TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Low rise, valg av lykter

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #4386  av jumbo

Low rise på vippelyktene er jo et must for alle som vil at bilen skal se bra ut, og jeg er derfor en smule nysgjerrig på hvilke erfaringer folk har gjort seg om dette. Markus, om jeg ikke husker feil, har jeg sett bilde av bilen din med relativt pene lykter. Hvilke lykter brukte du? Har du bilder som viser noe av dette?

Jeg tror jeg synes to små, runde, sidestilte lykter for hhv full- og nærlys er det beste valget utseendemessig. Hva synes dere?

#4387  av MR2turbo

jeg har desverre bare firkantede orginale lykter foreløpig.. men er enig i at det fineste er to små runde på hver side.. Det viktige er jo at det er lys som er godkjent for bil (E-merket og asymetriske nærlys) og lar seg justere
...og ellers kan man gjøre som man vil.... :)

#4388  av jumbo

Ah, ser jo lyktene dine ganske godt her...
Bilde

For å være helt ærlig - low rise med de lyktene ser ikke ut i måneskinn :)

Blir nok runde lykter på meg ja.

Det å feste selve lykteholdere (hvilket vel må kjøpes/tilpasses avhengig av hvilke lykter man velger) skulle vel være overkommelig.

Hvordan løses motoren/heving og senking? Er det bare snakk om å kutte/flytte staget?[/img]

#4391  av MR2turbo

det ser ikke helt fælt ut, syns jeg.. men jeg pleier ikke å ha de sånn..
Ang. runde lykter er det litt jobb hvis du vil ha det fint tror jeg.. men, alt lar seg gjøre..
For å hindre at lyktene går helt opp kan du kjøpe en "pivot controller" eller no sånt? Mener jeg har lest om det.. Eller så kan du enten kappe staget eller flytte hengslepunktet. Har ikke prøvd ut noe av dette selv..

#4392  av jumbo

Ja, det aller greieste hadde vel vært å løst dette elektronisk, med andre ord kjøre motoren kortere, og returnere tilbake i steden for å fortsette rundt.

Kan ikke være fryktelig vrient å få til noe sånt, skal få en elektronikkguru til å kikke på det for meg...

#4412  av mr.two

MR2turbo skrev:For å hindre at lyktene går helt opp kan du kjøpe en "pivot controller" eller no sånt? Mener jeg har lest om det..
Er det en Pivot POP-UP Headlight controller du mener ? Med den kan du justere hevelsen av lyktene fra 20-80% koster £ 85 hos Kits-N-Bits i UK.

#4459  av Christian

Flytta bare stagfestet i lyktekassa jeg, ganske simpelt egentlig...
Kjøpte meg 4 linselys fra Hella. (2 nær og 2 fjern)
Om du skal bygge de om selv så bare husk at det er MYE arbeid hvis de skal bli pene :)

#4464  av jumbo

Nå har jeg sittet fast på kontoret i helga, så jeg har ikke fått demontert og inspisert den originale lyktekassa, men jeg har hvertfall fordelen av å ha tilgang på maskinering av deler.

Å lage et festeopplegg for lyktene, samt et deksel som blir nogenlunde pent er jeg rimelig sikker på at jeg skal få til.

Christian: Har søkt rundt litt på nettet, men finner fint lite info om alternativer når det gjelder lykter. Noen tips til hvor jeg kan finne info, eller må jeg pent oppsøke en rekvisitasjappe?

#4473  av Christian

Om du går til http://www.mr2faq.com og søker på low rise finner du endel.
Hella har sikkert noe, PIOAA er populært i USA.
(Tror det er det de heter)

#4610  av jumbo

Satan steike! Sjekk de lyktene her! :twisted:

http://www.pssshhhmr2.trdpower.com/images/1.jpg

Link til lyktene:

http://www.raybrigusa.com/html/r_series.html#r1000-twin

Sikkert ikke godkjent, men... :?

Forresten, hvordan svarte kan jeg finne ut om en gitt type lykt er godkjent i Norge eller ei? [/url]
Sist redigert av jumbo den 30 jan 2003 14:24, redigert 1 gang totalt.

#4620  av MR2turbo

De er fine de lyktene der :) Så vidt jeg husker så har han brukt PIAA kombinasjonslykter med tåkelys+fjernlys.. Det er ikke godkjent i norge på en bil nyere enn 1971 mod.. Etter '71 må du ha asymetriske nærlys.. :? I tillegg vet jeg ikke om de er "E" merket. Jeg kikket litt på de, men valgte egentlig å prøve å finne ut av om jeg kan lage det lovlig... Det blr så mye jobb hvis man må drive å bygge om bilen for hver EU-kontroll :D Jeg prøver å følge med på biler jeg ser om jeg kan finne noen som har passende lykter. så er det jo da bare å gå til forhandleren å kjøpe et par...

#4626  av jumbo

For min del er heldigvis EU-kontrollen et mindre problem. Har en kompis som gjennomfører den, så jeg tror vi fort blir enige om at jeg "bytter" tilbake til godkjente lys til kontrollen, uten selvsagt å gjøre det i det hele tatt. Bare han vet jeg har originallyktene, er det jo ikke noe problem. At jeg privat bygger om bilen til ikke-godkjente lykter dagen etter EU-kontrollen, er jo ikke verkstedet som godkjente bilen sitt ansvar... :)

Faen, ser at linken til bildet har gått åt skogen. Skal fikse det snarest...

Forresten, i følge hjemmesidene til raybrig, som jeg linket til, ser det for meg UT som at lyktene nettopp HAR asymmetrisk nærlys... Samma f, who cares?! :twisted:

#4646  av jumbo

Da var lyktene behørlig skrudd av, og lyktekasse, ramme, deksler, og ikke minst løftemekanisme m/motor inspisert :)

Christian: Ikke skjønner jeg hvor du kunne feste staget opp i lykta lenger frem, men...

Uansett blir neppe dette nok reduksjon for min del, jeg skal antakelig ned på kun 50-60 mm løfting. Tror jeg rett og slett bytter ut både staget på motoren og staget til lykta med henholdsvis kortere og lenger stag. Dette BURDE være greit matematikk... Dersom diameteren på motorstaget gir x grader løft på lykta originalt, bør dette kunne omregnes i prosent, for å kunne gi meg en riktig diameter for vinkelen jeg ønsker meg...

Tilleggsspørsål:

Jeg kan lite om pæretyper og kontakter etc... Originallykta bruker jo en singel pære, av type H4. Raybrig lyktene jeg tror jeg vil ha, bruker H3RS (to i hver lykt så vidt jeg forstår) Dette betyr i neste rekke at hver lykt trekker 2 x 55 W, men bare dersom jeg kjører begge pærene samtidig, hvilket sikkert er rimelig unødvendig. Hovedspørsmålet er: Hvor mye styr er det å omforme fra kontakten bilen originalt har, til de to H3-kontaktene den nye lykta vil ha?

Den originale har jo tre ledere, som sikkert er jord, samt 12v til hver av pærene... Det er vel ikke verre enn at det ene jordsignalet splittes til å gå til begge pærene, og at hver sin 12v settes på riktig pære, eller er jeg HELT på jordet nå?

Løse kontakter med gummihetter for H3 pærer kan vel umulig være vanskelig å få kjøpt?

#4649  av Christian

Jeg lagde meg ei helt ny lyktekasse i blekk jeg. (Selvbærende istenden for innkledd ramme)

#4651  av jumbo

Ah, da er jeg mer med... Kom du så langt som til å forgrene ledningen til hver av lyktene?