TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva foreslÃ¥r dere? (kjøp av bil)

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #5588  av Radio Free Europe

Jeg skal kjøpe meg en Mr2 Mk1 en eller annen gang i år.

Jeg har en månedslønn på 5000 etter skatt, og 1000 går til faste avgifter.
Altså, Synes dere jeg burde spare penger fram til jul, og vente til jeg har råd, eller kjøpe en bil på avbetaling, eller ta opp lån?

Hadde tenkt og bruke mellom 40 og 60 000.

NÃ¥ er jeg usikker.
Hadde jo vært deilig og være gjeldsfri også.

#5592  av jumbo

Om du vil ha min ærlige, men høyst subjektive mening, ville jeg ikke kjøpt mr2 med det innteksnivået i det hele tatt... Det må da bli avsindig trangt mtp. forsikring/årsavgift etc?

#5593  av Radio Free Europe

Nei det er klart, jeg har jo ikke et helt konge grunnlag.
Men siden jeg bor hjemme, med gratis kost og losji, og med minimale faste utgifter, så har jeg ustyrtelig lyst.

If kunne gi meg 10 000 i forsikring, noe jeg kan ha råd til.
I allefall hvis jeg sparer opp hele summen, og ikke låner.

Jeg går opp i lønn om 4 måneder (yahoo), så det er bare en liten kneik nå.

#5602  av Amund

Jeg betaler faktisk det samme i forsikring på min mr2 som på den gamle golf 1.6 d jeg hadde... if har nok mere å tyne på den prisen tror jeg..

dersom du får tak i et bra eksemplar er det ikke så mange utgifter på en mk1, bortsett fra vanlige ting som trimming, senking..... :twisted: rimelige i drift også. jeg kjøpte min mens jeg var inne til førstegangsteneste, så ingenting er umulig...

uansett så ønsker jeg deg lykke til med sparingen og letingen! :)

#5605  av jumbo

Radio Free Europe skrev:If kunne gi meg 10 000 i forsikring, noe jeg kan ha råd til.
Jeg ville hørt med gjensidige og vesta var jeg deg... Jeg betaler 7 lapper for 16000 km på min mkII. Det er forøvrig samme beløp både for NA og turbo hos begge disse selskapene.

#5607  av Goose

Gjensidige forsikring, NAF medlemskap er en bra kombinasjon.
Hvis du har egenandel på 3000 kr så kan du sette den til 7000 siden naf betaler 4000 av de 7...

Så har du en del andre fordeller med naf også da... :D

#5609  av Bjørni

Hadde det vært meg, hadde jeg aldri kjøpt bil på det grunnlaget!
Du har jo de vanlige utgiftene + det er en masse utgifter på bil som man egentlig ikke legger merke til som likevel utgjør ganske mye tilslutt (slik jeg opplever det, er det unormalt???? :shock:
Men, selvfølgelig. det er jo bare å begrense seg...........

BTW: En lønnsøkning er jo alltid velkommen :D

#5617  av erling

Jeg betaler 2500,- i mnd i lån og har 6000,- inn hver mnd. Synes det funker glimrende for min del, men folk er jo forskjellige. De fleste jeg er med skjønner ikke hvordan jeg får det til, siden jeg er med på alt de finner på av aktiviteter oxo. Men det svarer seg å ha litt extra $$ i tilfelle det skulle dukke opp noe utenom det vanlige, og at du kan skru litt selv så du slipper verkstedutgifter. Hvis du har en reserve på 15-20 000,- etter innkjøp så hadde jeg gjort det. :)

#5622  av Amund

Jumbo: Hørte med forsikring hos vesta da jeg kjøpte min mk1, de skulle ha over 30.000 i året! :? så de vil tydeligvis ikke ha kunder under 24..

Betaler for øvrigt nesten 8 lapper i året, 16k km. hos if. da står alt på meg, (er 21). men gjensidige er litt billigere...

Alt kommer vel i grunn an på prioritering. men ventet selv til jeg hadde spart nok...

#5624  av jumbo

Må si meg enig med Bjørni, for min del virker det ikke som det økonomiske grunnlaget tilsier bilhold i det hele tatt, langt mindre en relativt dyr bil som en MR2.

Hvor mye man synes man må ha og rutte med etter faste avgifter er selvsagt individuelt. For min del, har jeg igjen omkring 7000 pr mnd etter at alle faste utgifter er betalt. Dette synes jeg faktisk jeg må ha, hvertfall om det skal bli turbo til sommeren :)

Det er vitkig å ta med i regnestykke at ca. 2 dager etter at du har handlet bil, har du lyst til å forbedre den for mange mange laken :) Ikke fordi at bilen er dårlig, men snarere fordi mye vil ha mer... :D

#5636  av Bjørni

jumbo skrev: Det er vitkig å ta med i regnestykke at ca. 2 dager etter at du har handlet bil, har du lyst til å forbedre den for mange mange laken :) Ikke fordi at bilen er dårlig, men snarere fordi mye vil ha mer... :D
Sant...

#5656  av Christian

Ville nok ha satsa på å spare opp/tjene mer før jeg hadde gjort noe slikt ja...dessuten er det sant at det går mye penger i ekstra ting&tang...
Har gått mye her denne uka :roll:

#6542  av blackmr2

10000 ?? Full kasko`????

IF skulle ha 49- fuck`ings tusen for å forsikre mr2`en min !! Ba dem om å dra til #¤%#"¤%"# !!!

#6546  av jumbo

Jeg betaler 7k for min, dog er det med 60% bonus...

#6550  av chris

Alderen til eieren har veldig mye å si. Hos sparebank1 (og hos de fleste andre selskap) er det ungdomstillegg om man er under 23, og når man fyller 25 faller forsikringspremien ganske mye. Jeg kommer til å spare ganske mye når jeg fyller 25 i mai. har 12000 nå med 50% bonus og 24000 km