TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Import av motor, Noen som har peiling?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #438561  av FireWalk

Pga nye regler med EU kontroll osv har jeg begynt å se meg om etter en orginal komplett motor som jeg eventuelt kan sette inn før eu kontroll. Jeg har aldri hatt noe problem med å komme gjennom EU kontroll tidligere siden jeg har forsøkt å få ting til å se så orginalt ut som mulig. Men med de nye reglene frykter jeg det skal bli lagnt strengere. Jeg har også litt blandede følelser ang å selge bilen pga den blir så lite brukt. Jeg har flyttet til byen mens bilen står på i garasjen hjemme hos mine foreldre, så den kjøres fint lite. Jeg tenker også at om den eventuelt skal selges er det kanskje lettere å få solgt den med en dønn orginal motor (tenker å overhale den før salg eventuelt) enn med en trimmet motor på 500 hk, selv om den har tonnevis med gromdeler? Spesielt med de nye EU reglene..

Men så har jeg aldri importert motor fra utlandet selv før. Jeg har kikket litt på motorimport.dk. Egon skal etter sigende være en real kar. Men det ser ut som det er kun selve motoren der? Er det noen som har kjøpt "komplett" motor av han? Altså motor med girkasse, clutch, intakt ledningsnett, ecu osv? På bildene på siden hans er det kun selve motoren.. Jeg vet at disse "huggerene" ofte klipper ledningsnettet. Siden ingenting på min er orginalt må jeg jo ha "alt".

Jeg har også sett på ebay at det er en del motorer i USA og Canada til ok priser og med girkasse, ledingsnett og alt.

Men det store spørsmålet er jo: Hvordan blir dette med frakt? Jeg kom f.eks over denne:

http://www.ebay.com/itm/Toyota-MR2-1990 ... ff&vxp=mtr

Det står at "ships only to the nearest port in your country". Det var litt vagt? Hvordan får man beskjed om at motoren eventuelt har kommet? hvor ender den opp? Hvordan blir det med toll osv? Er det noen som har gjort noe slikt før som kan gi meg noen tips / anbefalinger?
 #438563  av inzane2012

egon selger titt og ofte hele rearclips til MR2, så er bare å følge litt med, evt kontakte han og si at du er på utkikk etter ett komplett rearclip med motor, ledningsnett og hele sulamitten...

Ang di nye eu reglane, så må jeg si at jeg kan UMULIG se for meg at detta vil vere gjennomførbart. Selv om en motor ser trimmet ut, så vil det vere vanskelig å si om det faktisk er det, og det vil og vere vanskelig å si hvor mye da det finnes så mange forskjellige måter å måle det på. Bare å se på fadesen oppe i trondheim der vegvesenet skaffa seg rulle. Var vel ikkje lenge den var i bruk. Første supraen di testa viste seg jo å ha mindre HK enn det som stod i vognkortet...
Bare fordi en han blankpolerte metalldeler og gummislanger som matcher bilens farge betyr jo ikke at den er trimmet bare fordi det ser sånn ut.
 #438564  av FireWalk

Takker! Så det var en egen link for rear cut der nå ja. :) Akkurat det jeg trenger i så fall.
Men vha koster det med frakt sånn ca? og hvordan sendes det? sendes det over alt? eller må jeg reise f.eks til oslo for å hente den på en havn der? Har 0 peiling når det gjelder slikt.. Hadde jo vært greit å få den fraktet til Ålesund så jeg bare kunne hentet den med henger på en terminal eller noe.. Men dette vet vel de som har kjøpt av egon før? Jeg spurte om dette på mail men han svarte ikke på akkurat dette, bare at han hadde rear cut inne. Han virket litt stresset. :)

Ja jeg er enig i at det der virker helt sykt. "Om det er tydelig at bilen har uorginal intercooler eller turbo så skal dette rapporteres" heh... Så om du får et hull i intercooleren så kan du ikke kjøpe en uorginal og sette på til 1/5 av prisen til den orginale? Det er jo helt idiotisk. Snart kan du vel ikke sette på uorginal tennplugg engang uten at de skal "ta deg". :?
 #438579  av ArildM

Spent jeg også på hva som skjer videre nå, men tar det foreløpig med stor ro, så får vi heller se hva en Eu kontroll bringer.
Du kan jo også høre med David her inne på forumet? Han skrur jo en del MR2 og vet sikkert hva du trenger og hvor mye jobb det er å bytte til org motor.
Mulig han også har motor eller kan skaffe motor.
 #438582  av FireWalk

Vet hva jeg trenger. Er gjort på en helg å bytte motor, men er dette med å skaffe fra utlandet jeg er litt skeptisk på. Fikk svar fra et firma i canada som var rimelige. Mulig jeg kan prøve meg på eu kontroll først å se om det går og så heller bytte om det ikke går. :) blir jo litt svett når en leser slike nyheter..
 #438585  av Zepticon

