TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DVD spiller og filformater...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #49857  av Ole C

Jeg er ingen dataguru så jeg trenger litt hjelp her.

Jeg kan muligens få tak i flere gigabyte med private opptak av ”underground street racing” fra bl.a. LA.

Problemet er at jeg har bare tilgang til PC på jobben så jeg lurer på om det er mulig å spille av disse klippene på en DVD spiller? Jeg hadde en DVD spiller som kunne spille av mpeg og avi (tror jeg) format. Den tok kvelden men kostet bare 500,- så jeg kan alltids kjøpe en ny, klarer meg med DVD på PS2 så lenge...

Formatet på disse filmene er DivX/WMV (og Windows media 9?).

Noen datakyndige som kan svare på dette?
 #49867  av Maverick

Videosnuttene som er MPEG og AVI osv vil nok kunne fungere greit, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det blir når du skal se det på TV. I USA bruker man jo NTSC signal på vanlige TV'er, mens her i Europa så er jo dette PAL.. Mulig bildet ditt blir grønt?

Jeg er i tillegg 100% sikker på at du ikke har en DVD spiller som spilte MPEG og AVI. Slike videoformat må evt gjøres om til VCD eller SVCD for å bli spilt av på en DVD spiller.

#49868  av Ole C

Vil PAL og NTSC komme inn i bildet også? Jeg får som sagt filmene i disse dataformatene og da skulle vel ikke videosystemene spille noen rolle?

Jeg er helt sikker på at den spilte av mpeg eller mpg (hvis det er noen forskjell på det :roll: ). Jeg dyttet inn en cd med masse bilklipp jeg har lastet ned og den spilte av nesten alle sammen.

Men du er borti spørsmålet mitt, kan man gjøre om formatet slik at de kan spilles av i en vanlig DVD spiller?

Edit: Leste svaret ditt enda en gang og ble mer forvirret: ” Videosnuttene som er MPEG og AVI osv vil nok kunne fungere greit” -----> ” Jeg er i tillegg 100% sikker på at du ikke har en DVD spiller som spilte MPEG og AVI”. :?: :?:

Edit 2:
Det er mulig jeg har forklart meg litt dårlig her, men tanken er altså at jeg skal sitte hjemme i stua å se på videoene på tv'n (fra DVD spilleren) og drikke øl f.eks. :D :D
Jeg har altså ikke PC hjemme så jeg må finne ut om/hvordan jeg kan få DVD spilleren til å spille av disse filmene.
 #49872  av Maverick

Jeg mente at MPEG og AVI vil kunne fungere på en evt PC, men ikke på en stasjonær DVD spiller.

Hvis du har (eller har hatt) en DVD spiller som takler MPEG (MPG), AVI uten å gjøre om formatet til 500,- da føler jeg meg lite smart.. Noe av dette er det jeg jobber med til daglig og per dags dato vet jeg ikke om en eneste DVD spiller som takler MPEG og AVI. De beste spillerne i dag takler VCD, SVCD og DivX ( i tillegg til MP3). Men disse får du ikke fra 500!

Hvis jeg er på bærtur så må noen ta tak i meg nå.. :lol:
 #49875  av DannyBoy

Maverick skrev:Jeg mente at MPEG og AVI vil kunne fungere på en evt PC, men ikke på en stasjonær DVD spiller.

Hvis du har (eller har hatt) en DVD spiller som takler MPEG (MPG), AVI uten å gjøre om formatet til 500,- da føler jeg meg lite smart.. Noe av dette er det jeg jobber med til daglig og per dags dato vet jeg ikke om en eneste DVD spiller som takler MPEG og AVI. De beste spillerne i dag takler VCD, SVCD og DivX ( i tillegg til MP3). Men disse får du ikke fra 500!

Hvis jeg er på bærtur så må noen ta tak i meg nå.. :lol:
Hehe, du er nok kanskje litt på bærtur jo :D
Kompis av meg har DVD-spiller som spiller både .avi og .mpeg filer.
Det vil si, filmer som vi ser på PC'n gjennon Windows Media Player, QuickTime, RealPlayer, osv osv.

