TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #468284  av Makk
 
Show & shine tråd, så slipper alle følge den endeløse byggetråden :lol:

Highlights fra en veldig lang historie :

Kjøpt som ugodkjent turboswappet bil, brukte komponentene i turbodelen pluss litt annet jeg hadde liggende til å godkjenne bilen med Camry V6.

1993 Toyota Camry 3.0 V6 donormotor 3VZ-FE plukket til shortblock og bygd opp igjen, stempler ikke rørt da man så sylinderhoning fra fabrikk fortsatt! Oppgraderte toppakninger og diverse custom fra Paul Woods i England.

1992 Toyota MR2 Turbo understell videre oppgradert med Bilstein B6 og Eibach fjærer, gen3+ Turbobremser videre oppgradert med slissede og borrede skiver m/yellowstuff klosser, 18tom Ultralite felger, 245/35 og 215/35.

Border bodykit, turboluke

Keyless start, svart skinninteriør, rev 3 ratt, gjenopptrukne stoler, stor stereo, rev 3 diskantdeksler.

Hengerfeste fra Bailey, en super rare option en fikk på 90 tallet, kjøpt av en engelskmann fra BodgeWerks.

Hjemmelaget eksosanlegg fra grunn opp (Skal oppgraderes videre da det er OEM)

Godkjent i vognkort med alle modifikasjoner, motor, eksos, åpent luftfilter, understell, felger, dekk, bremser, bodykit, alt.
Vedlegg
167895361_10158759499380225_7405889344529105242_n.jpg
167895361_10158759499380225_7405889344529105242_n.jpg (476.32 kiB) Vist 128 ganger
20210329_183009.jpg
20210329_183009.jpg (977.65 kiB) Vist 128 ganger
20201010_125405.jpg
20201010_125405.jpg (1.27 MiB) Vist 128 ganger
20201010_130314.jpg
20201010_130314.jpg (1.43 MiB) Vist 128 ganger
20210830_183716.jpg
20210830_183716.jpg (1.69 MiB) Vist 128 ganger
Sist redigert av Makk den 02 sep 2025 19:03, redigert 1 gang totalt.
 #468285  av Makk
 
.
Vedlegg
thumbnail_Snapchat-221586433.jpg
thumbnail_Snapchat-221586433.jpg (693.85 kiB) Vist 127 ganger
thumbnail_Snapchat-115595907.jpg
thumbnail_Snapchat-115595907.jpg (826.17 kiB) Vist 127 ganger
thumbnail_Snapchat-1242997141.jpg
thumbnail_Snapchat-1242997141.jpg (1.32 MiB) Vist 127 ganger
20210830_114407.jpg
20210830_114407.jpg (1.44 MiB) Vist 127 ganger
d8d29101-ce52-4db6-8540-cd23f90d2f9f.jpg
d8d29101-ce52-4db6-8540-cd23f90d2f9f.jpg (352.36 kiB) Vist 115 ganger
Sist redigert av Makk den 02 sep 2025 19:11, redigert 2 ganger totalt.
 #468286  av Makk
 
.
Vedlegg
20220601_192644.jpg
20220601_192644.jpg (44.25 kiB) Vist 126 ganger
P_20230908_182854.jpg
P_20230908_182854.jpg (972.39 kiB) Vist 126 ganger
eb680632-500e-4772-9af9-6ec842fbae2d.jpg
eb680632-500e-4772-9af9-6ec842fbae2d.jpg (295.7 kiB) Vist 126 ganger
541223994_10162914779620225_8679850819161510677_n.jpg
541223994_10162914779620225_8679850819161510677_n.jpg (964.01 kiB) Vist 126 ganger
Sist redigert av Makk den 02 sep 2025 18:56, redigert 2 ganger totalt.
 #468287  av Makk
 
