Det der ligner jo litt på hvordan vi drev på under "førerkurs Volvo Feltvogn" på Helgelandsmoen i '97... Bare at forstillinga holdt fint sammen etter slike krumspring...
Jada, jeg vet at dette er Toyota-forum, men kjøreglede er jo en fellesnevner. Følgende er sakset fra kullboka vår angående den heftigste uka den sommeren:
Volvo feltvogn. Firkanta bil med et stort hjul i hvert hjørne. Sveriges daueste B18. Norges tøffeste skaubil. Som cabriolet, uten presenning, er den rå. Det er ikke lov. På en varm sommerdag kan man ta av dørene. Det er ikke lov. Den kan vade. Det er lov. Den tar seg frem på de utroligste steder. Det er ikke bare lov, men påbudt under Volvofeltkurs!
Mange ganger lurte vi på hvorfor vi gikk på Hærens Ingeniørhøgskole. Svaret er enkelt. HIS er Norges eneste Høgskole med terrengkjøring. En time eller seksten med uforglemmelig teori; kjettinger på….**pekestokklyd**….alle eller ingen hjul. Så begynte det kjedeligste.
Praktikum: Spinn på første, spinn på annen, som Øystein Sunde sier. Nå er egentlig ikke det å spinne noe typisk for Volvo-felten, i og med de før omtalte store hjul og B18 motor. Allikevel var det en del av oss som klarte dette kunststykket. Nede i søla, eller med to hjul i friluft lar dette seg gjøre med stor enkelhet. Uten å nevne (etter)navn kan vi røpe at Harald, skogens konge, hadde et ublidt møte med et tre som svingte alt for fort ut i veien. Bedre gikk det ikke med Kristoffer, som fant ut at en Volvo-felt faktisk har tyngdepunkt noe over bakken, og faktisk kan velte (se bilde)
Heldigvis veltet ikke Volvoen helt rundt, dessuten var det ikke Kristoffers feil, den bakken var jo alt for bratt!
Jan Thomas imponerte med å kjøre på helt unødvendige plasser, som ingen andre tenkte på en gang. Ei knust baklykt er ingenting å snakke om, det koster å være kar.
Tredje og siste post var periodisk. Ingen kommentar……
Vedlegg
volvofelt.jpg (56.75 kiB) Vist 582 ganger