TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kompressor til garasje - 2fas - hva bør en kjøpe?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #446204  av magnesmurf

Er hvertfall storfornøyd med min kompressor også. Kjøpt på bauhaus, merke herkules. Kostet 3000kr.
Vet du får kjøpt noen kompressorer på 150liters tank som går på vanlig 2-fas. Mener moe & co selger de på finn.
Ville satset på 100 eller 150 liter og minst 2200kw (3hk). over 4hk krever 3-fas. 4hk krever treg 16a sikring.

Får du lagt inn 3-fas til en billig penge, og har råd til å kjøpe en kompressor til 3 fas. Gjør det!
Er veldig mye mer krefter i en som går på 3 fas. Kjøp også en som makser på 10bar og ikke på 8. Overskuddslufta før justeringsskrue blir mye større. Du skal alikevel bare ha 4-6 bar på de meste av verktøy.
Men skeptisk til at en vanlig 50 liters tank og 3hk kompressor klarer å opprettholde nok trykk til en ordentlig lakkeringsjobb. Da trengs det nok to stk kompressorer på hver sin kurs.

Men som sagt, hvis du kjøper skikkelig verktøy, holder det med den lille 50 litern du fant på finn, Arild :wink:

Bare ikke kast bort pengene på luftverktøy på biltema. Jula har en bacho muttertrekker som fungerer tilfredstillende.
Ingersoll rand muttertrekker på ebay koster ca 1500 pluss frakt og moms. Men leverer til gjengjeld alt du trenger av krefter osv:
http://www.ingersollrandproducts.com/eu ... max-series
Som du ser er det snakk om over 1000nm kraft på løsning, og ca 800nm stramming. Veier bare 1,8kg.
Opprerer optimalt ved 6,3 bar.
Anbefaler pinne isteden for ring til feste av piper, da ring holder igjen pipene veldig, så de blir vanskelige å løsne fra trekkeren igjen.

Når det gjelder ulike typer verktøy står det litt i biltema katalogen om hva som bruker hvor mye luft.
Kort sagt, spikerpistoler osv bruker nesten ingenting.
Skruverktøy bruker en del mer, og trenger normalt med luft levering.
Slipe og lakkeringsverktøy bruker MYE og trenger stor kompressor med stor lufttank.
 #446230  av Mr2mr2

hadde ingen problem å lakkere en liten mr2 med 50 liters kompressor. Trengte ikke andre pauser en pausene imellom strøkene. klarte å holde nok trykk å kompressor jobba seg oppover.
at den er 3hk kan stemme, går akk på vanlig 2 fas... ikke sjanse å starte den om en bruker "vanlig dimmensjonert" kjøteledning

muttertrekker ifra biltema har jeg dårlig erfaring med. den jeg har klarer akk nok moment til å trekke til hjul, men da må den ha 8 bar trykk. mye luft som sløses tror jeg så med den blir det mye venting på kompressor.
 #446247  av magnesmurf

Aldri prøvd å sprøyte noe som helst med min kompressor. Men har lest at det er lakkering og sliping som krever mest luft.
Tipper at det blir det samme som alt annet trykkluftverktøy. Det billige er bare søppel, og det dyre er vesentlig bedre både i ytelse og luftforbruk.
 #446248  av magnesmurf

Bare kjøp kompressoren Arild. Så kjøper du deg en slik muttertrekker som denne:
http://www.ingersollrandproducts.com/eu ... 2235qtimax

på 6,3 bars arbidstrykk yter den 1760nm. Det du ikke får løsnet vil garantert knekke uansett :wink:
http://www.ebay.com/itm/Ingersoll-Rand- ... ls&vxp=mtr
drøye 2000kr pluss frakt og moms.

