TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bremser??

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #45059  av The Doctor
 
Lurer på om det er noen som vet om bremsene er samme på celica og MR2?? Snakker altså om en MK2 91mod her.....

 #45062  av sexten
 
du glemte kanskje å si at du har MR2 Turbo? :) Det er forskjell på bremsene på MR2 NA og MR2 Turbo

 #45068  av Master
 
å? har hørt at bremsene på turbo/na er de samme innenfor revisjonene..

 #45085  av Christian
 
Master skrev:å? har hørt at bremsene på turbo/na er de samme innenfor revisjonene..
Det stemmer det :)

 #45088  av sexten
 
ok. min feil. beklager :) tenkte bare det var naturlig at bremsene var bedre på en bil med større effekt..

 #45093  av CelicaTurbo
 
jeg har også forstått at GTi og Turbo har samme bremser, men med litt modifikasjoner: 92-modellen GTi fikk bedre bremser, men siden denne forandringen ikke kom før i 1993 i USA og alle MR2 Turboer med venstreratt i praksis kommer fra USA så har altså 92-modeller turbo dårligere bremser enn 92 modell GTi :)

Men, til spørsmålet så tror jeg ikke bremsene mellom Celica og MR2 er de samme.. men kan ikke si det sikkert.

 #45100  av chris
 
ja, det er nok likt innenfor revisjonene, men som CelicaTurbo sier, ikke nødvendigvis likt innenfor årsmodellene. USA hang et år etter med revisjonene.

Det jeg lurer på, er om GTi'en har overdimensjonerte bremser, eller om det er turboen som har underdimensjonerte :P

er i hvert fall utrolig bra bremser på 92 MR2 GTi, og den har større bremser enn f.eks. mk6 Celica 2.0. Målte 300 mm skiver foran på min, Celica mk6 har 275mm. Hvordan det er på mk5 vet jeg egentlig ikke, men 90/91 MR2 har såvidt jeg vet også 275 mm.

 #45121  av The Doctor
 
Den ene forhandleren for på jobben selger Brembo kit til biler.. Så jeg kan få grise pris på det, men i lista si så stod det bare Celica og Supra.

 #45149  av chris
 
The Doctor skrev:Den ene forhandleren for på jobben selger Brembo kit til biler.. Så jeg kan få grise pris på det, men i lista si så stod det bare Celica og Supra.
såvidt jeg har fått med meg, så finnes det ikke Brembo-bremser til MR2 :?

 #45168  av CelicaTurbo
 
mk5 Celica Turbo har 277mm skiver fremme og 280-ett-eller-annet bak (tynne ikke ventilerte bak). Det er egentlig for lite i forhold til vekten.. ifølge mekonomen.no sine sider så har sen modell 92+ Celica GTi samme skiver fremme, mens tidlig modell har mindre skiver..

om det stemmer at MR2 92+ har 300mm skiver fremme er jo det utrolig bra i forhold til vekten, men, jeg kan også huske fra MR2'en min at bremsene var utrolig gode.. mye bedre enn på Celicaen ihvertfall :) Jeg vil egentlig tro at for dem med MR2 90-91-modeller så vil 92+ bremsene være en god oppgradering :)

 #45170  av chris
 
jøss.. har ikke celica turbo ventilerte bak? det var jo litt rart. og også unormalt at de er større bak enn foran, er det ikke det?
hvordan er kalipterne? tostemplers? ett stempel?

(apropos stempler.. skylinen til Asim (crazytuning) har fått 10-stemplers bremsekaliptere nå.. japp. TI !!)

 #45179  av kennethx
 
Jeg hadde av kaliperen nettopp når jeg skiftet bremse skiver og klosser....så vidt jeg kunne se var det EN sylinder? Riktig nok SVÆR da, men fremdeles EN?

Bilde

 #45187  av chris
 
kennethx skrev:Jeg hadde av kaliperen nettopp når jeg skiftet bremse skiver og klosser....så vidt jeg kunne se var det EN sylinder? Riktig nok SVÆR da, men fremdeles EN?
Jøss.. da har jo MR2 92+ ganske betydelig oppgraderte bremser da. Egentlig litt rart. Celica Turbo er jo ganske motorsterke biler, og ganske tunge. Snodige greier.

 #45192  av CelicaTurbo
 
Dem første modellene av Celica Turbo hadde tostemplede kalippere men fikk vesentlig bedre bremser på de senere modellene med ett stempel. Jeg vet det høres litt rart ut men grunnlaget er at arealet til det ene stempelet samlet er mye større enn dem to mindre.. bak er det kun ett lite stempel men diameteren er ganske stor på skiven for å være bakbrems.. trolig er det hovedsaklig pga at håndbrekket er en trommelbrems og det gjør at skiven må være større, men den store skiven fører jo også til at kravet til kalipperen er mindre... Det Celicaen savner er nok større diameter på skiven, ikke bedre kalippere..

Men Kenneth, tror du bør vurdere å overhale kalipperne dine.. kom til å tenke på at du sa du ikke kjente ABS'en på Eikås, og for min del var del null problem å få lås på hjulene.. men jeg husker også fra den gangen jeg kjørte din bil at bremsepedalen din var seriøst mye hardere og tyngre enn min egen er nå, og jeg vet at min pedal føltes utrolig mye bedre ut etter at jeg fikk overhalte kalippere fremme, og slik jeg kan huske det var min pedal tidligere omtrent slik din er nå :)

 #45194  av kennethx
 
Den er veldig anderledes nå enn når du prøvde den. Klossene var helt nedslitt når du prøvde, og skivene ikke god. Jeg har ikke noe problem å trigge abs'en om jeg smeller inn bremsen, men på eikås bremset jeg rett og slett alt for pinglete. hehe. Pedalen føles ganske fin nå med nye skiver og klosser.