TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av MR2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #4546  av Ingebret

Halloen. Fant nettopp denne siden, så jeg er helt fersk her.
Jeg har et par ting jeg lurer på.
Jeg har nå en god gammel carina2 som jeg er drittlei. Pappsen kjøpte denne til meg etter at han kresja den første bilen min.

Så nå lurer jeg fælt på å handle en MR2 mkII, men jeg har diverse problemer. Jeg kan absolutt ingenting om disse bilene.

Jeg så bilde av MR2 med Targa - har alle sammen slik tak?

Jeg hadde satt pris på om noen kunne hjelpe meg med å velge modell etter disse kriteriene som jeg har satt opp:

1. Servo
2. ABS
3. 2 liter 16V motor
4. TARGA tak (Dette er viktig) :)
5. Stødig på veien

Jeg fårstår det finnes flere modeller innenfor mkII, hvilke kan være aktuelle for meg? Tusen takk til enhver som kan gi meg svar.

takk

Ingebret Særheim, Rogaland, Jæren

#4547  av henningl

Alle mk2 oppfyller de kravene du nevner...

Når det gjelder stødig på veien kan det jo nevnes at 92-modell og nyere skal være litt lettere å kontrollere om man kjører sånn helt på grensen. Denne har også mindre girspake, og frontleppe fremme, mener jeg? Men ihvertfall, alle mk2 er targa, abs, servo, og 2-liters motoren (med eller uten turbo).
 #4548  av blackmr2

.....Man får vel MKII med soltak også, men det er vel ikke så mange av dem i Norge da 8)

#4551  av jumbo

henningl skrev:Når det gjelder stødig på veien kan det jo nevnes at 92-modell og nyere skal være litt lettere å kontrollere om man kjører sånn helt på grensen. Denne har også mindre girspake, og frontleppe fremme, mener jeg?
Det stemmer. NÃ¥ er det tydeligvis igang en "liten" diskusjon om hvilket understell som faktisk ER det beste, men den skal jeg ikke legge meg opp i :)
henningl skrev:Men ihvertfall, alle mk2 er targa, abs, servo, og 2-liters motoren (med eller uten turbo).
Nesten riktig. Med forbehold om at jeg kan være feilinformert, har jeg latt meg fortelle at mkII ikke ble levert med ABS før 93 (Jap/Europa), og da sikkert ikke før året etter i USA.

Targatak er det aller vanligste, men jeg har da sett biler med fast tak også, med og uten luke...

Servo tror jeg du finner på samtlige.

MR2 kan hvertfall uten forbehold anbefales på det varmeste! Du blir ikke skuffet, bare du klarer å ta det med ro inntil du blir kjent med bilen... Er ikke helt uvanlig at man blir ivrig fortere enn man blir kapabel med bilen...
 #4553  av blackmr2

Man får 90/91 mod UTEN servo og ABS !

Har hørt at mange som kjører MR2 på bane fjerner servoen for man får bedre veifølelse da .

#4554  av erling

Jeg har verken servo eller ABS :D Tror det er mer vanlig at de i 1.generasjon ikke har det. Så hvis du velger en 92 eller nyere så er det kanskje vanlig. Hvis du er vant med Carina II vil jeg tro de fleste MKII vil oppleves som stødige, 2.0 16v er den vanligste motoren og targa er det vanligste taket. :) Ellers Vil jo prisene variere mye fra bil til bil, og forhandlere ligger jo litt høyere enn private. Hadde jeg vært deg hadde jeg sett etter en privat, da får du en bra -92 til rundt 120-130 000,- kan jeg tenke meg.

#4555  av jumbo

Du får '92 modeller uten ABS også. I would know :)

Som sagt, tror jeg ikke ABS var tilgjengelig før i 93...

Hvordan er forresten dette? Ble elementer som servo og ABS innført "en gang for alle", slik at dette slavisk følger årsmodell/revisjon, eller var hvorvidt man ville ha f.eks ABS valgbart også i årene etter at det kom? Kan man for eksempel finne en 95 modell uten ABS, uten at dette er fjernet i ettertid?

#4556  av Goose

på begynelsen av 90 tallet så var ABS et luksus sak.
SÃ¥ det finnes enkelte med ABS og enkelte uten.

jeg hadde ABS til og med på min 86 mod Mercedes 190E.. :)

men ABS er egentlig noe dritt i veinter (spesielt når du kjører piggfritt).

Har hatt problemmer flere ganger når jeg kom i krysset og det var blankt is der... da er det tre ting. enten dra i håndbrekket og prøve å bremse, elller dra i hondbrekke og prøve å legge bilen på siden eller gi gass..

