TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tÃ¥kebak-lys mod.. resultat (bilde)

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #47005  av chris

Sånn blir det altså seende ut med tåkebaklysene endret til 5 watt.. og mesteparten av pæra tusja med svart tusj. ene bildet er litt ustabilt, men gir jo et inntrykk fordi.

(jeg tok bilder med cameleon sitt kamera, vi var ute på en liten foto-shoot her en kveld, men det ble litt for vått etterhvert, og vi manglet kamerastativ dessverre)
Vedlegg
Dscn0262.jpg
Dscn0262.jpg (65.71 kiB) Vist 1939 ganger
Dscn0259.jpg
Dscn0259.jpg (74.04 kiB) Vist 1939 ganger

#47006  av chris

noen flere bilder..
Vedlegg
Dscn0271.jpg
Dscn0271.jpg (87.08 kiB) Vist 1938 ganger
Dscn0269.jpg
Dscn0269.jpg (79.32 kiB) Vist 1938 ganger
Dscn0267.jpg
Dscn0267.jpg (96.66 kiB) Vist 1938 ganger

#47010  av cameleon

Var utrolig stor forskjell det ble for den nette sum av 9.50,- Skikkelig pent ble det. Ser jo nesten ut som 94+ lykter.

Som Chris skrev så ble det desverre litt vanskelig å ta bilder uten stativ. Men Chris klarte tross alt å få en del bilder til å se veldig bra ut. Neste gang må vi skaffe oss stativ og annet cam. Eller å skru opp kvaliteten til Maks. Da kan dette bli skikkelig bra. :wink:

Lekte meg litt jeg også :P
Vedlegg
streetracers4life2-2.jpg
streetracers4life2-2.jpg (84.39 kiB) Vist 1919 ganger

#47012  av Dalan

Det ble jo stilig! :)
Nå må jeg finne igjen tråden og se hva slags pære dere kjøpte... :D
Dere bare tusja den svart?

#47014  av sindrejl

haha kim.. du har sett for mye film ;)

#47023  av @lpher

Det første bildet dær....er det uttafor til 'noen vi kjenner'? :)

@lpher

#47052  av s.lie

hvordan koblet du om slik at tåkelysene kommer på uten å koble inn nærlyset? mye jobb?

#47076  av turboman

s.lie skrev:hvordan koblet du om slik at tåkelysene kommer på uten å koble inn nærlyset? mye jobb?

Er egen vippebryter på tåkelysa foran og en til bak, i MR2 iallefall. Fungerer på min, om jeg setter på parklyset først.

Men, de pærene som sitter i tåkelysa bak er 21 watt, så man må skaffe 5 watts pærer, og visstnok bruke svart tusj på de, så de ikke blir for sterke.

Er vel reflektorer eller noe i tåkelysa, derfor de blir sterke.

5 watts-pærer har man i de fleste bilrekv-butikker mon tro???

#47098  av chris

@lpher: er på p-plassen utenfor Frank og Stine ja, vi var innom der på søndagskvelden etter vi hadde hatt et lite ts-ogn treff og kjørt litt gocart.

Vi har ikke kobla om noe, det er egen bryter for tåkebaklysa, som i vårt tilfelle nå står på hele tiden, på samme måte som bryteren til grøftelysa gjør. Så når jeg slår på lysa, så kommer både grøftelys på, og de ekstralysa bak på.
Grunnen til at pæra må tusjes, er fordi det er en reflektor inni der, som er laget for å lage en kraftig lysstråle, i stedet for å spre lyset sånn kjørelysene gjør. Lar tuppen på pæra være utusja, for at den ikke skal bli for mørk, er egentlig bare å tusje litt og litt (begynne nærmest sokkelen), og prøve seg frem til det blir jevnt.

pærene fåes kjøpt på blant annet Biltema, koster 9,90 for to stk, og er type 12V 5W BA15s . viktig med den s'en bakom der, ellers får man den andre varianten, som er d. og d'en står for dobbel sokkel (brems+kjørelys), og den vil ikke passe.
bensinstasjoner har ikke denne pæretypen, så må nok på bilrekvisita ja. men heller ikke alle de har det, leta en stund før jeg fant rette typen. (biltema bruker liksom å være min siste utvei når jeg leter etter noe :D)

#47129  av s.lie

ja det er jo egen bryter på celicaen og men selv om du skrur denne på er det antagligvis et rele som gjør at tåkelysa ikke får strøm før nærlyset er på, og vi vil vel ikke kjøre med lyktene oppe vil vi vel :)

#47170  av chris

s.lie skrev:ja det er jo egen bryter på celicaen og men selv om du skrur denne på er det antagligvis et rele som gjør at tåkelysa ikke får strøm før nærlyset er på, og vi vil vel ikke kjøre med lyktene oppe vil vi vel :)
da må du sikkert koble litt ja. vi har ikke dette problemet med mr2. tåke og grøftelys kan slåes på når man slår på parklys.

#48846  av [BHS]paladin

MIn mr2 er tatt inn fra tyskland og jeg har det probbe at tåkelysne og nærlyset er separete brytere, slik at jeg kan ha bare grøftelys og park . eller allt ( nærlys,tåke,park) =)

#48864  av chris

[BHS]paladin skrev:MIn mr2 er tatt inn fra tyskland og jeg har det probbe at tåkelysne og nærlyset er separete brytere, slik at jeg kan ha bare grøftelys og park . eller allt ( nærlys,tåke,park) =)
vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente. men min er henta fra sveits i hvert fall. og jeg har vanlig sånn "spake" ved rattet, der har man Off -> parkeringsstilling for vippelykter -> parklys -> vippelykter (hovedlys)

i tillegg har jeg to brytere ved rattstammen, ene er for grøftelys, andre er for tåkebaklys. tåkebaklys kan kun slåes på når grøftelys er på. og grøftelys kan kun være på når parklys er slått på. begge bryterne står på til vanlig. så når jeg slår på lysa mine til parklys, så lyser både grøftelys foran og tåkebaklys (som jeg har satt i 5 watts pærer). vrir jeg et hakk til, kommer vippelyktene opp i tillegg (men de brukes jo nesten aldri).