TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kommentarer om GT4

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#595  av CelicaTurbo

Har hatt Celica GT4'en min en liten stund nå og tenkte å dele noen foreløpige inntrykk. Bilen er vesentlig tyngre enn mk2 MR2 og det merkes tydelig. Den føles mer solid og "flyter" mer på veien, det virker som om den har god kontakt med bakken og styrings responsen er ganske bra. Det kjennes ut som om den krenger mindre i sving faktisk men jeg tror nok allikevel at MR2 klarer vesentlig kraftigere svinger enn denne gjør. Det føles rett og slett som om bilen er vesentlig stivere i karosseriet enn MR2 men den ligger "mykere" på veien.

Det er en liten snarvei her i Bergen som noen kjører for å komme unna litt kø eller spare litt tid (Sandbrekke veien). På et lite strekke er den fantastisk smal med en fantastisk krapp sving og ganske kraftig stigning. På det området er det litt ujevn asfalt. MR2'en sluttet jeg å kjøre der rimelig fort pga at bakhjulene sparket noe utrolig i asfalten og bilen bykset seg oppover rundt svingen.. det samme skjedde med en bakhjulstrukket varebil som jeg har kjørt der (Merscedes Sprinter), og de fleste forhjulstrekkere spinner ofte og "hopper" med fronten på vei opp..  vel, min vidunderlige Celica med 4WD gikk rundt svingen uten å miste asfalten eller sparke i bakken en eneste gang!  :)  Helt utrolig spør du meg, det gikk så jevnt og fint rundt der :) Ellers har jeg prøvd å gi maks gass 1. gir rundt en rundkjøring og ut og det som skjedde var at bilen styrte villig der jeg rettet den ut av rundkjøringen mens alle hjulene spant friskt i asfalten og idet jeg rettet opp bilen grov dekkene seg ned i asfalten og plutselig var det på tide å skifte gir..  en griseartig opplevelse :)  Bilen oppfører seg rett og slett ganske ballansert når den sklir virker det som..

men, ellers.. av negativt kan sies at interiøret er mindre solid, lager mer lyd og ser billigere ut.. men er ellers funksjonellt og greit.. og den jeg må si at den turbomotoren har utrolig lite drag under 2000 omdreininger. Muligens at bilens høye vekt forverrer effekten men min MR2 var overhodet ikke slik. I den svakeste oppover bakke må jeg enten skifte til 4. gir eller så må jeg gi masse gass for å holde farten oppe.. turboen hjelper jo bra når den begynner å spinne men jeg har på følelsen av at jeg kan høre at bensinen suges ut av tanken når jeg gjør det slik..  da girer jeg heller ned og holder det økonomilyset tent :)  Det er nok turboen som bremser eksosen og den lave kompresjonen i turbomotoren som gjør det slik..

ellers, bilen er ok kjapp og bra drag men gjerne ikke kjappest i gaten.. det vil nok hjelpe mye på om jeg fjerner turbo vsv "low boost mode" for 1. og 2. gir slik at jeg får mer krefter der.. 1. gir er rimelig kjappt men jeg skulle gjerne hatt bedre drag i 2.gir..

alt i alt: jeg er fornøyd med en mer praktisk GT4 :)