TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prøv den nye serveren!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #4394  av CelicaTurbo

Vel jeg har stresset hele kvelden med å klare å få en backup av gammel database og flytte.. litt stress siden scriptene gikk på timeout når de tok for langt tid (at 4 av dere var logget på samtidig hadde kanskje noe med den saken å gjøre? :) )..

men, bare for en test har jeg åpnet trafikk til forumet på den serveren for å gi en følelse av hvordan det er.. jeg tar så klart ikke vare på noenting som blir skrevet der så IKKE post spørsmål eller start noen diskusjoner der for de blir 100% garantert slettet lørdag formiddag senest :)

imens kan dere leke vilt.. passord og brukernavn skal være som før og jeg satser på at forumet er bra problemfritt men pga at programvaren ble oppdatert til nyere versjon så vær snill å gi meg beskjed om dere opplever problemer som jeg ikke finner da.. er jo mulig at oppdateringen ikke gikk helt 100% riktig for seg for jeg trikset litt og lurte database litt og slikt når standard fremgangsmåte ikke funket *kremt kremt* :)

http://www.ts-ogn.no:8080/~tsogn/phpBB2/

Og husk at båndbredden kan bli påvirket av det gamle forumet men det skulle ikke være så alt for merkbart tenker jeg.. :)

#4396  av jumbo

Virker jo unektelig en del bedre, ja :D

Baksiden: Aksesstiden (tiden det tar fra man klikker på en link til serveren har satt i gang med jobben) er faktisk ikke forbedret, men hastigheten på å overføre data er jo enormt mye bedre. Litt synd allikevel, aksesstiden er egentlig nesten like viktig å få ned... Dette er det sikkert langt verre å få gjort noe med.

#4399  av CelicaTurbo

hm, sikker på at det ikke er noe med din leverandør for hos meg er det ingen slike forsinkelser når jeg prøver fra jobben? :?

#4401  av jumbo

Meget mulig det. Jeg har hvertfall en 1-3 sekunders delay fra jeg klikker på en link til serveren begynner å besvare requesten min. Denne delayen virker helt lik for gammel vs ny server, så dette kan jo hvertfall tyde på at det er linja som har skylden. Synes allikevel det er litt merkelig, jeg har alltid hatt denne tregheten, uansett hvor jeg prøver fra. På jobben har vi ei ganske feit fastlinje, og hjemme har jeg 2 Mb / 512 Kb ADSL. Har "problemet" fra begge disse tilkoblingene...

#4402  av Goose

jumbo, tror nok at ditt leverandør som har dårlig access.
Jeg sitter på en 11mbit linje men så er access tiden litt ove 150ms pga at vi har radio linje...

Men nedlastings hastigheten på den nye serveren er bedre, det er pga at når du først får kobling så tar det kort tid, så jeg ser frem at den nye forum pcen blir klar. Rask forum er mer livli forum som noen tør å påstå. :D:D:D

#4404  av jumbo

Problemet, Goose, er at jeg har nå testet i alt tre (kanskje til og med fire) ulike linjer, alle fra forskjellige ISPer. Fremdeles mulig at alle går gjennom samme flaskehals et sted ute i den store verden, på vei til serveren til Kristian. Jeg skal få kjørt noen traceroutes etter hvert.

Enig i at selve nedlastingen fra den nye serveren er bra. Den er faktisk lynkjapp. Bare litt kjedelig at det som hele tida har stått for den største flaskehalsen tydeligvis ligger andre steder enn selve serveren...

Er det kun meg som opplever uggen responstid fra forumet? (Altså er det her snakk om tiden fra man klikker på en link/melding til serveren begynner å sende meg data)

#4407  av henningl

når jeg tester nå så tar det ca et halv sekund fra trykket til siden blir hvit, og så går det lynkjapt så er siden lastet.

#4408  av jumbo

Jeg testet litt mer nå. Hjemmefra opplever jeg langt bedre hastighet på den nye serveren, ja. Siden blankes omtrent øyeblikkelig. Rart dette skulle funke så utrolig mye dårligere fra jobben... Vel, så er det jo en signifikant forskjell. Hjemme har jeg NGT, og trenger ergo ikke ut av nettet til NextGenTel i det hele tatt. På jobben har vi SDSL fra Catch, og de har sin gateway i USA... Jeg prøvde å kjøre traceroute for å sjekke hva som tar tid, men det timer til slutt ut, fordi serveren til Kristian ikke svarer på ping. (hvilket i og for seg sikkert er like greit, det er tross alt ikke påbudt)

Uansett: Kjempejobb, Kristian! :D

BTW: NÃ¥r skal vi danne klubb for oss med skikkelige biler, slik nissannissene har? :P

#4413  av henningl

nissene ja... 8)

Jeg tror det Kristian har sagt om det tidligere er at han ikke akter å lage noe klubb.. men om noen ønsker å styre med det så er de velkommen.. disse sidene kan da fungere som klubbsider, men at han slipper å styre med selve klubb-greiene.

Er vel best om han uttaler seg selv da...

#4421  av CelicaTurbo

vel, et par ting å svare på her :)

først, for meg tar det maks et halvsekund til siden forsvinner etter klikk og jeg prøvde enkel tidtaking og selv et søk på "mr2" dukket opp på 2.1 sekunder fra museklikk med 280 treff mener jeg? Vanlig sidevisning går på typisk 1-1.5 sek, men, både hjemme og fra jobben er jeg koblet til nextgentel nett og det har jo en klar innvirkning på tiden da.. ellers så har jeg sperret for ping ja rett og slett for at jeg da unngå en andel av de port-scanningene som går virker det som, men til tross for det blir serveren faktisk scannet opptil flere ganger dagen (vel, på de portene som slipper gjennom routeren ihvertfall). Men, responstiden tror jeg ikke at jeg kan gjøre noenting med om den er plagsom for den er nok utenfor min kontroll. Det vil vel uansett hjelpe en god del at serveren er kjappere å håndtere forumet da.