Spilleren hans kostet ikke mer enn kr 1000,- mener jeg å huske.
Skal dit etterpå og se film som vi har brennt ut, som vanlig .avi format.

Så du som lurte på dette. Hvis du får tak i en DVD-spiller som spiller av .avi og .mpeg og får brennt ut disse filmene på CD, så skal det gå ann å få spilt av disse på TV'n med HELT FINT skjermbilde, klart og tydelig, så lenge kameraet og kvaliteteten er forholdsvis bra! :wink:

Hvordan det er med PAL mot det de bruker i USA osv, har ikke jeg peil på :roll:

#49878  av VeilSide

Min og spiller ALT og kosta meg 990,- på Rimi :D

Vist du får filmene til å funke kan ikke jeg "bestille" ett sett med kopier av deg eller? ;)

#49880  av @lpher

Ikke værre en å la Nero konvertere filene samtidig som de brenner dem som VCD/SVCD/DVD :D

@lpher

#49886  av sexten

Mitt tips til deg er å konvertere alle klippene du får til MPEG-2 og så brenne alt som en VCD. Konverteringen vil nok ta veldig lang tid, men VCD er en løsning som funker på de fleste spillere :) Du finner kanskje noen tips på http://www.dvdrhelp.com
Lykke til

#49889  av Ole C

Aha! Nå begynner tipsene å ligne noe!

En del av dette er litt gresk for meg men hvis ikke det funker å dytte en plate med disse filene rett i DVD spilleren så kan de altså konverteres.

Dette konverteringsprogrammet, finnes det å laste ned gratis noe sted?

Hvis det viser seg at jeg får kloa i dette materialet så blir nok det tilgjengelig for andre også ja...

#49895  av chris

de fleste dvdspillere på markedet i dag støtter jo mpeg da.. (vcd/svcd), men det er et ekstremt fåtall som støtter divx/avi, hvis de i det hele tatt finnes. xbox kan vel spille divx såvidt jeg vet.

men støtter ikke de fleste nyere tv'er og videoer både PAL og NTSC i dag da?

#49925  av @lpher

chris skrev: de fleste dvdspillere på markedet i dag støtter jo mpeg da.. (vcd/svcd),
De fleste spillere takler i dag VCD/SVCD/XVCD/XSVCD/DVD+R/DVD-R etc....men de fleste takler ikke MPG format uten at det er i VCD/SVCD format :) De vil altså ikke spille ei skive med bare MPG filer på...uten at de ligger i VCD/SVCD katalogstruktur :)
chris skrev:
men det er et ekstremt fåtall som støtter divx/avi, hvis de i det hele tatt finnes. xbox kan vel spille divx såvidt jeg vet.
Det eksisterer etter hvert 'en liten andel' spillere som også talker DivX...men hva skjer med disse når neste gen. divx kommer da? Tviler sterkt på at de billig-spillerne lar seg softwareoppgradere :)
chris skrev:
men støtter ikke de fleste nyere tv'er og videoer både PAL og NTSC i dag da?
Det skal være en rimelig shitty...eller rimelig gammel tv for at den ikke skal takle NTSC signaler ja :)

@lpher

#49954  av Dalan

@lpher skrev:Det skal være en rimelig shitty...eller rimelig gammel tv for at den ikke skal takle NTSC signaler ja :)

@lpher
Men playstation2 duger dårlig til å spille, samma f... hvor god tv du har...
Spiller bare svart-hvitt :?

Men det er vel ingen som bruker den til dvd-spiller :P :oops: :oops: :oops:

#49956  av Ole C

Da får vi se hvordan det går med formater og greier...

Takk for alle tips i hvert fall, føler at jeg har lært en hel del nå :D

Er det noe i veien for å bruke PS2 som vanlig dvd spiller da?

#49957  av Dalan

Ole C skrev:Er det noe i veien for å bruke PS2 som vanlig dvd spiller da?
Neida, så lenge du holder deg til PAL-formatet så går det kjempefint ;)