Med den trekkeren setter du verdensrekord i demontering av bil :mrgreen:
 #446249  av ArildM

Takk for tipsene, blir nok innhandling til garasjen neste år etterhvert.
Myye gode innspill har blitt i denne tråden etterhvert, takk til alle gode råd og tips :)
Oppdaterer etterhvert som ting skjer :)
 #446254  av Inz4ne

Litt offtopic, men relevant alikevel anbefaler om du har råd skaff deg en induksjonsvarmer for å varme opp rustne bolter og muttere, det aller meste som sitter som støpt før induksjonsvarmeren trår til løsner like lett som en varm kniv skjærer gjenom smør :P Er definitivt en ting jeg skal ha meg etterhvert, men koster noen lapper for å si det slik.
 #446258  av Sarlacc

Inz4ne skrev:Litt offtopic, men relevant alikevel anbefaler om du har råd skaff deg en induksjonsvarmer for å varme opp rustne bolter og muttere, det aller meste som sitter som støpt før induksjonsvarmeren trår til løsner like lett som en varm kniv skjærer gjenom smør :P Er definitivt en ting jeg skal ha meg etterhvert, men koster noen lapper for å si det slik.
Omtrent noe sånt da eller? http://dieselgrossisten.no/product/indu ... plett-set/

Man gjenbruker vel ikke bolter og muttre som har vært rødglødende, er ikke herdingen ødelagt og stålet altfor mykt etterpå?
 #446262  av Inz4ne

Ja noe slikt ja.
Tja, noen ganger går det greit å bruke det om igjen, men er vel best å bytte med nytt.
 #446274  av ArildM

Takk for tipset :) Rustne bolter som såvidt løsner bruker man vel uansett ikke opp igjen, uavhengig om man har varmet de opp eller ei? :)
 #446276  av Inz4ne

Svaret mitt er fortsatt tja på dette :P Er ikke alt som er like lett å få tak i nytt lenger. Var noen bolter jeg ikke fant igjen til min MR2, men jeg kunne få kjøpt de med bestillingstid på noen uker og pris på 150kroner per bolt :P Da ser man seg villig til å prøve med de gamle :P Dette var sånn passe store bolter da, har og tatt vare på muttere som skrus innpå de store staga under bilen selvom vi brukte induksjonsvarmer for å få de av og de virket ikke å ha tatt noen videre skade av det, men skal ta å høre med far min som er mekaniker om det i morgen, skal en tur innom da.

Kommer selvfølgelig ann på om gjenger og slikt er i orden selvsagt, men du verden hvor mye man kan gjøre med hjelp av varme og stålbørste for å redde gamle bolter.
 #446324  av mk1 black limited

ArildM skrev:Takk for innspill Jørn, har vært litt i kontakt med de som leverer den jeg tenker på, ikke noe problem å gjøre endringer i henhold til antall porter, dører, vinduer osv :) Tenkte på 1 stor port når jeg så din garasje med de 4 små bilene dine :) Hvor stor er garasjen din? Jeg og dama blir ikke heelt enige i forhold til størrelse :lol: :mrgreen:
Garasjen min er 50 kvm, ca 8.3x6 meter. Men husk: En garasje er aldri stor nok! :lol:

Jeg valgte å ikke sette inn hverken dører eller vinduer. Savner begge litt, på den annen side er jeg veldig takknemlig for all veggplassen jeg har tilgjengelig. :)
 #446328  av Inz4ne

Jeg tenker på å bygge 160 kvm jeg, men er ikke sikker på om den blir stor nok :P
 #446334  av ArildM

Jo større garasje jo fler biler har en plass til? :wink:
80kvm er ca størrelse som blir godkjent av kjærringa og det som passer på tomta uten at det blir større en huset :mrgreen:
Så jeg får infinne meg med det :) Om det blir modulgarsje står vinduer og slikt ferdig innfelt i modulene med vinduer, så jeg tror jeg blir å ta med et par vinduer i alle fall, men en langvegg med verktøy er jo et viktig element i en drømmegarasje. Ellers hører jeg jo alle sier at en garasje aldri blir stor nok, så jeg er spent. Men MR2ene og carinaene kan jo stå "stuet" ganske tett oppå hverandre på vintern siden de ikke skal brukes da :)

Hoff som jeg gleder meg til å ha grombilene i eget hus :oops: :mrgreen:
 #446369  av mk1 black limited

Stuing er så sin sak, men jeg er ikke helt komfortabel med å ha det så trangt som jeg har det nå i vinter:

Bilde

:shock: