TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468165  av magnesmurf
 
I kategorien nye deler som plutselig må anskaffes..
Frankenstein motorworks publiserte akkurat en artikkel om orginale dyser. Viser seg at de nyere dysene, som jeg selvfølgelig har, ikke har tilstrekkelig flow for å fungere med trimmede motorer. Så må få tak i bedre dyser. I tilegg til alt annet :roll:

FIkk bensinpumpe idag. Den passet hvertfall, så tydeligvis to vidt forskjellige pumper i samme bil, avhenig av om den er JDM eller US utgave.
 #468167  av ArildM
 
Hehe, så det stemte at det var snakk om noen andre dyser med litt mer atomisering og høyere trykk, men mindre flow. Så det var vel for de som ville trimme ganske nært grensene det gjalds for? Ikke sikkert de er så veldig vanskelige å få tak i de gamlere variantene? Men igjen er det vel US only, med mindre du finner noen motorer i Norge/EU som brukte samme dyser?
 #468169  av magnesmurf
 
De gamle dysene er lett tilgjenglige.
125$ stykket fra amayama :roll:
Eller rundt 40$ stykk for brukte fra usa.

Må ha orginal dyser, da orginal ecu er mappet for de. Med ettermarkedsdyser må det bli ettermarkeds ecu. Og så vidt jeg vet finnes det ikke dykte nok tunere i norge til å mappe 2gr med 4 stk vvti kammer osv. Så ender nok opp med brukte dyser fra usa.
 #468170  av ArildM
 
Er nok den beste planen det :)
Får jo ganske mye utav disse uten å gå til egen motorstyring, samt jeg vil tro godkjenning blir verre med ettermarkeds ECU?
 #468171  av magnesmurf
 
Godkjenning er ikke noe problem lenger. Alt blir godtatt.
Men skal tross alt ha et skikkelig map som virker, og da er det ikke mange som er like dyktige på 2gr som Marc som driver Frankenstein Motorworks.

Skrudd inn ekstern oljekjøler i bilen. Igang med å lakkere toppdekslene. Byttte alt av slitedeler på reimside på motor, kappet vekk litt kanter så girkasse passer. Svinghjul montert.
Det går forover.
Motor har fått nye kammer og ventilfjærer, samt oppshimset oljepumpe hos DD preformance, som skaffet motoren.

Marc forsker mer og mer på 2gr, så han oppdager stadig nye forbedringer som burde vært gjort før denne motoren blir satt i bilen :lol:
 #468172  av ArildM
 
Har ikke og kommer neppe til å ha en 2GR bil, men videoene hann legger ut er såå gull å se.
Imponerende hvordan han nesten egenhendig har drevet frem 2GR og 2AR som moderne og gode swaps til Mk2 og Mk3.
 #468173  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑26 jul 2025 19:23 Har ikke og kommer neppe til å ha en 2GR bil, men videoene hann legger ut er såå gull å se.
Imponerende hvordan han nesten egenhendig har drevet frem 2GR og 2AR som moderne og gode swaps til Mk2 og Mk3.
Ikke glem mk1 ;)
Både MArc, Paul woods og ikke minst nick bianco har gjort en super jobb med å modernisere motorvalg til mr2 :mrgreen:
Bare synd girkassevalg ikke er like utviklet :P
Der er det fortsatt bare e153 som egentlig er helt utgått mtp deletilgang, samt e35x kassene, som er nesten like utgåtte.
Skulle vært mulig å få tak i noe moderne der også.
 #468174  av ArildM
 
Tenkte ikke han sysla så mye med AW11, tenkte det var mer Paul Woods sitt forte :)

Mangel på kasser henger vel mye sammen med at den manuelle girkassen er ca død hos alle produsenter fra sånn 2010-2015 og utover? Selger Toyota i det hele tatt noe annet enn GR-Yaris med manuell kasse?
De siste Avensisene med Toyota dieselmotor forsvant vel for 10 år + siden? Ellers er det vel veldig lite fwd biler med girkasser som hadde behov for å tåle moment, og ingen i dag. Noen få Rav4 ble vel levert som FWD? Men der også er det jo snart 10 år siden det ble hybrid og cvt... Mulig Hilux leveres med manuell enda, men 4x4 og rettstilt motor hjelper ikke mr2 entusiastene. Så det er vel rett og slett lite potensielle girkasser å finne i det hele tatt.

Vet ikke om det er så mye andre produsenter eller plattformer man kan se til, og da er jo sjansene enda mindre for at noe passer uten å måtte bruke adapterplater osv.
 #468175  av Makk
 
Det var jo en annen kar som gikk knallhardt ut med et girkasse prosjekt her på forumet.

Det virka noe ultra ambisiøst hele greia, noen som vet noe om den karen?

Gitt opp?
 #468177  av ArildM
 
Jepp, Dag her inne på forumet virka girka på DSG i AW11, paret med 4age turbo, om jeg ikke husker så veldig feil. Tror brukernavnet er MR2i.

Men er ikke DSG litt kjedelig for en purist da? Da kan du jo like gjerne kjøre automat da :wink:
Samt det kreves vel en egen kontroller for å få DSG til å fungere, men ikke noe stort hinder. Er vel mere plukk med adapterplate, drivakslinger, hubber osv osv.

Enklere for de med rettstilt motor og rwd, der har du jo plenty muligheter, og vil trolig ha det i årene fremover også.
Vet ikke helt hva Lotus holder på med i sine biler, mulig de er over på no Mercedes 4cyl greier? For de kjører vel ikke 2GR motorer enda?
 #468178  av magnesmurf
 
DSG blir jo ganske kjipt, så lenge man kan kjøre manuell kasse. Autolat med hendler blir liksom ikke helt de samme.
Når det gjelder lotus, så er de på siste verset med v6 nå. Men ser ut til at de kanskje forlenger livsløpet, da Amg 4er med turbo ikke selger noe særlig. De bruker hvertfall toyota EB kasse i Evora. Tror det er samme kasse i Emira.
Paul og Marc gjorde et forsøk på å ordne EB kasse i mr2 som ombygg, men det ble både for dyrt og komplisert. Så det ble skrinlagt.

Jeg satser på å på sikt, bygge en ekstra E355 kasse og ha liggende, til den dagen jeg trenger det. Sånn i tilfelle.
 #468179  av magnesmurf
 
Stadig litt fremgang.
Fikk ordnet girkassa som trøblet med girvelgeren. Og har fått ordnet en del småplukk på motor.
Får ikke tak i bensinfilter for å bygge om fuel tilførsel, så etter en del research fant jeg ut at filter fra Land cruiser er nesten identisk. 2mm mindre diameter bare. Så da fikk jeg tak i bosch filter til LC, som kan brukes.

Bestilte også skruer på ebay. For å holde motor og gir sammen. Når en 80mm lang skrue bare ha 30mm med gjenger, skjønner du at det er kinaræl. :lol:
Vedlegg
IMG_20250729_121411.jpg
IMG_20250729_121411.jpg (197.97 kiB) Vist 84 ganger
 #468180  av Makk
 
Njaaaa.

Det skal ikke være gjenger hele veien når boltene blir lange uten at alle gjengene er i inngrep, en helgjenget bolt der bare halve er i området som er gjenget er svakere enn den på bildet der om hele den gjengede delen er benyttet.

Veldig typisk bil at det ser slik ut, det ser slik ut på girkasseboltene mine også fordi mye av den går gjennom gods.

Det eliminerer også mer bevegelse om bolten ikke er gjenget gjennom en del av der den skal sitte som ikke er gjenget, helfast metall vs halvparten borte (gjenget kontakt mot flat kontakt, ikke i inngrep)

tl;dr - Man får mindre metalltrøtthet generelt om boltene er laget slik og utnyttet riktig.
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108