TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GÃ¥r ikke pÃ¥ en sylinder??? HJELP!!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #397554  av niklasf91

ErikG skrev:Tenningsanlegget på de bilene er et svakt punkt. Annbefaler nytt fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger. Mener toyota har et kit.
Koster det mye penger?
 #397555  av niklasf91

mr2storbrua skrev:Da er det vel pluggledningen som er defekt da?
Kan den være det? For tennpluggen gnistrer jo?
 #397615  av mr2storbrua

niklasf91 skrev:
niklasf91 skrev:Nå har jeg jo testet pluggen på en annen hette, og da fungerte den. Og jeg har prøvd en annen plugg på hetta, og da fungerte den ikke fortsatt...
Sier du ikke at den ikke tenner når du bruker den ene pluggledningen da?
 #397643  av niklasf91

mr2storbrua skrev:
niklasf91 skrev:
niklasf91 skrev:Nå har jeg jo testet pluggen på en annen hette, og da fungerte den. Og jeg har prøvd en annen plugg på hetta, og da fungerte den ikke fortsatt...
Sier du ikke at den ikke tenner når du bruker den ene pluggledningen da?
Prøve og forklare, tennpluggen gnistrer :) Jeg tok opp tennpluggen og holdt den til jern mens jeg starta motoren! Tennpluggen gnistra den:) Prøvde tennpluggen på en annen sylinder, og der fungerte det. Men når jeg plasserte den tilbake på sin egen sylinder så fungerte det ikke, selv om pluggen tenner...

Så jeg tenkte at pluggen tenner i feiltidspunkt, som at den tenner når sylinderen er nede og ikke oppe, og da burde feilen ligge i fordeleren i så fall, jeg blåste fordeleren ren, men det fungerer fortsatt ikke... Fant ut at 2 av de jern bitene i lokket på fordeleren var knekket av litt... Men den tenner jo fortsatt, så da gir den riktig signal...

Jeg aner ikke hva feilen er..
 #397658  av Ole Darkness

Fordi om du har gnist så trenger den ikke å være "sterk" nokk til og tenne skikkelig. Byttom og prøv en av de andre pluggledningene og eventuelt plugg som du vet fungerer, og se om den tenner da? Om den ikke gjør det må det jo være noe lengre bak i systemet og ikke plugg/pluggledning.
 #397659  av niklasf91

Ole Darkness skrev:Fordi om du har gnist så trenger den ikke å være "sterk" nokk til og tenne skikkelig. Byttom og prøv en av de andre pluggledningene og eventuelt plugg som du vet fungerer, og se om den tenner da? Om den ikke gjør det må det jo være noe lengre bak i systemet og ikke plugg/pluggledning.
Har prøvd å bytte plugg, og det fungerte ikke :/ så det må være lengre bak i systemet ja... Men jeg har vært igjennom alt... Hva kan feilen være?
 #397665  av 3rlend

Nå er jeg ikke heeelt sikker på om jeg har fått med meg rett..

F.EKS: pluggen gnistrer på plugghette til sylinder nr 1. men ikke på plugghette til sylinder nr 2?
har du prøvd å byttet på plugghettene å sett om det er forskjell?

Case 2:
er pluggen på den "syke" sylinderen våt? får den bensin ?
har vært borti noen tilfeller hvor dysa har hengt seg å ikke åpna seg.
 #397671  av niklasf91

3rlend skrev:Nå er jeg ikke heeelt sikker på om jeg har fått med meg rett..

F.EKS: pluggen gnistrer på plugghette til sylinder nr 1. men ikke på plugghette til sylinder nr 2?
har du prøvd å byttet på plugghettene å sett om det er forskjell?

Case 2:
er pluggen på den "syke" sylinderen våt? får den bensin ?
har vært borti noen tilfeller hvor dysa har hengt seg å ikke åpna seg.
Pluggen tenner på alle plugghettene:) Men det er den ene sylinderen som ikke tenner... Hvordan sjekker jeg om dysa har hengt seg? Null mekaniker her for og si det slik :P Og aner ikke hva dyse er for noe en gang :P
 #397678  av FireWalk

Når en bensinmotor ikke fungerer ordentlig starter en alltid med å undersøke om den har tenning og bensintilførsel. Om jeg var deg ville jeg sjekket tenningsystemet grundig. F.eks bytte om tennkabler og se om problemet på den sylinderen forsvinner med bruk av en annen kabel. prøve andre plugger. Om jeg var sikker på at tenningsystemet var som det skulle ville jeg sjekket bensintilførselen.

