chris skrev:steike.. hva håper du å oppnå med dette?I første omgang en motor som virkelig tåler juling.

Ellers vil, på ganske generelt basis, portingen gi noen ekstra hk. Kammene vil flytte effektkurven litt til høyre og litt opp (mindre bunndrag, mer turtallsvillig, mer effekt). Svinghjulet vil gi litt bedre respons og muligens litt raskere akserelasjon. Stivere ventilfjærer og lettere "retainers" (vet ikke hva disse kalles på norsk) vil føre til at ventilflyt ikke skjer før litt høyere turtall. Rådene ( og forsåvidt studs og lager) sterkere for å tåle mer krefter + lettere for å tåle mer turtall. Stempler sterkere for å tåle mere krefter osv.

Men det som er ramset opp vil ikke gi noen halleluja-forskjell i effekt, det er mer for å prøve å sikre at jeg både får kjørt noen runder og kan kjøre hjem uten å skru neste gang jeg er på ACR...:

PS: effekten vil jo komme an på totalpakken og spesielt på turbo-valg, men ser for meg at siktet kanskje blir stilt mot 400hk (noe denne motoren bør tåle med god margin)

-------------------------------------
'72 Celica (RA21/TA22) Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20) Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86) Hachi'n
'83 Starlet (KP61) Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z
'72 Celica (RA21/TA22) Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20) Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86) Hachi'n
'83 Starlet (KP61) Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z