FireWalk skrev:Vet hva jeg trenger. Er gjort på en helg å bytte motor, men er dette med å skaffe fra utlandet jeg er litt skeptisk på. Fikk svar fra et firma i canada som var rimelige. Mulig jeg kan prøve meg på eu kontroll først å se om det går og så heller bytte om det ikke går. :) blir jo litt svett når en leser slike nyheter..
Deter jo bare visuell inspeksjon så om alt ser orginalt ut så er det vell ikke noe å frykte...
 #438593  av FireWalk

Det er begrenset hvor orginalt jeg kan få det til å se ut. Det som stikker seg mest ut er jo turboen med ekstern tial wastegate. Det er ikke noe jeg lett kan gjøre noe med spes siden jeg ikke har orginal turbo liggende, med der tilhørende downpipe heller.. Det er vel den ene tingen man umiddelbart får øye på kan jeg tenke meg. Men får vel bare prøve. Kunne jo like gjerne hatt en dønn orginal motor der turboen gikk til helvete på, så setter man på en ny Garret turbo med ekstern wastegate i tillegg. Fremdeles så å si samme effekt (veldig lite forskjell på så lavt ladetrykk uansett) men likevel skal de da henge seg opp i at det ikke er orginalt? Jeg skjønner ikke helt logikken her.

Det blir litt det samme som med han 90 åringen som nå må i fengsel for ikke å ha hatt flytevest i båten. Det er påbudt å ha vest i båten men ikke å ha den på ? Det er jo bare tull.. Syntes det blir tullete dette her også. At man skal få toerfeil om det misstenkes trimming fordi det står en ny uorginal intercooler eller turbo på bilen?
Det finnes jo et hav av uorginale deler der ute, nettopp fordi orginale deler er så dyre. Dette må da bli svært vanskelig gjennomførbart i praksis. Alle må bruke skjønn, og treffer du da på en med litt dårlig skjønn så vel... da har du plutselig en god del arbeid, tid og penger du må se frem til å kvitte deg med.
 #438594  av inzane2012

kan anbefale deg å lakke allt som skinner i matt svart, og så gnikke med sand og dritt for å få det til å se slitt ut, da er det ikke så lett at ting stikker seg frem :)

Egentlig, så burde en lakke ALT nedi der mattsvart og tilgrise det med olje og sand og smuss :)
 #438595  av sykoturbo

Hei når skal du vise bilen?

Jeg mener dette er tull det er vel helst ikke turbobiler som skulle ha få mangel. Som du sier det er mye u-org. deler og montere grunnet pris. Jeg tror at det med alt får mye hk kontra vognkort vil også få 2er. de fleste vil nokk se litt mellom fingrene og ta sikkerhet først som før for de er jo viktigere med bremser og oppheng i forskjellige kuler/foringer.

Men har alle på et bilverksted kompetanse til og ta ut styring, turbo og div trim når de ikke er en org. på sia? De må jo studere delefilm til ......

Kan jo være di dobler prisen på eu- godkjenning når det skal være som di sier.
 #438601  av ArildM

Noen av oss har jo turbobil som har gått som turbobil uten problemer i 5-6år og kanskje mer... Vil jo gjerne få det godkjent, men mange har prøvd og veldig få lykkes.

Ellers skulle man jo nesten tro at uoriginale dekk skulle være ekstremt trafikkfarlig, feks om man kjøper billige kinadekk og må nødbremse og ender opp med å kjøre på noen pga det? Ingen som blir avskiltet om det er spørsmål om billige drittdekk med dobbelt så lang bremselengde. Men storebror ser oss, alt skal reguleres, og ingen ting er lov snart lengre :roll: :lol:
 #438603  av FireWalk

Ja min er faktisk orginal MR2 Turbo importert fra USA, så det er godkjent turbomotor i vognkortet osv. Men som sagt det er ikke en CT26 som står på. Har frist innen 1. April med å få den godkjent, så vil få det overstått asap så jeg vet hva jeg har å forholde meg til.
 #438604  av Royalmaas

Tviler veldig på du vill få noe trøbbel når bilen er godkjent med turbomotor etc.. Uansett om du tar Eu kontrollen på ett Toyota verksted eller ett mask og mekk verskted på hjørnet så vill nokk ingen av di henge seg opp i eller i det hele tatt legge merke til den uoriginale turboen.
 #438609  av inzane2012

mest avslørandes i motorrommet ditt Eirik er vel turboen og IC'n samt litt bling-rør, men trur jaggu det skla mye til for en mekaniker som vil bli fort ferdig klarer å se med en visuell inspeksjon om det er en CT26 eller en CT20b eller noe anna som er toyota sine orginal turboer. Om du er skikkelig nærvøs, så kan du jo kanskje bare bytte turboen? Med mindre det tar like lang tid som å bytte hele motoren da :P
 #438704  av 3rlend

har ikke lest gjennom her.
kontakt lennart andersson på facebook. svenske som bor i thailand.
helt sinnsyke priser samtidig som det er inkludert frakt. og han har et godt rykte på seg også etter som jeg har forstått :)

eksempel fra idag, han skulle ha 11500 sek for en gen 4 3sgte, inkludert frakt til oslo :)

edit: du kan jo prøve å få den eu-godkjent? og heller bytte motor om den ikke blir godkjent?
og/eller bare bytte turbo, dyser og sette på org hjerne ? :p