TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Import av motor, Noen som har peiling?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #438928  av ArildM
 
Ok :) Tar det som det kommer, anlegget som står på er perfekt etter min smak, er bare i tilfelle at det blir mas på EU kontroll at jeg evt må sette i dempere :)
 #443079  av FireWalk
 
Vel.. jeg tok utfordringen som et "prosjekt", å få motoren til å se så orginal ut som overhodet mulig. Samtidig som jeg ville få lyden ned på et akseptabelt nivå.

Det jeg har gjort er:

*Byttet parklys fra hvite dioder til gule glødepærer
*Justert kammer og fjernet overlap (satt de i 0) for å få normal lyd fra motor.
*Laget en plombering som struper inn eksos fra 2,5" til 1,50" etter katalysator, dette reduserer lydnivået med minst 60% og tvinger eksosgassen til å akselrere slik at man eliminerer all "buldring" og får en lyd mer lik en vanlig familiebil.
*Satt på orginal innsugsmanifold
*satt på kullfilter
*gjemt alt uorginalt som f.eks tomgangsregulator osv på steder hvor de ikke lett kan ses.
*Lakkert det meste svart, som bensintrykksregulator osv.
*Lagt alt av ledninger i kabelstrømper og rør, tilsvarende orginalt.
*Satt på orginal cruise control
*Satt på katalysator
*Fjernet målere i A-stolpen og laget til med hurtigkoblinger for å bytte enkelt av og på.

Bilen gikk gjennom med glans. 0 feil. Eneste jeg fikk av negative kommentarer var at det var vanskelig å få løfta den opp pga den var så lav med tanke på sideskjørt osv. Så de måtte bygge opp med noen treplanker under hjula for å få den opp. Ble noen kommentarer om "plastikkbil" :p
Ellers var det bare lovord, som f.eks at alt så ut som om bilen var ny fra fabrikk og at det ikke var ofte de så en så gammel bil der det ikke var antydning til svetting fra motor engang.. :mrgreen:
Forøvrig ikke så rart siden motoren nylig er totalt nyoverhalt med alt av lager, pakninger osv. :) Når man peiler olja så er den faktisk så ren at det er vanskelig å se på pinnen hvor langt opp det faktisk går, man må finne riktige lyset for å klare å se det siden olja er så gjennomsiktig lenge etter oljeskift. :D
Vedlegg
20140618_110753.jpg
20140618_110753.jpg (195.86 kiB) Vist 4345 ganger
20140614_161538.jpg
20140614_161538.jpg (271.17 kiB) Vist 4345 ganger
20140618_110629.jpg
20140618_110629.jpg (255.12 kiB) Vist 4345 ganger
20140601_214213.jpg
20140601_214213.jpg (276.71 kiB) Vist 4345 ganger
20140615_192827.jpg
20140615_192827.jpg (253.93 kiB) Vist 4345 ganger
 #443080  av FireWalk
 
Måtte jo få den til å gå rent også med tanke på avgassmåling. Mulig jeg har overdrevet litt, det ser nemlig ut som den går bare på ren luft for anledningen. :mrgreen:
Legg merke til HC avlesningen. 11 parts pr million. Og det uten EGR av noe slag. Helt ny motor som er tett og fin, og finjustert i datasprut.

Så nå er jo spørsmålet: skal man gidde å sette den tilbake til "trimmet" tilstand med 4-500 hk eller bare la den forbli "orginal" med et langt større potensiale? Motoren er jo bygd for å være skuddsikker og er testet opp til 2,5 bar uten problem. Det er jo unektelig fryktelig morro å dra på med så mye gamp. Men samtidig er det jo greit når alt ser orginalt ut, alt er godkjent i vognkort og det er orginal effekt (0,7 bar ladetrykk osv). Det er dog ikke like morro å kjøre. Men men. Nå har jeg iallefal gjort det slik at det er relativt enkelt å bytte frem og tilbake, bare noen få deler som må byttes ut fra eller til. :)
Vedlegg
avgass.jpg
avgass.jpg (246.69 kiB) Vist 4342 ganger
Sist redigert av FireWalk den 19 jun 2014 00:24, redigert 1 gang totalt.
 #443082  av Royalmaas
 
Haha luksusproblem.. Men hadde det vert min bil hadde det ikke vært tvil, maks trykk hele veien. Finnes ikke noe mellom ting, alt eller ingenting er det som gjelder :D