TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 300hk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#67954  av Morten

Master skrev:huff. At det går an å ha sånn uflaks?

Så det enkleste for å nå 300+ er effektanlegg,luftfilter og kjøre mer trykk.Må man ha boostcontroller da og dyno deretter med chip for å få det rett? Er det et lukket eller åpent system på 3.gen 3s-gte? mener å ha lest at 1 og 2 gen er lukket dumpventilsystem. Hvordan er den originale dumpventilen på 3-gen 3s-gte? Takker for svar.
Jeg ville (klok av skade :mrgreen:) tatt det i denne rekkefølgen:

1. Catback eksos anlegg
2. Downpipe
3. Luftfilter
4. Boostcontroller
I tillegg MÅ du få finjustert systemet (ved hjelp av en chip, datasprut eller lignende) hvis det skal holde. 3.gen's system er mye mer sensitivt til endringer av den volumetriske effektiviteten enn 2.generasjonen.
(det var dette som tok stemplene mine, tok for lett på de japanske tenningstidene... :roll: )

Samme system ang. dumpventil på 2. og 3. gen orginalt, men stor forskjell for de som vil ha lyd:

2. gen måler mengden luft som blir trukket inn gjennom filteret og sammen med temperatur og turtall bestemmer den hvor mye bensin som må til. Når du setter på dumpventil dumper du luft som hjernen tror går inn i motor -> hjermen dumper inn alt for mye bensin.
3. gen bruker trykket i manifolden, temperatur, turtall og en kjent tabell av motorens Volumetriske Effektivitet (VE) til å bestemme bensin mengden. Dumper du luft blir trykket lavere og tilsvarende mindre bensin blir sendt inn -> ingen forskjell.

Det er i grunnen samme grunn til at 3.gen er mer sensitiv til endringer (må mappes om tidligere/oftere). Ved å bytte eksos, luftfilter osv. endrer du motorens VE og bensinmengden vil ikke stemme lenger. På en 2.gen vil det derimot fungere fint så lenge en holder seg innenfor ECU'ens Map's når det gjelder ladetrykk. Bedre VE -> mer luft blir sugd inn -> mer bensin blir sprøytet inn. Dette gjeldre selvfølgelig bare innenfor visse grenser. :wink:

#67985  av Master

OK. Nå forstår jeg en hel del mer. Takker så mye for bra svar! :lol: Hva mener du med catback? hva er det originalt i så fall? Blir nok å kjøpe meg en 3.gen 3s-gte når jeg først er i gang med bytte til turbo. Kanskje i første rekke fordi de motorene er nyere og gått mindre = varer sannsynligvis lengre. samt flere hk da :) Må altså regne med ca 20 lapper for et komplett rearcut. Så er det jo eksos, downpipe, luftfilter,boostcontroller og chip (tilsammen kanskje max 20?) få en svært aggressiv turbobil :twisted: Blir bra! Gleder meg som en unge allerede. Er på utkikk etter et "skall" for å begynne denne operasjonen med (altså en MKII med gti motor) så alle må si fra hvis de vet om et bra eksemplar. -litt oljeforbruk spiller ingen rolle. Det som er viktig er at alt annet er i god stand (fin i lakken, ikke rust, gjerne med senkesett osv)

#67997  av tojo

Hva mener du med catback?
Catback er eksosanlegg fra catalysator og bak.

#67998  av Master

Oki :) er det ikke best å bare fjerne hele katta og kjøre nytt helt fra downpipe og bak? kanskje litt stress med eu-godkjenning, men man har da kontakter ... :roll:

#68030  av Dalan

Jeg syns da vitterlig det stod downpipe som punkt nr. 2 på listen til Morten.. ;)
Det til sammen blir jo nytt anlegg fra turbo.. ;)

Jeg kan ikke sitte og lese om alt dette turbo-snakket.. blir jo bare våt i buksa.. :mrgreen:

#68033  av Master

Dalan skrev:Jeg syns da vitterlig det stod downpipe som punkt nr. 2 på listen til Morten.. ;)
Det til sammen blir jo nytt anlegg fra turbo.. ;)

Jeg kan ikke sitte og lese om alt dette turbo-snakket.. blir jo bare våt i buksa.. :mrgreen:
Ja har ikke sagt noe på det :)

#68036  av Dalan

Ok, misforstod jeg da :)
Litt tilbakesatt i dag... :P

#68038  av Master

men da er vi enig :lol: og vi er vel enig i at turbosnakk er til å sette den mest hardbarka karn uten god råd i gråt :cry: :shock: :D

#68059  av jsle

dalan er nok tilbake satt ja...
Dyttan jo full av bmw prat i går å ikke rart han sliter..

#68176  av Master

Tror dere at man kan få registrert bilen sin som 1.gen 3s-gte hvis man har en 3.gen 3s-gte motor? Hva vet vel biltilsynet om hva slags motor man har? Noen som har hatt bilen sin til godkjenning som kan fortelle om hva og hvordan de sjekker?

#68201  av Dalan

jsle skrev:dalan er nok tilbake satt ja...
Dyttan jo full av bmw prat i går å ikke rart han sliter..
Snakk for deg selv du, var nok litt tilbakesatt i dag du å.. :P
Og alt dette bmw-snakket langt utpå mårras-kvisten kan bli litt for mye for en stakkar.. he he

Men det var godkjening av motorer vi snakket om her ja.. :oops:

#68204  av jumbo

Master skrev:Tror dere at man kan få registrert bilen sin som 1.gen 3s-gte hvis man har en 3.gen 3s-gte motor? Hva vet vel biltilsynet om hva slags motor man har? Noen som har hatt bilen sin til godkjenning som kan fortelle om hva og hvordan de sjekker?
Er redd det stort sett er volum og effekt de bryr seg med (siden det er det som inngaar i avgiftsberegningen). Typegodkjenning er ditt ansvar aa fremlegge, noe du i tur maa innhente fra forhandler (toyota)

#68209  av Master

Ah.. Volum er jo likt, men effekt forskjellig. Hva må Toyota ha for at du skal få disse papirene?

#68243  av jumbo

Litt usikker, men mener Christian gjorde litt research her i sin tid/evnt. vet mer.

Tipper delelister som viser at bremser, understell og andre betydningsfulle deler faktisk er like er noe du trenger. Toyota burde egentlig kunne fremskaffe alt dette, evnt sette fingeren paa hvilke deler som maa byttes for at du skal kunne faa en komplett type-godkjenning.

#68245  av GT4 CS

Med resirk dumpventil vil du få en blaffring i luft filteret ditt om du har et åpent filter. Ang problemet med at motoren drukner i bensin avhenger helt av hvor mye luft du lar den slippe ut, lånte meg en værsting dump. Da daua motoren min og det stinket bensin. Men med den jeg har nå merker jeg faktisk ingen forskjell fra om jeg tar den av. La med et bilde, er desverre litt dårlig kvalitet. Men denne dumpen er helt ok, ikke den råeste lyden. Men det holder i massevis :D
Vedlegg
carlos sainz 060.jpg
carlos sainz 060.jpg (42.06 kiB) Vist 475 ganger