TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av MR2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#4724  av Goose

jumbo skrev:Jeg hadde et utmerket eksempel på HVORFOR man ikke står på altfor mye i rushet, senest i går...

Det så ut som bar, tørr asfalt, og det var nok også det, men glatt som f allikevel... Sto på litt bra rundt ei rundtkjøring, med fullt av biler som ventet på tur inn i ei relativt stor rundtkjøring. Baken slapp som bare det, og selv om jeg hadde full kontroll (!), er det sikkert ikke alle som ventet på vei inn i rundkjøringa som syntes det var kjempemoro med an mr2-bakstuss komme slengende mot seg...

Har følt meg lurere enn akkurat da, selv om det gikk helt greit. Jeg holdt meg nok rimelig 100% i sporet jeg uansett hadde kjørt, men det føles ikke særlig smart å gjøre slike stunt uansett...
Sånne stunds kan være skadelige.
En Kamerat av meg kog kjørende fra næringsparken mot byen. han kom i ca 60 i rundkjøringen og begynte å lage brett rund rundkjøringen på tørrasfalt men sin 200sx. Han podro seg to anmeldelser i løppet av den 360 graders turen...

#4728  av jumbo

Dro han rundt med vilje, eller var det et uhell? Snurret han?

For min del hadde jeg en semi-kontrollert sladd, som var langt ifra intensjonell, uten at dette er noen unnskyldning. Om jeg pådro meg en anmeldelse i den episoden ser jeg ikke bortfra, men det bekymrer meg heller ikke mye. Dersom man jevnlig blir anmeldt, er det dog et rimelig klart tegn på at man kanskje bør revurdere kjørestilen kraftig :D

Jeg er faktisk litt stolt av evnen til å kjenne balansegangen mellom når man kan kjøre gris og når man må la være. Jeg har vært på veien i så godt som 10 år, og har til dags dato betalt kr 0,- (!) i bøter. Dette, sett i lys av at jeg sjelden eller aldri holder fartsgrenser, må indikere en rimelig velutviklet integrert politiskanner, en god slump flaks, og god vurderingsevne for NÅR man skal passe seg.

Ang. mobiltelefon i bil, har f.eks nylig testet ut effekten av å møte 5-6 uniformerte UP-biler mens jeg tydelig holdt telefonen opp til øret. Jeg hadde selvsagt slått AV mobilen (!), gjorde det bare for å se om noen gadd å bry seg. Det gjorde de selvsagt ikke.

#4731  av Goose

Det som skjedde at han kom for fort i rundkjøringen og utnyttet situasjon.
Han angret etter på...

Når det gjelder slike tester så politi bryr seg heller ikke når du kommer kjørende mot dem med 6 lysperer på tent i fronten! ingen reaksjon. DEm kjører til å med selv med tåke lys og nærlys påtent samtidig...

#4734  av jumbo

Stemmer det. Og hva skulle de egentlig gjort?

Med mindre de har deg på kamera, har de ikke nubbesjans dersom du nekter. Selv om de er to i bilen, er det svært sjelden at øyeblikksobservasjoner om en møtende bil tillegges særlig tyngde.

Jeg vurderer forresten å koble sammen nær og fjernlys, slik at begge pyser når fjernlys er på, men selvsagt kun nærlys når nær... Må sjekke om jeg har sikringer som fikser 2 x 55W på hver lykt, og ikke minst må jeg vurdere om det er hensiktsmessig. Lyktene fikser det hvertfall...

#4746  av CelicaTurbo

tror ikke det har noe for seg jeg for det fører bare til at øynene dine blir vandt til et sterkere lys nærmere bilen og da fremtrer fjernlys-strålen din som mye mørkere enn det den egentlig er, dvs at øynene dine tilvenner seg ikke mørke i samme grad. Er samme prinsippet som gjelder ved påstander om at man ikke ser bedre med tåkelys + nærlys kombinasjonen.. Når man kjører på vanlig vei er det viktigere å se langt fremme enn å se grøften 10 meter fremfor bilen.. eneste fordelen som jeg kan se er at det er fantastisk lyst og fint å kjøre i boligstrøk men da er det også viktigere å se det som er nærmt bilen :)

#4757  av jumbo

Helt enig, tror du har rett i dette. Det var vel også dette jeg mente med at jeg må vurdere om det er noen vits... Mer kødd med kabling blir det også...

Kan hende jeg prøver for å se forskjellen, men du har nok helt rett i at kun fjernlys er bedre enn begge deler...

#4766  av CelicaTurbo

for å prøve forskjellen over begrenset tid er tar bare å dra til deg lysbryteren som om du blinker lysene til noen for da lyser både nær- og fjernlys.. men, det er vel helst når man kjører lengre distanse med slikt lyst at det får negativ effekt da.. :)