TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvorfor skal alle kjøre under fartsgrensa???????

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #65625  av Ace
 
spkstrp skrev:
@lpher skrev:Det jeg plages meste med...er folk som tror de har monopol på venstrefeltet (på flerfelts vei) og ligger under fartsgrensa og dasser....

Da jeg kjørte opp....ble vi innprenta med at venstrefila er FORBIKJØRINGSFIL (med mindre det letter trafikken å benytte begge felt) ...men det er det mange som ser ut til å ha glemt gitt :D

@lpher
forsåvidt enig med deg, men det som nesten er like irriterende er når du kjører så fort det går (pga biler og kø alle veier) og de bak flasher med lysene og mener de skal forbi :roll:
Er enig med dere begge men hvor ofte er det noen blinker og vil forbi når det er kø rett forran da kommer man jo ikke stort lengre uansett.(veit jo det er mange tullinger i trafikken men men...)

Det som @lpher skriver her er noe som jeg irriterer meg grønn på ved kjøring på flerfeltsvei, dog ikke når det er pga biler/kø

 #65690  av @lpher
 
spkstrp skrev: forsåvidt enig med deg, men det som nesten er like irriterende er når du kjører så fort det går (pga biler og kø alle veier) og de bak flasher med lysene og mener de skal forbi :roll:
Enig...ett aldri så lite moralsk dilemma egentlig :) Hvordan...får man fortalt vedkommende som ligger å dasser i venstrefeltet MED omtrent HALVPARTEN av byens bilister bak seg....at de BØR vurdere enn annen fil? :D ...og det helst uten å virke som en drittsekk... :) DA man ellers risikerer at de blir sure og NEKTER å skifte fil! :D

@lpher
 #65746  av erling
 
Maverick skrev: Bare som et lite eksempel på hva forskjellen er:
Jeg kjører strekningen Trondheim - Kristiansund bortimot 1 gang i måneden. Strekningen er snaut 20mil med kjip, norsk landevei og fjell. Jeg bestemte meg en gang for å følge ALLE fartsgrenser (Jepp, faktisk!!). Fulgte alle fartsgrenser (forutenom 1 forbikjøring) og turen tok meg 3 timer og 35 minutt.
Bestemte meg neste måned for å håpe på at flaksen stod meg bi og trå hardt på pedalen til høyre. Nåla var sjelden i nærheten av tosifret antall (dvs, 100+ for de mindre smarte:)). Turen tok 3t 5min. Mao, jeg sparte en halv time på 20 mil.

Hvorfor stresse så jævlig??

Ta hensyn og slapp av litt.
Men for guds skyld, de som kjører under fartsgrensa konstant har ingen verdens ting på veiene å gjøre!

Er jeg helt på jordet nå, eller?? :roll:
Det som er stress er jo å holde fartsgrensen. Det er jo fantastisk kjedelig. Samma for meg om jeg sparer tid på turen.
@lpher skrev:Enig...ett aldri så lite moralsk dilemma egentlig Hvordan...får man fortalt vedkommende som ligger å dasser i venstrefeltet MED omtrent HALVPARTEN av byens bilister bak seg....
Lyshorn og henge på tuta. Virker ikke det må de øyeblikkelig innlegges.

 #65812  av spkstrp
 
Av og til bryter jeg fartsgrensa rett og slett fordi det er så kjedelig at jeg holder på å sovne (ikke en overdrivelse...) trenger ikke å egentlig være trøtt engang, det blir bare så monotomt... da synes jeg det er bedre å bryte grensa med 10 - 20 km/t enn å falle i transe bak rattet...

