TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Merkelige lyder fra forstilling nÃ¥r jeg svinger. Video.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #368963  av Bonnis

Hei

Jeg opplever svært høylydte og merkelige lyder når jeg svinger med min GT4 ST185. Den har blitt verre med tida. Når bilen har stått et par uker, er lyden omtrent vekk når jeg da kjører, men kommer tilbake etter et par mil.

Jeg har vanskelig for å beskrive ulyden, så jeg la ut en liten filmsnutt:

Takk for alle tilbakemeldinger som kan være behjelpende :)
 #368980  av Noxan8

jeg kan ikke gi noe eksakt svar, men jeg synes det minna litt om gåen/dårli smurt foring/Lager, evt stikk aksling/driv knute
 #368988  av Rangle

Kjenner du noen "kniping" mens du svinger til høyre og gir gass? Kan kjennes ut som det smeller/lugger. Da er det garantert en drivknute som har tatt kvelden, prøvd å sjekke mansjettene om det er rivt/skader (trenger ikke å være for at en drivknute skal ta kveld), men det bekrefter dette raskere.
FÃ¥r skrive om du finner ut noe :wink:
 #369011  av Bonnis

Hei

Kjenner ingenting unormalt når jeg svinger og gir gass. Om det er drivknute, burde vel lyden ha vært der med en gang også, selv etter et par uker uten kjøring?
Lyden kommer også i regnvær, men muligens litt svakere.

Takker for svar :)
 #369012  av hmsilset

Vanskelig å høre hva det kan være.Siden det er i sving så kan det være at hjulet tar borti noe.Eller kanskje er ett hjullager gåent? Jeg ville ihvertfall tatt av hjulet og sett nøye over.
 #369029  av Bonnis

Jeg syns det høres merkelig ut at hjulet tar borti noe. Etter hva jeg kan se, er det fritt og fint der. Og lyden har gradvis forverret seg, så jeg mistenker en slitedel, men så er det det å finne ut hvilken. Pr dags dato kommer lyden så fort man har LITT sving på rattet og man må kjøre helt rett for at det ikke skal høres.

Men dette er altså ikke en kjent feil dere har vært borti tidligere, etter hva jeg forstår?

Jeg har tilgang på løftebukk, så jeg kan jo prøve å gi gass mens jeg svinger oppå denne.
 #369044  av Rangle

Jekk opp bilen i front, så tar du med hendene klokken 12 og 6 på dekket (oppe og nede) og rikkle inn og ut, da vil du kjenne om det er slakk i hjullager. Evt. film dette og legg ut.
 #370227  av Kanakkas

Lyden av tørt hjullager. Har hatt det samme på min bil. Ingen slakk kun lyd.
Mes sansynlig v.s siden det er denne som får mest belastning i h. sving.
Men selfølgelig det kan jo være noe annet hos deg..

Få en kompis til å stå utenfor mens du kjører i ring/8-tall rundt han.

HÃ¥per du finner ut av det, hvis du ikke alt har gjort det da..
 #371923  av Bonnis

Noen form jeg kan sjekke at hjullageret er tørt/gåent når det ikke er slark i det?
Tror du ikke det gjelder begge sider, da det skjer uansett om jeg svinger slake høyre eller slake venstresvinger?

Har vært mye opptatt i høst, så har ikke fått sett nærmere på det. Skal ikke kjøre den bilen i vinter uansett, så er ikke veldig hastverk. :)

Takk for svar