TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Utfordring

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #5786  av chris

I dag har jeg en liten utfordring.. jeg skal til Trondheim og hente et par småkryp, og der følger det med et bur. Buret er 78 cm langt, 58 cm bredt og 42 cm høyt. Så er spørsmålet hvordan man får det inn i en mr2. Passasjersetet er det ikke plass, for der skal det sitte en person..

-EDIT-
Var nede å målte nå. Bagasjerommet er 42-43 cm langt (altså i bilens lengderetning), men åpningen er bare 41.5. Men tror det skal gå sidelengs nedi der, forutsatt at jeg må kjøre med åpent lokk og feste med tau eller noe. Bagasjerommet er mer enn bredt nok, men det er bare drøyt 40 cm høyt. Så det blir i så fall stikkende 18 cm opp.
Får snakke med nsb, kanskje jeg kan få sendt det med der for en billig penge :)

#5791  av jumbo

Vel, hvis det er snakk om et åpent gitterbur, kan du vel bare tjore det godt fast i motorlokket? :D

#5792  av chris

Det er åpent gitterbur ja, med lukket bunn. Men bunnen kan man vel ta av. Var inne på den sprø tanken jeg også, men et helvetes til arbeid med å beskytte så man ikke tar lakken og sånn da.. Kom frem til at tanken antakeligvis var litt for sprø. Nå skulle jeg hatt de bagasje-railene som det var bilde av her på en annen tråd :P

Snakka for øvrig med nsb, og det går ikke flere tog i dag.......

#5794  av jumbo

Vel, det går jo greit å kjøre med åpent bagasjelokk også, men jeg tror jeg ville begrenset farten litt i såfall. Du må vel gjerne ha lokket ganske mye oppe, og da vil fartsvinden lage MYE press på det stakkars buret...

#5800  av erling

Hva slags type "kryp" er det snakk om? Kryp som skiter, lager lukt, gnager/hakker istykker ting/hverandre, og slipper hår/fjær? Hvis ikke disse faktorene er for dominante, er det bare å slippe dem oppi bagasjerommet?

#5802  av jumbo

Nå tror jeg ikke det var KRYPENE som var problemet - de skal sikkert være med inni bilen. Det var nok et tomt bur han sliter med. :D

#5830  av chris

hihi
nei, det var ikke krypene som var problemet. De hadde eget transportbur inne i bilen. Det var buret. Fikk det med.. på et merkelig vis. Fikk til å ta av bunnen på det, og da gikk det nedi bagasjerommet. men stakk så høyt opp allikevel, at jeg måtte kjøre med det så og si helt oppe, og binde det fast. Så nå har jeg kjørt 20 mil med åpent bagasjerom. Gikk helt fint faktisk :)

Så.. om dere lurer, nå har jeg to ildere i hus :D

#5832  av CelicaTurbo

ildere? stakkar deg :) Har du eget rom i huset som de kan ødelegge så går det vel bra, men ellers må du passe på de kontinuerlig så de ikke ødelegger allt de kommer over :) Har snakket med to personer som har/hadde ildere og den ene laget til eget rom hvor han sperret inne ilderne pga at de ellers ødela for mye, mens den andre personen ønsket seg eget rom men kvittet seg med ilderen istedetfor.

Ser ut som artige dyr men jeg tror de er et helvete å eie :)

#5836  av chris

hehe, vet du.. de er ikke så ille som man skulle tro. Det er bare når de er valper at de gnager og prøver å ødelegge ting. Disse er snart 4 år gamle, og ferdig oppdratt. De reagerer til og med på "nei" og "fy" og "gå tur?" :lol:
De gnager ikke ledninger, de ødelegger ikke møbler, de unngår i hovedsak å gå på bord, de gnager ikke på klær (men foretrekker å sove I dem), osv. De er bare kos, selv om de på død og liv skal snuse overalt og utforske. hihi. De er spesielt aktive når de kommer til et nytt sted, sånn som her, men når de får roet seg, sover de ganske mange timer av gangen. Den ene brøt seg ut av buret i natt, og har gått fritt i kåken, men den har ikke gjort noe som helst galt.

Og en annen fordel. De er veldig renslige, men skulle de være uheldig å gjøre sitt fornødne utenfor doen, så lukter det ingen verdens ting :)

#5850  av jumbo

Hvor mye ildere ødelegger, er etter min erfaring 100% omvendt proposjonalt med hvor mye oppmerksomhet de får. De eksemplarene jeg har vært borti, måtte underholdes tilnærmet KONSTANT. Vi hadde ei sersjant-tuppe som hadde ildere på brakka når jeg avtjente værneplikt, og da kunne hun jo selvsagt ikke passe dem hele tida. 3 timer alene = bomba rom :mrgreen:

Ildere er RÅKULE dyr. Liker holdning til de småkrabatene. Helt genialt.

#5860  av chris

De er utrolig gøyale, og søte. Og blir ikke mindre gøy om man har sett filmen Ice Age, for likheten er upåklagelig :lol:
De ødelegger ingenting, men de har en tendens å rive ned ting. For de skal være overalt og snuse, og kan uheldigvis komme borti og rive ned. Men de gnager ikke på noe, verken møbler eller ledninger. Det verste de finner på er å gjemme nøkler og playstation-konsollene :D

#5866  av jumbo

Bilder! Bilder, da mann! :D

#5868  av chris

Kamera, kamera da mann! :P

Må få lånt meg et kamera først, skulle helst hatt videokamera :D

#5870  av jumbo

Jo, det å fange de rakkerne på stillbilde kan vel være en utfordring, det! :D Du får heller ta de med på treff til Våler! :mrgreen:

Usj. Nå fikk jeg lyst på husdyr jeg også :?

"Redningen" er at kåken står tom 8-10 timer daglig, så det er en aldri så liten smule uaktuelt.

#5872  av chris

Å ta de med til Våler er i seg selv ikke noe problem, det er plassen det står på. Og hvis såfremt i fall at jeg _ikke_ skal ha med passasjer, så trenger dyra likevel et sted å være når man er der nede. Og mr2'en har så fordømt lite baksete 8) Hadde ellers vært gøy å tatt de med. Får se hvor mye jeg har klart å venne de på bilkjøring inntil da ;)

Ildere KAN være alene 8-10 timer, men de blir ensomme. Mine er søsken og de underholder hverandre mye av tiden. Men like full trenger de mennesklig oppmerksomhet flere timer i døgnet.

Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde et lite baksete :P