.
Vedlegg
img_1_1756620658596.jpg
img_1_1756620658596.jpg (383.65 kiB) Vist 122 ganger
Snapchat-317953856.jpg
Snapchat-317953856.jpg (1.09 MiB) Vist 120 ganger
20250113_145915.jpg
20250113_145915.jpg (998.77 kiB) Vist 120 ganger
Messenger_creation_92E96C58-114D-4F71-9D88-BFF8ED2E0A52.png
Messenger_creation_92E96C58-114D-4F71-9D88-BFF8ED2E0A52.png (2.3 MiB) Vist 120 ganger
Messenger_creation_F43949C8-B7A7-4A3D-9011-9358C0765B3F.png
Messenger_creation_F43949C8-B7A7-4A3D-9011-9358C0765B3F.png (2.37 MiB) Vist 120 ganger
Sist redigert av Makk den 02 sep 2025 19:01, redigert 2 ganger totalt.
 #468289  av ArildM
 
Fine maskiner 8)
 #468295  av Myklebust
 
Lekkert! Liker som regel ikkje bodykits osv. Men panseret og panserlocksa fullfører det! Som nettopp sagt på offtopic tråden, det der er fet ekvipasje :lol: Rått! og der var Celica-bildet eg etterlyste også!

Bilde av motorrom? :mrgreen:
 #468296  av Myklebust
 
Det der er legit svære sylindere?
 #468300  av Makk
 
Myklebust skrev: ↑03 sep 2025 20:15 Det der er legit svære sylindere?
Tenker du på motoren på bukken der eller på syklene, alle sammen har vel svære sylindre :lol:

Skal få tatt noen bilder av motorrom når jeg trasker forbi, merkelig nok så har jeg ikke tatt så veldig mange.
 #468326  av Makk
 
Derp
Vedlegg
20250904_162951.jpg
20250904_162951.jpg (598.97 kiB) Vist 77 ganger
20250904_162935.jpg
20250904_162935.jpg (649.39 kiB) Vist 77 ganger
20250904_162919.jpg
20250904_162919.jpg (618.22 kiB) Vist 77 ganger
 #468327  av ArildM
 
Like a glove :D
Snasent 8)
 #468328  av Myklebust
 
Tenkte på motoren på golvet! Eller i løfteren? :lol: Ser ut som en V6 med toppene på benken?

Strøkent, ser neeesten originalt ut! :)
 #468329  av Makk
 
Det er samme motoren jeg tok bildene av der ja, jeg hadde den i fillebiter å byttet absolutt alt, TO ganger faktisk fordi den første røyk da jeg ikke gjorde noe jeg burde ha gjort :lol: , men tok ikke ut stemplene, for når du ser sylinderhoningene fra fabrikken etter 360.000 kilometer, da trenger du ikke gjøre noe som helst.

Og dette var på TO motorer, begge hadde ventilene in spec og gått veldig langt...

Det er jo helt utrolig at det går an å bygge noe så bra, kvaliteten er jo helt unmatched, hvem ellers enn Toyota klarer bygge noe SÅ bra?

(3VZ-FE er legendarisk for dette, og godt kjent for det :lol: )

Så... Om noen tenker bygge 3VZ-FE fra grunnen av og opp, ikke rør stemplene uten du har tenkt turbocharge, og bruk aftermarket pakning fra Victor Reinz eller Fel-Pro, og rengjør hullene til toppboltene, men IKKE SMØR DEM! En skal følge big blue book til punkt å prikke, men hoppe over smøring av hullene, det er en designflaw fra Toyota som gjør at ved å torque til spec med smørte bolter så blir det overtorque! (Paul Woods fra Woodsport som gjorde tester opp mot dette her hvorfor verdens mest driftsikre V6 hadde elendige toppakninger :D )
 #468332  av Myklebust
 
8) 8)
 #468334  av ArildM
 
Liker at man på en V6 som har gått 360'000km kan kalle det en designfeil :lol: Det sier bare litt om hvilke standarder Toyota lever opp til :wink:

Mens Ford fortsatt nekter å slutte å lage motorer med registerreim, SOM DE BADER I SAMME OLJE SOM MOTOREN :lol: :roll: Og når motoren raser dager etter at garantien har gått ut, så løfter de henda i været og sier, det var pga effektiviteten og støynivå må vite! :lol: