TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Baklykter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #66283  av EilertseN

Har hel røde baklykter med sidemarkeringslys,er ikke dette godkjente lykter?

Og en ting til,det er 10- her oppe i nord nå,skulle bytte pære på baklykta,må man ut med hele lykta,evt. hvordan er den festet.Årker ikke sitte ute i kulda å finne ut,bedre å sitte inne ved pc å gjøre det :)

Mvh
EilertseN

#66303  av McHowie

Tja, ihvertfall på 94 lyktene, så er det sånn at man vipper baklykta ut med skruhjern siden den er festet med "klips". Og så henger baklykta ut bare ved hjelp av ledningene som går til pærene. Så ser ikke vitsen med å ta det inn, da prosessen skal ta ca. 2 minutter maks? :P
Tipper dine baklykter er på samme viset, da stort sett alle lykter har sånn "vippefunksjon" :)

#66308  av 2fast4u

Mener å huske at lyktene er skrudd fra innerside i bagasjerom, og at hele lykta må løsnes for å skifte pære.
Men dette står godt forklart i instruksjonsboka.

#66311  av FireWalk

om du har de orginale 89-93 lyktene så må du gjøre følgende for å bytte pære:

1. bruk et flatt skrujern til å vippe ut sidemarkeringslysene. bruk gjerne noe papir eller noe imellom slik at du ikke riper opp lakken. Disse sitter kun fast med klips, så de er enkle å ta ut.

2. Når sidemarkeringslysene er ute ser du at det er 2 skruer som holder selve baklyktene på plass her. Skru løs disse skruene.

3. Når bagasjerommet er åpnet er det skruer som forbinder senterplaten (den svarte plata med MR2 merket i) og selve lyktene sammen. her må du løsne skruen som holder fast baklykten. Når disse totalt 3 skruene på hver lykt er vekke er det bare å ta ut lykten.

4. Pæren sitter fast i en sokkel som er festet i selve lykten. Denne sokkelen er et bare å vri rundt så løsner den fra selve lykten og du kan skifte pære. Følg samme prosedyre for å feste lyktene igjen

værre er det ikke :wink:

det er stort sett bare å fjerne de sidemarkeringslysene som sitter med klips.. etter det løsner du bare alt du ser av skruer.. så er det løst :)

lykke til! :)

#66312  av FireWalk

når du først er igang kan jeg jo annbefale en modifikasjon som jeg selv gjorde på min. Det var å kjøpe noen 5 watts pærer som jeg satte inn der 21 watts pæren til tåkelysa er. Da er det bare å skru på tåkelysa bake så har du "doble" lykter på hver side bak.. det ser litt mer sporty ut i mørket iallefall.. Vær obs på at pga reflektoren så blir lyset sterkere i tåkelysene enn kjørelysene, så det jeg gjorde da var å bruke en svart sprit-tusj og farge litt over pæren til tåkelysa helt til alle lyste med lik styrke :-)

legger med et bilde av hvordan det da ser ut i mørket :-)
Vedlegg
tåkelys modifikasjon i mørket
tåkelys modifikasjon i mørket
P1010040.JPG (35.4 kiB) Vist 317 ganger

#66319  av Dalan

FireWalk skrev:når du først er igang kan jeg jo annbefale en modifikasjon som jeg selv gjorde på min. Det var å kjøpe noen 5 watts pærer som jeg satte inn der 21 watts pæren til tåkelysa er. Da er det bare å skru på tåkelysa bake så har du "doble" lykter på hver side bak.. det ser litt mer sporty ut i mørket iallefall.. Vær obs på at pga reflektoren så blir lyset sterkere i tåkelysene enn kjørelysene, så det jeg gjorde da var å bruke en svart sprit-tusj og farge litt over pæren til tåkelysa helt til alle lyste med lik styrke :-)

legger med et bilde av hvordan det da ser ut i mørket :-)
Syns det der ser dumt ut når man bremser.. :?
Jeg ville ha bytta sokkel og skjøta litt ledning så man fikk bremselys i de også, da blir det tøft! :D

#66338  av EilertseN

Takk for alle svar ! :) Menne tilbake til om lyktene er godkjent? er det noen som vet ? det er jo rødt blinkelys..

#66354  av FireWalk

så lenge blinklyset blinker gult så tror jeg ikke noen bryr seg. :?:

apropo dette med sokkel, det blir jo klart best med bremselys i begge. Jeg gjorde den modifikasjonen selv etter en tid, men nå virka det jo ikke som om personen som spurte var helt satt seg inn i måten ting fungerer på disse bilene enda da for å si det sånn :wink:

om man har basic elektriker gener i kroppen så burde det jo ikke være noe problem å kjøpe en sokkel+pære og koble sammen ledningene.

En annen ting som kan være greit å ha er høyt bremselys bak. dette ble vel standard i 94 modellen i europa tror jeg. I USA er det vel standard på alle 90+ modellene. Men man får jo kjøpt slike bremselys til rundt 100 lappen som ser ganske OK ut da.. Og tester viser jo at de minsker faren for påkjørsel bakfra BETYDELIG!

kan jo være en grei invistering :-)

#66470  av jumbo

Eneste som er verdt å merke seg ang. høyt bremselys:

IKKE monter en lystrip eller lignende inne i bilen! Jeg testa dette forrige vinter med dårlig hell. Ettersom bakruta praktisk talt er rett bak hodet, i motsetning til en godt stykke lenger bak i de fleste andre biler, får du fryktelig mye rødt gjenskinn/refleksjon inne i kupeen når du bremser, spesielt om det er mørkt ute. Så mye at det ikke bare ser teit ut, men er direkte plagsomt/uforsvarlig.

Den eneste gode løsningen her, er nok å få fatt i en original vinduslist med innfelt bremselys (slik det er på versjonene som har høyt bremselys originalt) Men denne er svinedyr. Mener Toyota skulle ha omkring 4 lapper for den.

#66479  av FireWalk

da lurer jeg på hva slags bremselys du hadde montert i din? Jeg hadde et Cardic diodebremselys bak og det funka helt fint. Det hadde en halv cm skjermende kant rundt hele, og jeg monterte lyset slik at det lå helt intil bakruta. Jeg så ikke noe som helst gjenskinn av bakruten med dette lyset. Eneste gjennskinnet var av motorlokket, og det vil man jo få med orginal lyset også..

Eneste måten jeg kan tenke meg vil gi et slikt sjenerende reflekterende lys i bakruten er om man monterer bremselyset flere cm unna bakruten, og om man da i tilegg har et bremselys som ikke har noen form for skjerming på sidene..

jeg hadde iallefall ingen problemer med mitt :)
Vedlegg
P1010027.JPG
P1010027.JPG (86.62 kiB) Vist 314 ganger

#66489  av jumbo

Sant nok, den diodestripa jeg testet hadde nok dårlig skjerming. Jeg monterte den tett inntil bakruta uten at det hjalp, er nok skjerming som er nøkkelen her. 0% lys må få lov å speiles inn i bilen hvertfall, både dødsirriterende og sjenerende.

#66498  av FireWalk

hehe... *se for seg jumbo som sitter der med argus øyne og irriterer seg over bremselyset som lyser like mye fremover som bakover* :lol:

#66538  av sw20

jumbo skrev:Eneste som er verdt å merke seg ang. høyt bremselys:

IKKE monter en lystrip eller lignende inne i bilen! Jeg testa dette forrige vinter med dårlig hell. Ettersom bakruta praktisk talt er rett bak hodet, i motsetning til en godt stykke lenger bak i de fleste andre biler, får du fryktelig mye rødt gjenskinn/refleksjon inne i kupeen når du bremser, spesielt om det er mørkt ute. Så mye at det ikke bare ser teit ut, men er direkte plagsomt/uforsvarlig.

Den eneste gode løsningen her, er nok å få fatt i en original vinduslist med innfelt bremselys (slik det er på versjonene som har høyt bremselys originalt) Men denne er svinedyr. Mener Toyota skulle ha omkring 4 lapper for den.

det er meininga at den skal lyse bakover! Hehe dust
:twisted:
appropo lys!
hehehehe 8)
Vedlegg
DSCN0404.JPG
DSCN0404.JPG (88.4 kiB) Vist 314 ganger

#66678  av jumbo

Uhm... hvem er det du kaller dust? (peker paa neonlysa og ler)

Hehe...

Appropos vinter og drifting.... vurderer aa kjoepe denne, dersom den ikke er solgt (litt pruting maa til men pytt)

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... s=75&rub=2

#66811  av jan-erik

jumbo skrev:Uhm... hvem er det du kaller dust? (peker paa neonlysa og ler)

Hehe...

Appropos vinter og drifting.... vurderer aa kjoepe denne, dersom den ikke er solgt (litt pruting maa til men pytt)

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... s=75&rub=2
....appropos vinter og gamle japanske biler... RUST....!!

Tror jeg ikke ville ødelagt denne fine gamle bilen ved å bruke den om vinteren, tror mange blir sinte på deg da :)