TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota fra hælvet

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #50077  av Maverick

Var på vei hjem fra sentrum. Heading for Byåsen.
Ble plutselig jævlig kaldt i bilen, fyre på full vreng på AC.
Ingenting skjer?? *noe er galt*
Går tre minutter så stiger den jævla temperaturmåleren til R Ø D. *Noe er FRYKTELIG galt*

Kjører kanskje et lite minutt mens bilen er veldig god og varm før jeg finner en OK parkeringsplass.
Åpner panseret. Noe er jo galt, det skjønner til og med jeg.
En helvetes eim med damp som stiger ut. *f a e n*

Generelt er jeg en positiv kar som tror det beste om alt og alle, til og med min Carina.
*Sikkert bare tom for vann*.
15 min å gå hjem. Viser seg at jeg har 3 liter Kylargol liggende og vente. Sammen med 3 liter vann så har jeg sikkert løsningen.

På vei tilbake til bilen kommer jeg i hug at jeg er NAF medlem. Visst faen skal jeg ringe dit når jeg betaler i dyre dommer for et VISA lignendende
kyllingfarga kort hver år. Ringer dit og NAF dukker opp 30 minutter etterpå (imponerende, btw)

Han NAF surrehuet (var egentlig en jævlig ålreit kar, men jeg trenger noen å henge ut og skylde på) testa det han skulle.
"Næi, æ trur no dein herre raddiator'n eller toppakninga e gåen æ ja".
*HELVETE, dette trenger jeg ikke nå*

Fylte på med nok vann til at jeg kunne kjøre de 30 sekundene det tok å komme seg hjem.
Her sitter jeg nå, midt på Lørdagsnatta, drikker Cola som er gått ut på dato, det er kaldt og jævlig.. Jeg skal sove! Yeah right..

MÃ¥tte bare ut med det.. *deppe* :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

#50081  av Ninjamannen78

Dritt. Men hva var det egentlig som hadde skjedd da?

#50085  av funkes

Bilen er iallfall kjørt tom for kjølevann (siden det plutselig ble kaldt)
og da ryker toppakning veldig fort.
Det du kan gjøre er å peile olje på bilen og sjekke om det er vann"perler" i oljen.
Også kan du åpne lokket på radiatoren og starte bilen, for å sjekke om det kommer eksos ut av den.
Isåfall har du sprent toppakning.
Kan godt hende at radiatoren også er gåen, er jo sannsynligvis en grunn til at kjølevannet forsvant!

Kjedelig...men sånn er det å ha bil :)

#50439  av Anders gullstein

Ta å sjekk om det er noen flekker under bilen når den står parkert. Hadde en lekasje rundt vannpumpa på min MR2. Da forsvant det litt vann.

Har dessuten også en Galant med gåen topp. Den har et vannforbruk, men det tar en stund før det er så lite vann igjen at den blir varm. Prøv å fyll opp og ha en kanne vann med deg i tilfelle uhellet skulle være ute. Kjør ALDRI bilen når temperaturen er på rødt, heller stopp motor'n og trill deg til nærmeste avkjøring.

Som sagt, sjekk oljepåfyllings lokket og peilepinnen for hvit gugge.
 #50468  av Maverick

Har sjekket oljen, alt ser fint ut.. Ikke noe som antydet vann eller noe. Kommer heller ingen eksos ut av radiatorlokket..
Går bare å venter på at den faste "bilmekanikern" min skal bli frisk nå, så får vi se.. Ufattelig kjipt å drive og kjøre buss/trikk hver dag. Verste av alt er at det er dyrere enn å ha bil :(

#50681  av Anders gullstein

Tror rett å slett det bare er en lekasje en eller anna plassen, slik at det har forsvunnet litt vann uten at du har merket det. Og til slutt da så har den vært tom for vann.

#50687  av Speeder

Når toppakningen på min vectra var gåen, kom det verken vann i olja eller eksos opp radiatorlokket(se litt lenger ned).

Men bilen brukte vann som fy, 2 liter på 8 mil ca.(til og fra jobb)
Det merkelige var att bilen ikke røyk nevneverdig mere heller. Men ved hard kjøring bekynte vannet å 'koke', nemlig eksos som trengte ut i kjølevannet. Da var egentlig saken ganske klar. av med topp å finne ett stempel med litt overflaterust. Det hende att bilen kun gikk på tre sylindre.

#50796  av Anders gullstein

hmmm, ja Speeder har et poeng der. Har noe av de samme syndromene på Galanten min også. Den går veldig urent og hakkete ved kjøring i fast hastighet, noe som indikerer at den er litt småfuskete på en sylinder. ser heller ikke noe vann i oljen på denne, men ett vannforbruk på ca. 1,5 liter på ca. 80 mil er for mye.
 #50987  av Maverick

Da ble bilmekaniker'n min frisk.
Kjørte bilen på bommen i GDS hallen på Bilby'n.
Er vannpumpa som er gåen, var visstnok en sånn "sikkerhets-dingse-boms" som hadde åpnet seg for å si ifra om at pumpa var gåen? Uansett, jeg får jo ei ny ei gratis. Så nå er det 3 timers arbeid, så skal bilen være oppe å gå igjen.. gjorde godt til meg å få vite det :lol:

#51000  av @lpher

Bra at det ordner seg da :)

@lpher