TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • tuning deler til 3-sge motoren?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #188  av MR2turbo
 
Er det noen som har greie på trimming av 2,0 gti motoren i MR2? Hvor man kan få kjøpt kvassere kammer, chip, osv..

Tips om billige hk?

 #191  av CelicaTurbo
 
HKS har kammer, Fujitsubo og TRD har grenrør og det er diverse produsenter av sporteksos og luftfilter. Blitz og TTE har tynnere toppakning mener jeg. Men ingen hester på 3S-GE-motoren er billig. Det letteste og billigste er nok det vanlige med eksos og luftfilter, og deretter grenrør. For å ta nytte av kamaksler bør du helst balansere motoren og øke turtallssperren for det er helst over sperren at kammer hjelper mye..   Med mye eksos og annet stæsj oppgradert er det nyttig med en chip ala UniChip, men chip før den tid har ingenting for seg.

 #193  av MR2turbo
 
Import tuning: Høres okey ut, skal prate med han som trenger delene, så komme tilbake til deg..

Kristian: Takker for tips..

 #194  av Hobbes
 
Ble ikke en av de siste n/a 2 literne levert med 190 hk. Det blir vel billigere å få en hel ( krasjet )bil fra Japan og plukke motoren fra en slik en. Å trimme en n/a til svarende vil vel komme ut på det samme kostnadsmessig?? Og så får en masse andre kjekke deler??

MVH

GBT

 #195  av MR2turbo
 
Skal ta opp det med delebil med han, Tror gen3 N/A mr2'en hadde 170 hk.. Men det bør gå ann å få enda mer ut av den :)

 #196  av CelicaTurbo
 
siste generasjon 3S-GE med BEAMS ble vistnok levert med 99-modellen av MR2 i Japan, men aldri solgt i Europa da. Mulig at også 98-modellen hadde den motoren men jeg tror ikke det. Den hadde 200ps, som er ca 190-195hk.

En 156hk 3S-GE med eksos, luftfilter, grenrør og custom programmert chip antar jeg vil ligge et sted mellom 180-195hk. Økt kompresjon, kammer og økt turtall vil jeg tippe når 210-220hk men det steget går nok utover påliteligheten til motoren.

93-modellen av MR2 og nyere hadde 173hk men mindre dreiemoment enn 156hk'eren så den er ikke noe kjappere enn den tidligere modellen MR2.
 #48186  av skody
 
Aller siste MR2 kom med en RED TOP på 200ps.
Tror Celica mk6(?) fikk denne også.

Selv er jeg stolt eier av en 3S-GE BLACK TOP på 210ps!!
Denne satt i en Altezza RS200.

 #48187  av CelicaTurbo
 
hehe, virkelig en gammel diskusjon du har funnet frem til her, over to år siden forrige post faktisk :)

Men, kunne tenkt meg å sittet på med en MR2 en slik motor da (som sammenligning med min tidligere MR2), men er det en MR2 eller en Celica du har plassert motoren i Skody?

 #48994  av FireWalk
 
om man skal Trimme så kan man jo vel like gjerne bare fjerne katalysatoren? den trenger man jo ikke før EU kontrollen likevel.. og det er jo 2 år mellom hver gang det er... Katalysatoren tar jo vekk utrolig mye effekt, og på såpass gamle biler er det ekstra gale. Katalysatorene på den tiden var ikke like effektive som de på nyere biler er, dermed mer motstand også.. Ble fortalt at man kan få 10-15 hk mer bare med å fjerne katalysatoren.. :) Med tanke på fuelcut osv så må man vel muligens gjøre litt justeringer her og der..

 #49000  av Dalan
 
FireWalk skrev:om man skal Trimme så kan man jo vel like gjerne bare fjerne katalysatoren? den trenger man jo ikke før EU kontrollen likevel.. og det er jo 2 år mellom hver gang det er... Katalysatoren tar jo vekk utrolig mye effekt, og på såpass gamle biler er det ekstra gale. Katalysatorene på den tiden var ikke like effektive som de på nyere biler er, dermed mer motstand også.. Ble fortalt at man kan få 10-15 hk mer bare med å fjerne katalysatoren.. :) Med tanke på fuelcut osv så må man vel muligens gjøre litt justeringer her og der..
Ja hva vinner man på å fjerne katalysatoren og sette inn et rakt rør der i stedet egentlig?
Fikk beskjed av naboen at jeg måtte gjøre det :P

Noken som veit?

 #49027  av cameleon
 
MR2Turbo: Trodde først du ble litt skremt over hvor fort bilen din gikk jeg :mrgreen:
At du hadde tenkt å trappe ned litt :D

 #50859  av [BHS]paladin
 
ja jeg skal trimme min 3s-ge motor til vinteren. GLEDER meg =) =) =).
Tenkte jeg skulle gjøre følgene : høvle toppen,chippe, custom innsug,efektanleg,nytt og lettere svingjul,racing plugger,racing tennkabler,nye cammer,ventiler,nytt og lettere camjul.

Racing ctalysator og powerfilter har jeg så dette gadd jeg ikke å nevne i teksten over. Noen som har noen synspunkter eller erfaring til dette ???

 #50862  av FireWalk
 
Grenrør... nermeste du kommer turbo på NA ;) hehe..

Slik jeg skal gjøre det nå..

har allerede satt inn Power filter og Effekt anlegg.
så skal jeg:

1. fjerne katalysatoren og legge et rakrør her istedet.
2. Montere på Grenrør.
3. nye tennplugg ledninger.
4. nye cammer.

og så muligens ny pakning osv.. forsøke å øke kompresjonen litt.. får se litt ann :-)

 #50865  av Magne
 
Denne diskusjonen liker jeg! Her er jeg med...

Jeg har jo nettop fått min MR2 omtrent, men selvfølgelig har jeg mine planer :D
Effekt anlegg har jeg, lagd av Svendsen Eksos i Tønsberg. Fjærna katta putta på rør isteden. Må si jeg merket forkjell allerede der. Og det er uten sportsluftfilter. Har bestilt det Pipercross setter fra http://www.czt.no

Men.. På http://www.andysautosport.com fant jeg noen snakzne ting. Som grenrør (mye å hente med grommere grenrør egentlig?), kraftigere clutch kit og L.S.D. Men alt dette er til den amerikanske 2.2 literen. Passer dette på vår 2.0 liter??????

Sånn... da var jeg også inne i diskusjonen.. :)