TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 300hk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#53463  av [BHS]paladin

hmmmm ingen dumplyd på rev 1 og 2 , hvem gidder da og kjøpe en rev 1 og 2. Fan da må jeg ha en 93+ mod da. Men kan du ikke progge hjærnen slik at datan skjønner at den ikke får lufft tilbake fra turbon og in til innsuget.......... :roll: nå begynner jeg å bli fortvila :?

#53470  av CelicaTurbo

joda, det er fullt mulig med dumpventil på de tidlige generasjonene 3S-GTE men det er ikke ideellt for ytelsen.. men dem som installerer slike ventiler er vel mer opptatt av lyden tenker jeg, og ventilene kan stort sett justeres slik at dem produserer god lyd samtidig som dem ikke slipper ut nok luft til å skape problem.. Det er egentlig bare å installere ventilen det og om motoren går dårlig på tomgang eller om den føles rar eller til og med stopper ved girskift så må den strammes opp litt..

..men, jeg er normalt en av dem som mener at man bør unngå en ventil som ikke er resirkulerbar jeg da, men det får være opp til andre eiere selv å vurdere om dem vil ta dem potensielle ulempene (som ikke alle opplever som et problem) :wink:

#53483  av mr.two

jsle skrev:Blir det noe lyd i hele tatt av den orginale da...
Og vis jeg kjøper boost controler og skrur opp trykket så behøver jeg egentlig ikke chipe men er vel ikke dumt å gjøre det, eller...
Du kan jo chipe for å optimalisere de mods'ene du har gjort.

Jo mer åpent anlegg du har jo klarere hører du pysshh i den org dumpen...Ikke veldig høyt men du hører det. Ville aldri ofret ytelse mot lyd samme hvor lite dette kan påvirke motoren...Skal se om jeg ikke finner en video av en med org dump...

Edit ; http://jekylandhyde.madpowaz.com/hydeincar.mpg PÃ¥ klippet har han orginal BOV

#53512  av [BHS]paladin

om jeg taper 5-8 hk på en deilig psssssssssssht lyd så gjør det ingen ting ass. Men hvis bilen stopper eller rykker,napper,lager rare lyder eller lignende så er det uaktuelt

#53519  av mr.two

pyshhh lyd er bare irriterende :lol: ( ikke helt seriøst )

Virker som om effekten av å putte på BOV på 3sgte med AFM er litt individuelt, så man vet aldri om det vil ha en merkbar effekt på motoren. Men alle " ut i atmosfæren BOV's " der det er AFM vil gi bilen mer fuel når du slipper gassen, nomatter hvor tight du skrur fjæra...Men alle har hver sin mening her også, jeg konstanterer bare fakta og egne erfaringer :)

#53557  av CelicaTurbo

som two skriver, det virker ganske individuellt.. om du monterer en slik dumpventil og opplever problemer så stram opp fjæren i den, om det ikke funker så bytt til et annet merke.. HKS SSQ eller hva den heter har vistnok et design som gjør at den passer ganske bra for disse motorene, den vil ihvertfall aldri skape problemer på tomgangen..

#53562  av mr.two

CelicaTurbo skrev:HKS SSQ eller hva den heter har vistnok et design som gjør at den passer ganske bra for disse motorene, den vil ihvertfall aldri skape problemer på tomgangen..
HKS SSQV er den BOV'en som er nermest den orginale, og hvis man absolutt må ha en aftermarket BOV er det denne du må ha...Kan også brukes som resirkulerbar...

#53594  av chris

[BHS]paladin skrev:om jeg taper 5-8 hk på en deilig psssssssssssht lyd så gjør det ingen ting ass. Men hvis bilen stopper eller rykker,napper,lager rare lyder eller lignende så er det uaktuelt
unnskyld at jeg spør, men er den dumpventilen alt som teller for deg og eneste grunn til at du vil ha turbo? :P

#53613  av jsle

For meg er ikke bov. noe som er så viktig at jeg begyner ofre verken ytelse eller noe annet for den, men jeg synes det er litt synd da...