 #65813  av Mr2Nyter'n;p
 
Takk Allah, Buddah, Gro Harlem og Max Makker for at jeg bor på Tynset... Mye gamlinger som frykter gasspedalen her, men jeg har lært meg å kjøre gamle mazda 929'en på morran når dem er ute og cruiseeer.. 90hk og 1200kg er en svært god kombinasjon når det rykker i gassfoten bak en daukjørt ford fiesta.. Nyydelig.. :P

 #65822  av sindrejl
 
@lpher skrev:
spkstrp skrev: forsåvidt enig med deg, men det som nesten er like irriterende er når du kjører så fort det går (pga biler og kø alle veier) og de bak flasher med lysene og mener de skal forbi :roll:
Enig...ett aldri så lite moralsk dilemma egentlig :) Hvordan...får man fortalt vedkommende som ligger å dasser i venstrefeltet MED omtrent HALVPARTEN av byens bilister bak seg....at de BØR vurdere enn annen fil? :D ...og det helst uten å virke som en drittsekk... :) DA man ellers risikerer at de blir sure og NEKTER å skifte fil! :D

@lpher
håpløst.. trøndere er så jæskla stae på det der :D

 #65874  av chris
 
jeg tror ikke jeg trenger å si noe om hva jeg mener om diverse personer i trafikken. tror jeg har uttalt meg mer enn nok ganger om det før, både her på forumet, og blant de jeg kjenner ;)

men må bare få med at jeg her en morgen ble liggende bak en kjøreskolebil i rushtrafikken før Melhus, på vei mot Trondheim. Hva gjør kjøreskolebiler ute i rushtrafikken?? Jeg tok såklart igjen bilen på den "nye fine veien" på sørsiden av Melhus, der de har satt opp autovern i midten av veien, for å hindre at noen kjører forbi. Og der gikk det i 70.. og 60.. og 70.. og 60.. og 70.. skikkelig trekkspillkjøring.. og etterhvert kilometervis med kø bak. ble liggende bak denne gjennom melhus, skikkelig rykk og napp kjøring (vedkommende kan umulig ha kjørt bil før). bråbremsa når det kom trailer i mot og sånn. Til slutt ante jeg en luke, banka inn 2.giret og blåste forbi. faktisk en av ytterst få ganger jeg kjører forbi i 50-sone. snakk om irritasjon da. hadde aldri rukket jobben om jeg ikke hadde kommet meg forbi. runda et par svinger og kom ut på et langt rettstrekk, da skimta jeg en laaaaaaaaaaaang kø i speilet.. med kjøreskolebilen i front. trivelig ja.. satt bare å tenkte "stakkars jævler som ikke kom seg forbi".

greit at kjøreskoler burde være unnskyld, men første kjøretime i rushtrafikk er vel ikke særlig ideelt ?

 #65895  av GT4 CS
 
Anpasser farten som regel etter forholdene jeg da. Men fart er gøy da 8) Men ang kjøreskolebiler. Jo noen av lærera skulle vært kastrert med sløv og rusten tang. De gir jo ikke spesiellt gode signaler til elevene. Når man sinker trafikken bak skal man stoppe eller få sluppet forbi de bak asap zulu kolibri svasu. Det er ingen ting jeg blir så iritert av i trafikken som av sinker. Men ser man og på hvem som kjører sinkebilene så er det ofte gamle hævver som knapt nokk ser 5 meter forran bilen, eller enkelte eldre kjærringer som ALDRI skulle vært i trafikken. Og når de da tuter eller blinker med lysa når jeg kjører forbi. Tar aldri sjanser når jeg kjører forbi så er jo ingen grunn til og blinke el tute. Ja da rakner det for meg. Og får og si det slik, de som sinker trafikken skaper mye mer farlige situasjoner en de som ligger litt over.

 #65964  av sindrejl
 
GT4 CS skrev:Og når de da tuter eller blinker med lysa når jeg kjører forbi. Tar aldri sjanser når jeg kjører forbi så er jo ingen grunn til og blinke el tute. Ja da rakner det for meg. Og får og si det slik, de som sinker trafikken skaper mye mer farlige situasjoner en de som ligger litt over.
hehe.. jeg klikker helt når noen tuter eller blinker om jeg kjører forbi.. Som om de er loven og har rett til å holde meg bak seg. Tar heller aldri sjangser når jeg kjører forbi.

