TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Pendlerbil

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #444385  av Daniel_hoy

ArildM skrev:Takk for tips. Et dieseldyr som hadde gått på 0,32l på mila hadde jo vært fantastisk.
Men samtidig tenker jeg litt totalregnestykke:
Jeg har ikke noe statusmessig behov for en ny bil, og kjøper jeg en bil til 300'000 være seg Elbil eller Dieselbil, så kan man for det første regne med et vanvittig verditap. Samtidig som feks Strøm er "gratis", så fyller man jo jævla mye drivstoff på en billig bruksbil for 300'000 (ca 20'000liter som igjen vil tilsi ca 33,333mil på min Carina TA12 med et snittforbruk på 0,6l bensin per mil). Så jeg skal kjøre i ganske mange år med en helt ny bil, før det både innkjøpsprisen, videresalgsprisen matcher antall liter drivstoff man kan fylle på en billig bil til 10-20'000.
Men så er det faktisk fint å kjøre i en nyere,komfortabel og sikker bil.
Skal du kjøre 1,5 time hver dag så har det mye mer å si enn at du sparer litt penger og kjøper et gammelt "vrak" :P
I tillegg så får du en bil som du vet starter og går hver dag :)
 #444388  av ArildM

Joda, jeg skjønner tanken.
Jeg tar dette litt på sikt, starter med Carinaen/MR2ene utover høsten, så får vi se hva det blir når vinteren slår inn.
Kjøpte jo en Carina E 93modell av Preben på forumet her, den var aldri noe feil på, og god å kjøre, billig i forbruk. Så noe slik hadde heller ikke vært feil :) Mulig nyere biler er enda bedre å kjøre, men jeg vil helst ikke prøve, for da må jeg sikkert kjøpe meg bil :mrgreen:
 #444391  av ArildM

Lexus ja, da snakker man :) Rett merket også :) Kanskje jeg må speide markedet litt der :)
Er jo åpen for div VAG/Ford/Fransk, men det har gjort vondt dypt i hjerterota å kjøpe noe som ikke kommer fra Toyota konsernet :oops: :lol:
 #444393  av inzane2012

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

2011 mod, gått litt over 50k, til rundt 160 lappa, kan sikkert prute den ned litt og, men mangler lyspakka

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
eller f.eks denna 2013 modellen til 239k

trenger jo ikke kjøpe HELT ny bil heller :) Jeg hadde ingen forventninger til hvordan en nyere golf var å kjøre, men etter at vi fikk en i hus er jeg blitt positivt overrasket sitter godt på veien, komfortabel å kjøre, motoren er sterk og villig. Så som en rein pendlebil/bruksbil er det ikke noe dumt valg
 #444395  av mr2storbrua

Så på finn nå istad, og der ligger det CT200h fra 200 000,- og oppover. Og hvis valget hadde stått mellom Golf og CT så hadde jeg ikke vært i tvil :wink:
 #444409  av Makk

Kjøpte nettopp peugeot 605 bensin, bruker 0.6, godkjent 2 år, betalte to tusen kroner :P

Perfekt pendlebil :D
 #444410  av lasse

Vurdert varebil da? God lasteplass og billigere i innkjøp enn personbil.
Kjører vw touran i jobben, basically en høyere og lenger golf, den er god å kjøre og ligger overraskende godt på veien (kryssa av på sportsunderstell og 18" når jeg bestilte min) og 170hk dieselen med dsg er sprek og gjerrig, kjører den stort sett på rundt 0,63 i jobben, og da står jeg mye i kø, og stort sett bykjøring utenom det.
På langtur har jeg hatt den på 0,49 uten å prøve å kjøre økonomisk :wink:
 #444412  av ArildM

Har en ganske ny ford transit på jobb, den er faktisk meget god å kjøre til å være en stor kassebil. Rent praktisk er det jo genialt. Null problem å handle nesten hva som helst, og gjerrig er de også som du sier. Jeg er litt på gjerdet ang golf, har vondt i meg for å kjøpe en bil til 300 lapper som jeg ikke egentlig har lyst på. Da kjøper jeg heller en sjelesløs gammel avensis stv :-) ct200 dog, såg veldig fin ut da :-) usikker på bagasjeplassen i den, må nesten se om jeg får studert en på nært hold :-)
 #444413  av mr2storbrua

De har vel Lexus i Trondheim, ta en tur innom der :wink: Skal jo stille i samme klasse som BMW 1-serie, Mercedez A-klasse og Audi A3, det vil vel si premium-utgaver av Golf. Og du vet vel hvordan plassen er i den? :)
 #444414  av ArildM

Jeg vet ærlig talt ikke noe som helst om biler som er nyere enn Smokey (1994 modell). Da dette er den nyeste bilen jeg noen gang har eid. I mine øyne er Smokey nybil, og så moderne som du får det :lol: :lol:

Kjørte forresten en kliss ny Volvo V40 (kompaktklassen?). Var trangt i setene bak, og å kjøre bilen var som å kjøre et dataspill bare at ut gjennom frontruten så du virkeligheten :mrgreen: For all del en utrolig god bil å kjøre, hørte nesten ikke hva som skjer utenfor, og alt var veldig tight og fint. Men jeg kunne ikke noe annet enn å tenke at jeg var fryktelig frakoblet virkeligheten i den bilen. Er vel elektronisk styring, elektronisk givere på gasspedalen, elektronisk givere på bremsene og whatnot :oops:

Hoff så gammeldags jeg er :lol:

Jeg tenker i alle fall så langt at jeg kjøper meg noe innenfor Toyota/Lexus konseret, gjerne i 30'000 klassen, med forbruk på 0,5ish per mil.
Da har jeg 270'000 å fylle drivstoff for de neste årene (ikke ikludert verditap og lånekostnader på en ny bil). Samtidig som det er en bil jeg kan "cashe" ut og eie selv.
 #444469  av inzane2012

Du trenger vel ikke heller kjøpe HELT ny bil heller ;)
Ang Transiten, hadde en sånn en når jeg jobba på Tracksa, den ver grei nok når det kom til kjøreegenskapene, men løsningen med girspaken var noe av det jævligste jeg har vert borti. Pga det ikke var komfortvegg, og jeg er ganske lang i beina, så kom denna helvettes kassen til girspaken i veien for høgre kneet mitt, var klin umulig å finne en god posisjon å hvile kneet inntil der. Og på venstresida, pga denna ikke hadde el-vindu, så kom knotten på vindussveiva akkurat inn i sia på venstre kneet mitt slik at jeg heletiden måtte kjøre med en pitteliten gløtt på ruta med påfølgendes vindstøy...

Nei, aldri mer en sånn transit, ELENDIG førermiljø...
 #444478  av Myklebust

ArildM skrev:Hoff så gammeldags jeg er :lol:
Har funnet ut at eg er på samme måte :) Prøvekøyrte en 2006mod(ish) BMW 318D.. Var en god bil, for all del! Tight og fin, men eg følte meg ekstremt "passa på" av elektronikken. Særlig girkassa virka unaturlig intelligent :P Drit i sikkerhet, kjøp Starlet :D
 #444525  av toyotakp61

Sikkert mange gode alternativ som sikkert er minst like gode som toyota, men når alt kommer til alt så handler jo bilkjøp om å kjøpe en bil man føler seg fornøyd med i årene fremover, og som dekker behovene du har.
Jeg ser at golf pandemien har ankommet ts-ogn også, jeg er vaksinert for denne sykdommen heldigvis :D

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true dekker alle dine behov;)