(glad jeg har 150 hester på Celica'n min)

#4557  av jumbo

Det jeg egentlig prøvde å spørre om, var om nyere biler, som f.eks din, også leveres UTEN ABS, dersom man ønsker det? Eller er dette blitt så standard at det ikke lenger er mulig å få en bil uten?

#4559  av chris

Det finnes to utgaver av 92-modellen, mener forskjellen kom i august eller noe. jeg har en sen 92, med servo og abs. etter det jeg har hørt er det standard på alle som er av sen 92 og nyere. sent 92 kom også forskjellen på understellet, samt en del forbedringer, om jeg ikke husker helt feil.
 #4560  av blackmr2

ABS og servo er nok standart nå på di aller fleste biler !

#4561  av CelicaTurbo

min var en "sen" 92 modell av den nye revisjonen og jeg hadde både ABS og servo på min bil.. den hadde stoffseter og stereo uten den ekstra basshøytaleren så det var ikke noen luksusmodell. Jeg tror at både servo og ABS var standard fra denne modellen mens før dette tror jeg de fleste bilene har både servo og ABS med noen som ikke har dette?

Skjønner ikke helt at ABS skal være et problem med piggfrie dekk? fungerer ypperlig for min del, det eneste er at hvis farten er for lav så er ABS koblet ut men slik er det for alle biler.. ellers er det bare å klemme til hardt forbi punktet hvor pedalen vibrerer så gjør alle hjul det de kan virker det som..? :)

#4563  av chris

min var med 2 basshøyttalere, og stoffseter. er vel bare turbo som har skinnseter som standard?
etter min mening er abs noe svineri. tar mye lenger tid før man stopper (ja, det er lett å bevise, og er bevist mange ganger, at man stopper på kortere strekning med låste hjul enn med abs). jeg liker helst å kunne låse hjul, og heller slippe opp om man trenger styring, for så å låse igjen. da har man også bedre kontroll med hvordan veigrepet er til enhver tid. men dårlig triks å ta ut sikringen til abs'en, i tilfellet det smeller (forsikring etc), så.. er vel bare å venne seg til det :P

#4565  av jumbo

CelicaTurbo skrev:min var en "sen" 92 modell av den nye revisjonen og jeg hadde både ABS og servo på min bil.. den hadde stoffseter og stereo uten den ekstra basshøytaleren så det var ikke noen luksusmodell. Jeg tror at både servo og ABS var standard fra denne modellen mens før dette tror jeg de fleste bilene har både servo og ABS med noen som ikke har dette?
Jeg har, hvertfall i følge deg, en sen 92. Jeg har _ikke_ ABS, og det var for min del et absolutt krav når jeg valgte bilen.

Jeg etterlyser fremdeles svar på hvorvidt ABS generelt er "påtvunget" i nyere biler, eller om man fremdeles f.eks kan kjøpe en splitter ny Celica og kreve den levert uten ABS?

#4566  av jumbo

chris skrev:etter min mening er abs noe svineri. tar mye lenger tid før man stopper (ja, det er lett å bevise, og er bevist mange ganger, at man stopper på kortere strekning med låste hjul enn med abs).
I teorien skulle ABS i tillegg til styrefordelen, faktisk gitt kortere bremselengder. Det er imidlertid bevist mange ganger at det ikke fungerer slik i praksis, fordi ABS faktisk kombinerer det verste fra to onder, isteden for å gi en god kombinasjon:

I følge simpel fysikk, ville absolutt kortest bremselengde oppnås dersom man kunne konstant holde et bremsetrykk som lå helt på kanten av løsrivningsfriksjon (med andre ord beholde rullende hjul, men helt på kanten til at de slipper). Denne friksjonen er langt høyere enn ren glidefriksjon som man har når man blokkerer hjulene.

Problemet med de fleste ABS systemer jeg har sett/lest om, er at de helt enkelt slår bremsene av/på hyppig, slik at hjulene ruller en del av tiden (og dermed gir styring men lite bremseeffekt), og at de er blokkert resten av tiden (slik at de gir mer bremseeffekt, men ingen styring). Det er selvsagt implementert til en viss grad intelligent styring av denne av/på-teknikken, men konklusjonen er at man reduserer bremsepådraget så mye at man er sikker på at hjulene triller i en periode, for så å øke bremsetrykket til de slipper.

Ergo ville et optimalt bremsesystem vært om man kunne unngå blokkering av hjulene i det hele tatt, men med en konstant bremsekraft som _nesten_ gjør at hjulene slipper. Dette tror jeg ikke noen hittil har klart å implementere i praksis, jeg har hvertfall ikke funnet noe som skulle tilsi det.