slik....
Broren til en jeg jobba med før kjørte rundt i en golf med en eller annen turbomotor, han fikk beskjed om å fikse eksosanlegget sitt fordi bilen bråka så mye....anlegget var tett det :roll:

#7119  av jumbo

erling skrev:Tror ikke en turbokonvertering oppdages lettere med røde baklys heller. :D

Argh :D

Det jeg mente var at jeg nødig vil ha en mangellapp, ettersom det betyr visning hos biltilsynet med tilhørende risiko for at de oppdager mer / begynner å grave... Du er jo slettes ikke garantert at de KUN sjekker at mangelen er fikset...

#7122  av erling

jumbo skrev:
Argh :D

Det jeg mente var at jeg nødig vil ha en mangellapp, ettersom det betyr visning hos biltilsynet med tilhørende risiko for at de oppdager mer / begynner å grave... Du er jo slettes ikke garantert at de KUN sjekker at mangelen er fikset...
Skjønte hva du mente da, pus.. :D:D Men de kan jo ikke vite om bilen er en orginal eller uorginal turbo. De er nok ikke såå smarte... Men det skader vel ikke å være litt paranoid heller i sånne tilfeller. :D

#7141  av MR2turbo

Vil det være nødvendig å bruke plastgrunning på lykta før du lakkerer med transparent lakk?

#7142  av Christian

Jeg brukte ikke det. Pussa bare litt med 1200 papir først.

#7144  av MR2turbo

hmm vil helst ikke pusse på de helt nye baklysa mine.. :roll: Er det noen som vet om jeg må bruke sånn plastgrunning hvis jeg ikke vil pusse? :P

#7150  av jumbo

Kan jo hvertfall høres ut som at lakk rett på lykta ikke er noe sjakktrekk :D