Siden du ikke er noen mekaniker kan du ta ut pluggene og sette inn noen gamle plugger. Pass på at de er tørre når du setter dem inn. Så kobler du fra coilen og forsøker å starte bilen. Da spruter den inn bensin (men pluggene gir ikke gnist). Når du har forsøkt å starte en stund burde det være ganske vått av bensin i hver sylinder. Ta ut pluggene og sjekk at alle er våte.. er det en sylinder der pluggen er knusktørr og du ikke ser antydning til bensin i den (du kan lyse ned i den og se stempelet når det er på topp) så vet du at det er noe med dysa til den sylinderen...

Det er enten eller. Enten tenningsystemet eller bensintilførselen. prøv å ta ut kontakten til dysa og tørk med trykkluft om det ikke er bensin. Finner det ekstremt usannsynlig at en dyse plutselig skal henge eller gå tett rett etter en motorvask. Det er nok noe fukt en plass..

Oppsumering:

1. Prøv med nytt fordelerlokk & rotor.
2. Prøv med andre tennkabler. Eventuelt ta tennkabelen fra en annen sylinder som du vet funker og prøv på den som ikke går og se om det hjelper.
3. Nye plugger. Eventuelt bytte om pluggene slik at du setter en du vet funket på en annen sylinder på den som du nå sliter med.
4. Koble fra coil og sett inn noen gamle tørre plugger. Sjekk at alle sylindere får bensin (pluggene er våte av bensin).

Nå burde du klare å diagnosere hva problemet faktisk er.

Får den ikke bensin så tar du ut kontakten til dysen og blåser tørt med trykkluft inni selve kontakten til dysen og i stickeren til dysen.

Du må gå metodisk frem. Du må sjekke alt det kan være og eleminere muligheter. Når du har eliminert alt du vet det IKKE er så er det du står igjen med synderen..

På bildet under kan du se 4 kontakter under innsugsmanefolden som går til hver sin dyse. Brun - Grå - Brun - Grå. Det er disse du må koble av og sjekke for fukt dersom en sylinder mangler bensin. :

Bilde
 #397696  av niklasf91

FireWalk skrev:Når en bensinmotor ikke fungerer ordentlig starter en alltid med å undersøke om den har tenning og bensintilførsel. Om jeg var deg ville jeg sjekket tenningsystemet grundig. F.eks bytte om tennkabler og se om problemet på den sylinderen forsvinner med bruk av en annen kabel. prøve andre plugger. Om jeg var sikker på at tenningsystemet var som det skulle ville jeg sjekket bensintilførselen.

Siden du ikke er noen mekaniker kan du ta ut pluggene og sette inn noen gamle plugger. Pass på at de er tørre når du setter dem inn. Så kobler du fra coilen og forsøker å starte bilen. Da spruter den inn bensin (men pluggene gir ikke gnist). Når du har forsøkt å starte en stund burde det være ganske vått av bensin i hver sylinder. Ta ut pluggene og sjekk at alle er våte.. er det en sylinder der pluggen er knusktørr og du ikke ser antydning til bensin i den (du kan lyse ned i den og se stempelet når det er på topp) så vet du at det er noe med dysa til den sylinderen...

Det er enten eller. Enten tenningsystemet eller bensintilførselen. prøv å ta ut kontakten til dysa og tørk med trykkluft om det ikke er bensin. Finner det ekstremt usannsynlig at en dyse plutselig skal henge eller gå tett rett etter en motorvask. Det er nok noe fukt en plass..

Oppsumering:

2. Prøv med andre tennkabler. Eventuelt ta tennkabelen fra en annen sylinder som du vet funker og prøv på den som ikke går og se om det hjelper.
3. Nye plugger. Eventuelt bytte om pluggene slik at du setter en du vet funket på en annen sylinder på den som du nå sliter med.
4. Koble fra coil og sett inn noen gamle tørre plugger. Sjekk at alle sylindere får bensin (pluggene er våte av bensin).

Får den ikke bensin så tar du ut kontakten til dysen og blåser tørt med trykkluft inni selve kontakten til dysen og i stickeren til dysen.

Du må gå metodisk frem. Du må sjekke alt det kan være og eleminere muligheter. Når du har eliminert alt du vet det IKKE er så er det du står igjen med synderen..