 #65997  av jumbo
 
Angående det noen nevnte om folk bak som blinker og vil forbi selv når du har biler foran deg og følger trafikken normalt.... Det er faktisk hver enkelt sitt ansvar å hjelpe fram andre trafikkanter, uansett din egen hastighet, og uansett hvor mange biler du har foran deg i køen.

For min del, kjører jeg neon ganger rimelig lange strekk langs landevei. 20-25 forbikjøringer i løpet av 10 mil er ikke uvanlig, og siden det er tildels svingete vei, trenger jeg slettes ikke kjøre spesielt grisete for å ta igjen så mange biler. Når jeg så tar igjen en rekke på 4-5 biler, er det (takk og pris) ikke slik at de bakerste bilene i den rekken er fritatt for ansvar i å hjelpe meg fra selv om de har biler foran seg.

Det viktigste ansvaret her er dog at man ikke øker farten ut av svinger, samt holder god avstand til bilen foran. Man har (desverre) ikke plikt til å stanse for å slippe fram biler bak, med mindre man kjører betydelig saktere enn øvrig trafikk.

 #66020  av spkstrp
 
det blir vell noe annet når det er snakk om motorvei og begge feltene er mer eller mindre fyllt opp.. Da bør det helst være liv og død om å gjøre før man begyner å blinke og tute spør du meg... :roll:

 #66057  av @lpher
 
spkstrp skrev:det blir vell noe annet når det er snakk om motorvei og begge feltene er mer eller mindre fyllt opp.. Da bør det helst være liv og død om å gjøre før man begyner å blinke og tute spør du meg... :roll:
Det er liksom det som er poenget....det trenger ikke være fullt på motorveien...for at disse fjonpungene skal okkupere venstrefeltet :) De ligger der uansett...og om man skulle være så uheldig å møte på den staeste typen av dem...og man legger seg i høyrefeltet for å komme forbi....og voila!...så er det du som er lovbryter...fordi du kjørte forbi på ham på innsia :)

@lpher

 #66074  av spkstrp
 
@lpher skrev:
spkstrp skrev:det blir vell noe annet når det er snakk om motorvei og begge feltene er mer eller mindre fyllt opp.. Da bør det helst være liv og død om å gjøre før man begyner å blinke og tute spør du meg... :roll:
Det er liksom det som er poenget....det trenger ikke være fullt på motorveien...for at disse fjonpungene skal okkupere venstrefeltet :) De ligger der uansett...og om man skulle være så uheldig å møte på den staeste typen av dem...og man legger seg i høyrefeltet for å komme forbi....og voila!...så er det du som er lovbryter...fordi du kjørte forbi på ham på innsia :)

@lpher
Ja jeg vet, det er irriterende.. om du ikke kjører fortere enn høyre feltet så hold deg til høyre liksom.. Tror ikke det er så mange som tenker på det som å være lovbryter i dag å kjøre forbi i høyre felt, men ser onkel deg sliter du vell :D

 #66100  av jumbo
 
Jeg snakket egentlig generelt, og ikke om motorvei i det hele tatt.

Paa motorvei er det jo ENDA enklere og klarere... har du bil bak deg og ligger i venstre fil skal du vekk derfra asap. Punktum

Unntaket er selvsagt ved full koe, men man ser jo til statighet tullinger som sinker i venstrefeltet mens det er masse plass til aa flytte seg.

 #66131  av spkstrp
 
jumbo skrev:Jeg snakket egentlig generelt, og ikke om motorvei i det hele tatt.

Paa motorvei er det jo ENDA enklere og klarere... har du bil bak deg og ligger i venstre fil skal du vekk derfra asap. Punktum

Unntaket er selvsagt ved full koe, men man ser jo til statighet tullinger som sinker i venstrefeltet mens det er masse plass til aa flytte seg.
Nei, men det var der diskusjonen startet ;) (edit: eller var kommet til når du brøt inn :lol: )