TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Senket dÃ¥rlig gitt...

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #36786  av kake
 
mralp skrev:Klassisk problem det der, erfarte det samme med Lesjøfors`fjærene mine.
Jeg fikk høre det samme, men nei, det går seg ikke til. Mine har vært på over året og bilen ser fremdeles ut som et fly. Lesjøfors`fjærene senker vel knappe 2,5cm på en god dag. Jeg ble dritt lei og brukte vinkelkuttern, men var litt ivrig, så nå subber de foran (kjører på 215/40/17).... :cry:

Må jo være mulig å få tak i noe som faktisk senker 40mm uten å betale en formue. Tips mottas med takk :wink:

mvh mralp
Takk for infoen, gikk og lurte på lesjøfors sjøl, men da holder jeg meg unna det! Men, det kan ikke tenkes at du har fått feil fjører da? Lesjøfors lager jo standard fjærer også, og det kan tenkes importøren har bestilt feil til deg? Det er vanskelig og finne noe info om det på sidene dems, men men...:roll:
http://www.lesjofors.se/language_select.asp

 #36811  av CelicaTurbo
 
"progressive" er som Chris sier, men litt mer detaljert: det betyr at fjørene blir stivere og stivere dess mer dem komprimeres.. det betyr at dem vil føles greit komfortable samtidig som dem fremdeles hemmer krenging og dykking ganske god, og føles faste i fisken når det trengs. "Lineære" fjærer derimot vil yte omtrent like mye motstand uansett hvor sammenpresset dem er, som vil føre til at alle småhumper blir mye mer tydelig for ryggen og nyren; fint for banekjøring men kan ellers være litt slitsomt på ujevne veier :)

 #36843  av Master
 
Takk for svar! Flotters:) kan vel si at utseendet på en progressiv fjær er at den blir tynnere og tynnere mot den ene enden..? evt tykkere og tykkere alt ettersom hvordan man ser på det. Tomeito tomato

 #36845  av sindrejl
 
haha skal se bilen min kneiser asfalten når jeg girer på 7200 omdreininger ifra 1st til 2nd ;D

 #36849  av Morten
 
chris skrev:Når jeg skal bytte fjærer, skal jeg prøve ut Eibach Pro progressive senkefjærer. til 92-93 utgaven, senker 25 mm. Men først må penger skaffes til veie :)
Kan hende jeg har noen brukte til salgs i løpet av sommeren... :wink:

Ellers var det akkurat det samme når jeg satt på Eibach fjørene på min, og det tok god tid før de satt seg. Så ingen forskjell med en gang (med fjørene av var Eibach fjørene høyere, og med flere vindinger, sammenlignet med de orginale). Men sammenligner jeg bilder tatt et halvt år etter de ble satt på med bilder tatt med de orginale er det ingen tvil om at de senket likevel!

Moralen er: smør deg med en god del tålmodighet, så går det nok seg til etterhvert :wink:

 #37439  av turboman
 
...og bilen er fortsatt like høy.... :( kanskje sunket 0,5 cm om jeg legger godviljen til.


...dessuten klonker og dunker det veldig i hver eneste dump.

Jekka opp begge hjulene idag, men skjønner ikke hva det kan være. Begynte umiddelbart etter fjær-byttet, og det som ble demontert da, var kun calipperen og fjærbenene.

Kan det skje at demper-innsatsene er løse, på noen måte tro? At de ligger og "slår" inni fjærbenet? Hadde jo vært rart, siden jeg ikke hadde ut disse, men...

Noe må det jo være..... fanker'n!... :?



:twisted:

 #37446  av CelicaTurbo
 
står fjæren skikkelig å skålen sin både oppe og nede da? Om du fjernet orginale dempersatser på begge sider bak samtidig så er det gjerne mulig du har byttet om toppfestet til demperne slik at dem står på feil side (og fjæren dermed ikke passer 100% i skålen sin?).. er bare noen forslag så klart.

 #37450  av mralp
 
Første gang jeg byttet fjærer strammet jeg ikke muttern på toppen av demperen nok, da var det "klunk-klunk" hele tiden. Demperen går jo rundt når man skrur, så siden den gang har jeg brukt luftverktøy på dem. Da sitter det :)

 #37605  av erling
 
mralp skrev:Demperen går jo rundt når man skrur, så siden den gang har jeg brukt luftverktøy på dem. Da sitter det :)
Den skal ikke gå rundt iforhold til fjærskåla. Det er spor i skåla som passer til demperen.

Jeg fikk klunking i kulene til stabstaget, hadde ikke teita dem skikkelig.

 #37610  av turboman
 
erling skrev:
Jeg fikk klunking i kulene til stabstaget, hadde ikke teita dem skikkelig.

Du mener da disse "linkene", de du kan holde igjen med unbrako-nøkkel?


Hadde litt problemer med å feste den ene skikkelig, da umbrako-sporet ble ødelagt.

Kanskje det er der feilen ligger, gitt... dette må det forskes på.. :)

 #37682  av MR2turbo
 
vil bare si at jeg var meget godt førnøyd med senkingen til TTE fjærene jeg hadde på. Ca 2000kr hos toyota med tüf-papirer og de er progressive.
Men det tok noen måneder før de hadde stabilisert seg på den endelige høyden... så litt tålmodighet må nok til ;)


Bilde før:
Bilde
Etter:
Bilde

 #37707  av erling
 
turboman skrev:
Du mener da disse "linkene", de du kan holde igjen med unbrako-nøkkel?
Åh, var du så heldig at du kunne holde dem igjen med umbrako og? Hehe.. Var ikke slikt på min, kava en del med de.. :|
Men det var ihvertfall de jeg mente ja. :)

 #37711  av kake
 
MR2turbo skrev:vil bare si at jeg var meget godt førnøyd med senkingen til TTE fjærene jeg hadde på. Ca 2000kr hos toyota med tüf-papirer og de er progressive.
Men det tok noen måneder før de hadde stabilisert seg på den endelige høyden... så litt tålmodighet må nok til ;)
Har du delenummeret til de fjærene ? Har lett litt rundt, men har ikke funnet noe, men har lest at de finnes i en "hard type" og en "soft type" ?

 #37746  av MR2turbo
 
Delenummeret på TTE fjærene jeg hadde er: AM28022
Så bytta jeg samtidig alle støvmansjettene, 48331-17021 og 48341-17011

 #37874  av turboman
 
ahhh... endelig... nå fant jeg løsningen på klunke-problemet.

Fant ut at den ene kula på "link-armen" til stabstaget, ikke satt ordentlig fast. Umbrako-hullet var jo rundt, og etter diverse mer eller mindre smarte løsninger, så ble vinkesliper løsningen.

Kutta av mutteren, men må nok bestille nytt slikt stag. Synd disse "kulene" ikke er kone, hadde vært mye enklere å montere/demontere.... Håper ikke det er så altfor dyrt, da.... :? (noen som vet ca-pris kanskje??)

Ett tips til de som sliter med ulyd der bak: tror det kan være en god idé og jekke opp begge hjulene samtidig. Slik at det ikke blir "spenn" i stab-staget. Hadde aldri funnet denne slarken, om den sto i spenn..

Utrolig at en så liten del som dette var, kunne lage så mye leven der bak!! Hadde jeg nesten ikke trodd...

Så da lærte jeg noe av dette også..... morro.... :)

...og takk for alle gode tips... :P