TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger man trekk nÃ¥r man vinterlagrer biler?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #438470  av ArildM
 
Hei, var en kamerat av meg som spurte hvorfor jeg ikke har trekk på bilene når de lagres om vinteren.
De stør innendørs på en tørr låve, og jeg ser ikke helt poenget med trekk over bilen, mulig jeg har gått glipp av noe?
Litt støv spyles jo av, og bilen skal jo uansett vaskes så snart den taes ut til våren?
 #438471  av Zepticon
 
Spørs hvor mye du stoler på de du lagrer hos, og hvor tett loven er... Å la feks fugleskitt ligge på bilen et halvt år er ikke så bra, samt at ett slikt trekk beskytter mot riper og uhell...
 #438474  av Inz4ne
 
En ulempe med trekk over bilen, er om det er store temperatursvingninger da vil du få mye kondens som ligger og koser seg overalt på bilen, som du sikkert kan gjette deg til hva betyr, men om låven er forholdsvis tett burde ikke det være et problem. Ved store temperatursvingninger vil du forsåvidt få kondens uansett, men mer av det med trekk over bilen.
 #438477  av ArildM
 
Låven er 100% taktett, men samtidig luftig. Står på betonggulv, og jeg stoler godt på de som bilene står hos. Et trekk er ikke ripesikkert det heller (om det feks havner noen sandkorn mellom trekket og bilen), så jeg tror jeg står over :)
 #438486  av inzane2012
 
hehe, om du bruker ett bomullstrekk som han karen sa, så funker det helt fint mot støv og smuss og sånt. Men vil nok ikke hjelpe så mye mot riper. Beste er å vaske bilen skikkelig og gi den en god runde polering, tørke av svettinga som kan komme etter poleringa og så trekke over ett trekk. Så når våren kommer er det bare tut og kjør :P

Å ha trekk over en bil som står tørt, litt luftig og med gjevn temp vil kanskje vere overflødig, men det skader vertfall ikke :)
 #438537  av BobleJakob
 
Har jobbet mye med polering, og har måtte polert overaskende mange biler etter vinterlagring.
Det har vert fordi de har brukt trekk over biler, men det har nokk vert noge vind involvert vil jeg gjette :lol:
Men om bilen er godt rengjort og det er et "dyrt" bomulls trekk, ville jeg kanskje gått for det.. Om omstendighetene i bygget tilsier at det kan være lurt, som nevnte fulge dritt :mrgreen:

Vet det er en del som dusjer biler i WD40 for vinterlagring. Har ikke prøvd dette selv,(men var borte i en som trodde det var WD40 han brukte.. Det var det ikke og det ble noen timer med gnikking for og få det av =P)
 #438580  av ArildM
 
WD40? Hørtes skummelt ut, tror jeg gjør som før, vasker og polerer bilene skikkelig før jeg setter de inn.
Fylle opp tanken og lade batteriet skikkelig, så blir det de står seg godt til våren kommer :)
 #438589  av BobleJakob
 
WD40 Har mange bra egenskaper, men aldri har prøvdt det selv i den sammenheng.
Men bruker det ofte på felger på motorsykkel, det renser å får vekk kjedeolje, mye mer effektivt en andre stoffer på markedet.
Den etterlater seg en hinne, som gjør at skit ikke fester seg så lett som om du bare hadde brukt såpe. Og gjør det enklere og få rent neste gang!
 #438590  av celicat23
 
ArildM skrev:WD40? Hørtes skummelt ut, tror jeg gjør som før, vasker og polerer bilene skikkelig før jeg setter de inn.
Fylle opp tanken og lade batteriet skikkelig, så blir det de står seg godt til våren kommer :)
Koble fra batteriet, ikke la bilen stå i ett gir, legge noe på clutchpedalen så platene ikke ligger inntil hverandre hele vinteren, fylle motoren med olje, putte sånne blokker som trekker til seg vann inne i bilen for å forhindre fukt, bruk noen dekk/felger du ikke bryr deg om kanskje ikke er helt runde til sommeren igjen... bare å bestemme selv hvor langt du vil dra det :) Mener det er noe slags voks eller noe du kan sette inn bilen med også, som du bare vasker av etter lagring...

Jeg satte bort carina'en en vinter, sammen med en kompis som hadde en golf. Vasket den, satte den i fri og koblet fra batteriet. Når sommeren kom igjen så koblet jeg på batteriet og bilen startet på første forsøk og gikk helt fint på tomgang.. Golf'en hosta og harka og måtte stå gå i 10 minutter før den gikk stabilt på tomgang igjen. Tysk kvalitet :lol: (mkiv gti)
 #438599  av ArildM
 
Har hørt at fjæra på clutchen blir slakk om clutchpedalen blir stående helt inne for lenge. Gjør sånn som jeg alltid har gjort videre da, tar av batteripolene, parkerer bilen i gir så den ikke ruller, har igjen rutene så det ikke kommer mus i bilen, låser dørene og venter på våren :) Ellers er jeg som regel å ser innom bilene mine 1-2 ganger hver vinter, åpner de, starter de opp og flytter litt på de slik at de ikke blir stående "fast". Har aldri hatt noe problem verken med oppstart eller urunde dekk :)