Men ettersom den gjør så moteren slipper inn mye bensin da du slipper gassen, så virker jo det som en stor mulighet for støre slitasje. Og ettersom 300hk begyner legge seg i grenseland før man bør oppgradere mer på motoren, så er det ikke aktuelt for meg i allefall.

#53684  av mr.two

jsle skrev:For meg er ikke bov. noe som er så viktig at jeg begyner ofre verken ytelse eller noe annet for den, men jeg synes det er litt synd da...

Men ettersom den gjør så moteren slipper inn mye bensin da du slipper gassen, så virker jo det som en stor mulighet for støre slitasje. Og ettersom 300hk begyner legge seg i grenseland før man bør oppgradere mer på motoren, så er det ikke aktuelt for meg i allefall.
Det går jo an å få tak i en ECU med Map sensor da eller EMS, da får du fjernet AFM'en og kan go aftermarket uten å risikere noe som helst... Men det skal også sies at AFM'en kan være et hinder når man begynner å bevege seg oppover på hk skalaen...Kom på hva den HKS dingsen heter som gir " fake " AFM signaler til ECU'en..HKS VPC...Hvis du får tak i den er det bare å kjøpe ! Enkleste løsningen kanskje..

#53742  av jsle

får ikke frem den videon kunne tenkt meg det...
Er det bare meg eller er det noe feil med linken.

#53765  av mr.two

jsle skrev:får ikke frem den videon kunne tenkt meg det...
Er det bare meg eller er det noe feil med linken.
Skal ikke være noe feil med linken, kanskje han har fjernet filmen... :?

#67821  av Master

Litt gammel post, søkte og fant ut en del, men har et lite spørsmål til dere som har MR2 turbo / litt peil.

Hadde noen kunne satt opp ei lita liste over hva som må gjøres for å oppnå 300+ gjerne 350 hk med en 3.gen 3sgte. den har jo 245 HK originalt men 100 hk ekstra hadde ikke gjort noe særlig. Noe over 300/350 hk har jeg ikke som noe mål.

Et lite overslag med ca.priser på deler man trenger for å oppnå dette med et rimelig "safe" oppsett hadde vært flotters. Må begynne å planlegge litt nå fremover... :lol:

#67892  av CelicaTurbo

Vi har ihvertfall to medlemmer i klubben, Morten og Markus som begge kom et lite stykke over 300hk i motor med sine 3. gen motorer. Så langt jeg vet hadde dem i utgangspunktet kun enkel trim og modig trykk. Dvs full eksos, luftfilter.. 1.3-1.4 bar trykk.. Jeg mener å huske at Markus fremdeles brukte orginal IC mens Morten byttet sin til noe annet. Jeg er usikker på om Morten har byttet bensinpumpe men jeg mener Markus byttet sin til noe kraftigere. Morten brukte en PowerFC erstatnings-ECU mens Markus hadde en Mines eller Blitz omprogrammert ECU i sin. Begge driver og overhaler/trimmer mer for tiden etter at motorene havarerte. Dvs, om jeg husker rett så havarerte turboen til Morten og han fant ut i ettertid at også noen stempler hadde fått hard medfart.. Hos Markus havarerte også turboen men det var pga at det løsnet biter fra eksostemp-sensoren hans.. jeg husker ikke om stempler osv overlevde den hendelsen men han holder nå uansett på å bytte det meste i kraftigere saker nå..

#67896  av Master

huff. At det går an å ha sånn uflaks?

Så det enkleste for å nå 300+ er effektanlegg,luftfilter og kjøre mer trykk.Må man ha boostcontroller da og dyno deretter med chip for å få det rett? Er det et lukket eller åpent system på 3.gen 3s-gte? mener å ha lest at 1 og 2 gen er lukket dumpventilsystem. Hvordan er den originale dumpventilen på 3-gen 3s-gte? Takker for svar.