TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvor Mye olje skal en mk2 bruke?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #70196  av saftisme

min bruker ca 1liter pr andre tank(med en smule overdreven kjøring)...... Lurer på om dette er veldig mye? ble konfrontert med at bilen bruke mye olje når jeg kjøpte den. men dette er vel veldig mye?

#70200  av Speeder

ja, dette er alt for mye... u kommer vel ikke serlig lenger enn 50-60 mil på en tank. Maks forbruk er 1 liter per 100mil, i følge toyota. I mine øyne er også dette alt for mye,

#70201  av larsst185

Tør nesten vedde penger på at stempelringene (Oljeskraperingene) sitter fast.....

#70202  av Dalan

Prøv å bytte til Valvoline Max-Life 10-40 delsynt.
Lover bra hittil på min!
Kan ihvertfall hjelpe til å dempe på problemet :)

Og jeg skal ikke vedde mot lars her.. ;)

#70210  av jumbo

Dersom du bruker 1 liter / 2 tanker, er vel dette ganske akkurat 1 liter/100 mil (hvertfall grovt sett, men er enig i at det høres altfor mye ut.

GTi'en min bruke mer eller mindre ikke olje i det hele tatt, tror jeg etterfylte en gang siste halvår (hvilket vil si en gang pr oljeskift for min del)

Hva turboen gjør gjenstår å se.

#70223  av saftisme

Jeg skal innrømme at jeg kjører ganske hardt. men det er kjett å bruke så mye olje. det som er nesten ennå mer rart er at motoren er ovehalt for 60.000,- for ikke så lenge siden :S

#70228  av larsst185

ok,da vet jeg ikke om jeg vil vedde lengre :lol:

#70229  av Dalan

Jaja, men om man ikke passer på å kjøre bilen rolig og forsiktig til den er ordentlig varm, så er det jo fort gjort at den blir som den var igjen da.. ;)

#70241  av Master

Det må være sånn at man kan kjøre et oljeskiftintervall uten å måtte etterfylle olje ved normal kjøring. Altså ikke mer enn 1 liter pr 5000 km i mine øyne. Helst mindre. MEN alle motorer skal bruke olje! En såpass trimmet GTI som den i mr2'en gjerne mer. Men det fins grenser. Det som er er at disse motorene ofte er 13-14 år gamle, og da hjelper det gjerne ikke hvor langt eller hvor kort den er gått. Den vil begynne å bruke olje pga steinharde ventiltetninger, oljetetninger osv osv. Overhaling? 5-6000 kr deler + en kompis som har peiling:)

#70254  av erling

jumbo skrev:tror jeg etterfylte en gang siste halvår (hvilket vil si en gang pr oljeskift for min del)
Samme som min det jo. Min er nå gått 224 000 uten overhaling. :wink:
Dalan skrev:Jaja, men om man ikke passer på å kjøre bilen rolig og forsiktig til den er ordentlig varm, så er det jo fort gjort at den blir som den var igjen da.. ;)
Kan virke som det ja, eller at den ikke er riktig innkjørt.

#70270  av kake

Master skrev:MEN alle motorer skal bruke olje!
Nei! :wink:
Master skrev: En såpass trimmet GTI som den i mr2'en gjerne mer. Men det fins grenser. Det som er er at disse motorene ofte er 13-14 år gamle, og da hjelper det gjerne ikke hvor langt eller hvor kort den er gått. Den vil begynne å bruke olje pga steinharde ventiltetninger, oljetetninger osv osv. Overhaling? 5-6000 kr deler + en kompis som har peiling:)
Min '91 som har gått ca 76.000 km bruker ikke en milidråpe med olje engang, selv ved hard kjøring. Og olja jeg bruker er tynn som saft (Valvoline Synpower 5w40).

#70275  av Master

Alle motorer "bruker" olje i større eller mindre grad. Det kan du ikke komme bortifra. Selv om det er minimalt på gode motorer. Motoren har sunt av å bruke litt. KM.standen har selvfølgelig noe å si på oljeforbruket, men er ikke ene og alene om den grunnen. De fleste 3s-ge motorer jeg har hørt om har hatt 150'+km før de begynner å bruke olje. Så du har nok litt igjen :wink:

3s-ge er spesielt utsatt da den som regel utsettes for mye vibrasjoner og hardt trykk ved høy turtallskjøring. Er jo en bil man liker å presse litt av og til

#70319  av Johnny_Bravo

Speeder skrev:ja, dette er alt for mye... u kommer vel ikke serlig lenger enn 50-60 mil på en tank. Maks forbruk er 1 liter per 100mil, i følge toyota. I mine øyne er også dette alt for mye,
1liter per 100mil? Jeg syntes dette høres vanvittig mye ut for en toyota motor
Min gamle Honda Prelude 86 modell brukte ikke olje i det hele tatt. jeg byttet bare olje to ganger i året og det var aldri noe problem. min MR2 bruker ca 5dl per 3 tank og jeg syntes det er helt for jævlig å drive å passe på at jeg ikke går tom for olje.

ser det er en del poster her inne om Mr2 og oljeforbruk. dette må være en svakhet på disse bilene (3sge motorene)

#70324  av Speeder

Johnny_Bravo skrev:
Speeder skrev:ja, dette er alt for mye... u kommer vel ikke serlig lenger enn 50-60 mil på en tank. Maks forbruk er 1 liter per 100mil, i følge toyota. I mine øyne er også dette alt for mye,
1liter per 100mil? Jeg syntes dette høres vanvittig mye ut for en toyota motor
Min gamle Honda Prelude 86 modell brukte ikke olje i det hele tatt. jeg byttet bare olje to ganger i året og det var aldri noe problem. min MR2 bruker ca 5dl per 3 tank og jeg syntes det er helt for jævlig å drive å passe på at jeg ikke går tom for olje.

ser det er en del poster her inne om Mr2 og oljeforbruk. dette må være en svakhet på disse bilene (3sge motorene)
Ja, som jeg skrev, syns jeg også det er mye. Min motor har gått 180k og bruker ikke en dråpe olje, så hvet ikke hva folk gjør for å få motorene slik jeg. Bånn gass på kald motor??

#70355  av jumbo

Tviler på at det egentlig har noe med selve motortypen å gjøre, er jo tross alt de langt fleste som har null problem med oljeforbruk...

Tror det har mer å gjøre med at det er en type bil som i mange tilfeller (ofte før nåværende eier overtok) har blitt kjørt hardt, og sikkert i en del tilfeller også før motoren er skikkelig varm etc...