Kudos for innsatsen. Men som Larry sier, utrolig mye arbeid lagt ned for å etterligne noe som er bra som det er til å begynne med. Så eneste måten jeg ser dette kan ta av på er om Bensin faktisk blir forbudt (men da kan vel etanol ta over?). Uansett så er batteriteknologien fortsatt ikke der på mange år før man kan være i nærheten av å beholde original vekt og fortsatt ha en ok rekkevidde.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Nok en grunn til å ikke kjøre billig jallaballa sportsluftfilter på bilen din.
Null merkbar effektøkning, men en kraftig økning i slitasje på motoren.
Kanskje eneste marginale forskjell er litt mere lyd fra innsuget?
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Enda en video med nerdete info om olje, oljefilter, luftfilter og viskositet.
Beviselig er tykkere olje i noen tilfeller skadelig for motorer, og igjen, applikasjon dikterer hvilken olje som bør brukes på motor. I dette tilfellet 0w-20 vs 5w-30, hvor den marginalt tykkere oljen ikke nødvendigvis er bedre enn den tynnere oljen, og i enkelte tilfeller vil føre til økt slitasje på motor.
Det viser også hvor destruktivt et åpent dårlig sportsfilter faktisk er, og at partiklene det slipper inn for en i beste fall veeeldig marginal effektøkning kan ødelegge motoren over tid. Oljefilter er også noe man bør tenke på, i den grad at et veldig effektivt filter nødvendigvis struper oljeflyten i motor, og dermed også kan skade motor mer enn det hjelper.
Interessant at også luftfilter er noe som ikke bør skiftes unødvendig ofte, ettersom filteret filtrerer bedre over tid helt til det mot slutten av levetiden blir en restriksjon. Altså motsatt av olje som bør byttes ofte.
Alt er en balansegang, det er i alle fall sikkert.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4