Men kan du gi tilbake melding på en ting: Når du klikker på websidene ellers som link-siden og eier-siden hvordan er det da? Om det er treg respons der også må feilen ligge et sted mellom nextgentel og resten av verden for innenfor nextgentel responderer serveren umiddelbart ihvertfall.

Enkelte dager kjører jeg fildelingstjenester på privaten.. laste ned dilldall som sikker dere alle sammen også gjør :) Da er båndbredden i fildelingsprogrammet sterkt begrenset for at det ikke skal gå utover serveren så alt for mye, men det jeg har merket er at responsen da går vesentlig ned, slik som at bildene vil lastes inn merkbart en etter en. Jeg tror det er bare slik naturen til et ADSL modem er siden det ikke kan håndtere inn- og ut-trafikk samtidig, men noe SDSL-linje har jeg ikke råd til så dere får overleve rett og slett :)

Til slutt angående klubb: Jeg ser klart en fordel av klubb slik som 200sx og jeg har uttalt meg om dette tidligere. Om noen vil starte en klubb og dette da blir klubbsider så hadde det vært ypperlig, men selv vil jeg ikke ta på meg ansvaret siden jeg har nok med å drifte denne serveren. Det jeg ser på som viktig er at minst to personer håndterer økonomien i en slik klubb og har oversikt over denne, av to grunner: Unngå tull med penger og ikke minst unngå spekulasjoner om at det er tull med penger i klubben :) Forumet har mulighet for avstemninger (polls) om det er avgjørelser som skal gjøres i klubben så noe reellt styre er det kanskje ikke behov for?

Så, om vi blir en klubb.. hva skal vi bruke pengene på? Og hvor mye må medlemmene betale i året egentlig og hva får de igjen for det?

Henning: hvilke goder har medlemmene i 200SX egentlig? De har ihvertfall tilgang til større deler av siden for nedlastinger, guider osv men noe annet?

#4423  av jumbo

[quote="CelicaTurbo"]Men kan du gi tilbake melding på en ting: Når du klikker på websidene ellers som link-siden og eier-siden hvordan er det da? Om det er treg respons der også må feilen ligge et sted mellom nextgentel og resten av verden for innenfor nextgentel responderer serveren umiddelbart ihvertfall.[quote]

Tja. Jeg testet andre deler av siten din, men det er vanskelig å si. Tilsynelatende er responsen mye bedre enn det er for forumet, men det er ikke dermed sagt at denne er faktum. Her på jobb (jada, er her selv på lørdag) sitter jeg bak en server som helt sikkert cacher opp en del sider sentralt, og dette kan jeg ikke få slått av. I såfall er det bare naturlig at html-sider går lynkjappt, mens forumet, som selvsagt ikke er cachebart, synliggjør den faktiske aksesstiden.

Fristende å tro at det må dreie seg om et eller annet tregt ledd mellom NGT og Catch sine nett. Dette er imidlertid heller ikke tilfellet, en traceroute mot serveren din gir ikke et eneste hopp på over 10 ms.

Pytt, det er jo ikke noe problem for min egen del, det går lynkjapt hjemmefra. Det hadde jo uansett vært greit å finne ut hva det dreier seg om, det er sikkert andre som bruker forumet som ikke sitter på NGT sitt nett...

Dersom du slår på respons på ping-pakker i et avtalt tidsrom, kan jeg se litt mer på hvor tida brukes hen...

#4430  av CelicaTurbo

Da har jeg åpnet den porten i routeren så både ping og traceroute skal fungere bra.. den peker mot gamle serveren men det gjør vel ingen forskjell egentlig.. så da kan du bare se hva du finner ut? :)

#4433  av henningl

Når det gjelder 200sx-klubben så sliter vi med å få folk til å engasjere seg i annet enn bare seg selv, så ting kunne nok vært bedre.. Men medlemmer er tilbydt et artikkel-arkiv som beskriver forskjellige modifikasjoner, spesielt med tanke på nybegynnere. Nedlasting av verkstedsmanualer, og en del bonus-stæsj.. skjermsparere, windows-bakgrunner, osv... ja, og rabatt-avtaler da selvfølgelig.

Sammenlignet med andre klubber i landet tar vi en symbolsk medlemsavgift.. 150,- i året. Dette går stort sett til pakking og porto, lage medlemskort, betale litt for serverleie, Gjøre innkjøp av t-skjorter, klistremerker osv.. Og sist men ikke minst: betale depositum for japsetreffet og annet innkjøp til den store dagen..

#4435  av Goose

Hvordan er det med Klubber egentlig, må man ikke registrere seg i en eller annen forbund?

Er ikke en klub en organisasjon slik at du må skaffe deg org. nr?

Hva gjør de andre klubene? Gjør dem det samme som hennings 200sx eller gjør dem masse annet? (tenke på VW Audi kluben og dems aktivitetter)

Det hadde kanskje ikke vært så dumt å organisert seg litt bare med tanke på rabatt avtaler. el? :D
Hadde ikke gjort meg noe å fått rabatt på org. toyota deler? :lol:

#4439  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Da har jeg åpnet den porten i routeren så både ping og traceroute skal fungere bra.. den peker mot gamle serveren men det gjør vel ingen forskjell egentlig.. så da kan du bare se hva du finner ut? :)
Traceroute og ping timer ut fra jobben uansett. Begge deler funker hjemmefra (NGT). Herfra har jeg accesstid på omkring 50 ms, hvilket man vel knappest kan klage over :)