På bildet under kan du se 4 kontakter under innsugsmanefolden som går til hver sin dyse. Brun - Grå - Brun - Grå. Det er disse du må koble av og sjekke for fukt dersom en sylinder mangler bensin. :

Bilde
Fantastisk forklart!!!!!!!!! Nå skal jeg ut og gjøre alt det du har forklart!
 #397709  av 3rlend

Om jeg var deg ville jeg sjekket tenningsystemet grundig. F.eks bytte om tennkabler og se om problemet på den sylinderen forsvinner med bruk av en annen kabel. prøve andre plugger. Om jeg var sikker på at tenningsystemet var som det skulle ville jeg sjekket bensintilførselen.

Dette var det jeg mente.
bytt på tennkablene, så ser du om det er kablene som er ødelagt eller noe videre i systemet. som feks. fordelerlokk, rotor elns.

***2. Prøv med andre tennkabler. Eventuelt ta tennkabelen fra en annen sylinder som du vet funker og prøv på den som ikke går og se om det hjelper. ***

Igjen, når dysen henger seg.
da åpner den rett å slett ikke :P
da funker det å demotere dysa å sette strøm på kontaktene.
dette gjør du med å demontere dysa som sagt.
Ha et ladet 12V batteri foran deg, Tape 2 ledningsstumper på hver pol. en på pluss, en på minus.
deretter plasserer du en lednings stump i på hver kontakt i dysa, da kjører du direkte strøm på dysa som gjør at den åpner seg. prøv å "klikke" litt på den, slik av-på-av-på-av-på-av-på. da skal den nok løsne.

vel å merke. OM du ikke får bensin.

har troen på noe i fordeleren :)
 #397741  av niklasf91

FireWalk skrev:Når en bensinmotor ikke fungerer ordentlig starter en alltid med å undersøke om den har tenning og bensintilførsel. Om jeg var deg ville jeg sjekket tenningsystemet grundig. F.eks bytte om tennkabler og se om problemet på den sylinderen forsvinner med bruk av en annen kabel. prøve andre plugger. Om jeg var sikker på at tenningsystemet var som det skulle ville jeg sjekket bensintilførselen.

Oppsumering:

Bilde
Nok en gang, veldig enkelt forklart :) Tusen takk! Da har jeg gjort alt som er blitt forklart uten hell :( Jeg skjønte ikke helt hva coil er eller hvor den befinner seg.. Men jeg skjønte meningen med det du sa, så jeg koblet av alle ledningene til tennpluggene og vrei om nøkkelen en stund. Pluggen var tørr så, så da får den ikke bensin.. Men en annen plugg var også tørr, men den sylinderen fungerer jo? Merkelig :P Så tok jeg og blåste rein den koblingen til dysen, og skulle blåse ren stickeren til dysen, men jeg veit ikke hva en sticker er for noe, heller ikke hvor den befinner seg, så den fikk jeg ikke blåst ren... Håper dere kan fortsette og hjelpe meg, hadde ikke kommet meg så langt uten ts-ogn folka :D Så tar i mot alle slags forslag!!
 #397759  av 3rlend

Det har vist seg i mange tilfeller......

HAR DU BENSIN PÃ… BILEN?! :P

og mente ikke at du skulle ta av ledningene, men f.eks:
Hvis pluggen gnistrer på syl 1, men ikke 2.
Bytt om på plugghettene på fordelerlokket at 1 kommer til 2 og 2 kommer til 1. og prøv på nytt å se om du ikke får gnist på syl nr 2 lengre.
vansklig forklart men håper du skjønner.

Coil. det går en ledning fra fordeler og til en svart boks under sikringsboksen, veggen mellom bagasjerom og motor rom.

jeg fikk verken gnist eller bensin, da var det dårlig jord til coilen.
og da var det bare en skru til coilen som ikke var satt på plass.
 #397762  av niklasf91

3rlend skrev:Det har vist seg i mange tilfeller......

HAR DU BENSIN PÃ… BILEN?! :P

og mente ikke at du skulle ta av ledningene, men f.eks:
Hvis pluggen gnistrer på syl 1, men ikke 2.
Bytt om på plugghettene på fordelerlokket at 1 kommer til 2 og 2 kommer til 1. og prøv på nytt å se om du ikke får gnist på syl nr 2 lengre.
vansklig forklart men håper du skjønner.

Coil. det går en ledning fra fordeler og til en svart boks under sikringsboksen, veggen mellom bagasjerom og motor rom.

jeg fikk verken gnist eller bensin, da var det dårlig jord til coilen.
og da var det bare en skru til coilen som ikke var satt på plass.
Da skal jeg prøve det! Men kan noen forklare meg hva "stickeren til dysen" er for noe? Og hvor den befinner seg?
 #397763  av 3rlend

stikket :P der du plugger i kontakten til dyse enheten, som gir den strøm til å åpne seg.

i andre ord: det er kontakten :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8