TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senket dÃ¥rlig gitt...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #36750  av turboman

Idag har jeg montert senkesett bak på MR2'en. Cobra lowering kit, 40 mm 90-95 mod

Kjøpte det av Gundersen Sportscar, til en grei pris. ca 1700,-.. Han sa jeg ikke måtte få "hakeslepp" med en gang, fordi det kunne ta inntil 1 uke før de hadde "satt" seg skikkelig.

HÃ¥per han har rett, for jeg syntes ikke det senket noe i det hele tatt.... (se bilder)

Er det sånn med andre fjærer også, at det må gå litt tid?? Dessuten var original-fjærene akkurat like stor som senkefjærene.... men senkefjærene hadde tettere ringer øverst, da.. ellers helt like... hmmmm.

Fikk dessuten en "klunking" i dumper etter fjærbyttet. Er ikke stabstaget tror jeg, foringene der ble byttet i fjor.. kanskje dunkingen er en del av det at fjærene skal "sette" seg??

Før og etter-bilde:
Vedlegg
senking_etter.jpg
senking_etter.jpg (22.83 kiB) Vist 1094 ganger
senking_før.jpg
senking_før.jpg (28.32 kiB) Vist 1094 ganger

#36752  av FalcoN

En uke hørtes mye ut.....Men litt kjøring trengs vel for at de skal "gå seg til" ......Så ikke ut som de senka stort nei... :?

#36755  av chris

Nå høres det fryktelig rart ut at de selger felles senkesett på 90-95, når man vet at revisjonen i august 92 er mye lavere enn de som kom før. Har hørt at forskjellen er så mye som 30 mm originalt.

#36756  av mralp

Klassisk problem det der, erfarte det samme med Lesjøfors`fjærene mine.
Jeg fikk høre det samme, men nei, det går seg ikke til. Mine har vært på over året og bilen ser fremdeles ut som et fly. Lesjøfors`fjærene senker vel knappe 2,5cm på en god dag. Jeg ble dritt lei og brukte vinkelkuttern, men var litt ivrig, så nå subber de foran (kjører på 215/40/17).... :cry:

Må jo være mulig å få tak i noe som faktisk senker 40mm uten å betale en formue. Tips mottas med takk :wink:

mvh mralp

#36758  av turboman

Ja, egentlig rart som du sier, Chris.

men, uansett, jeg som har -91 mod, og den "høyeste" modellen, da betyr jo det at min skulle senket seg mer, enn en f.eks -92 og oppover....

dvs. differansen på før/etter burde være større enn på -92 og oppover..

:?

#36759  av mralp

Hørt rykter om det samme Chris, men har aldri fått det tallfestet. Fant faktura på fjærene mine, spec sier:
85114 1880- MR2 2,0 16V W2 90-94 40 mm TÜV
Så det er sant det du sier, det er ikke tatt høyde for endringene i tidsrommet 90-94. Irriterende å bruke tid og penger på søppel :/

mvh mralp

#36760  av Master

chris skrev:Nå høres det fryktelig rart ut at de selger felles senkesett på 90-95, når man vet at revisjonen i august 92 er mye lavere enn de som kom før. Har hørt at forskjellen er så mye som 30 mm originalt.
Jeg har lest på det amerikanske forumet at forskjellen er der, men egentlig ikke er merkbar. Hvertfall ikke så mye som 3 cm. har hørt 3/8".. kan det stemme? Det er ca 1 cm

#36761  av chris

turboman skrev:Ja, egentlig rart som du sier, Chris.

men, uansett, jeg som har -91 mod, og den "høyeste" modellen, da betyr jo det at min skulle senket seg mer, enn en f.eks -92 og oppover....

dvs. differansen på før/etter burde være større enn på -92 og oppover..

:?
det har du jo rett i. frykter for at du kanskje har gått på et bomkjøp :?

#36763  av chris

Master skrev:
chris skrev:Nå høres det fryktelig rart ut at de selger felles senkesett på 90-95, når man vet at revisjonen i august 92 er mye lavere enn de som kom før. Har hørt at forskjellen er så mye som 30 mm originalt.
Jeg har lest på det amerikanske forumet at forskjellen er der, men egentlig ikke er merkbar. Hvertfall ikke så mye som 3 cm. har hørt 3/8".. kan det stemme? Det er ca 1 cm
forskjellen i usa kom vel ikke før i 93, siden de var et år senere med revisjonen. anyway.. det er mer enn 1 cm. forskjellen var ganske stor, når jeg parkerte ved siden av cameleon's x-mr2. jeg har 92, han hadde 90.

-edit-
nå KAN det jo være at US-utgavene kjørte litt andre varianter da. de liker jo myke dempere og komfort "over there".. bare gjetter.
Sist redigert av chris den 14 mar 2004 20:20, redigert 1 gang totalt.

#36764  av turboman

Fankern.....

men, ringene var ikke flate på toppen, så om det ikke hjelper, så er det vinkelsliper neste!!!

No doubt about that!!

:evil:

#36765  av chris

Når jeg skal bytte fjærer, skal jeg prøve ut Eibach Pro progressive senkefjærer. til 92-93 utgaven, senker 25 mm. Men først må penger skaffes til veie :)

#36768  av CelicaTurbo

hm, både på en kompis sin Nissan Almera og min egen Celica tok det en liten stund før fjæren sank litt sammen.. vet ikke helt på min egen for der la jeg bare merke til en uke etter montering at bilen var betraktelig lavere enn etter at jeg monterte dem, men den har ikke sunket mer. På Almeraen derimot var dette synlig etter noen timer; først lurte vi på om det senket i det hele tatt, mens senere på kvelden var det nesten blitt alt for lav :shock:

jeg sier gi det ett døgn.. :)

#36771  av erling

Fjærene bruker av og til litt tid på sette seg ja, så gi dem en uke før du straffer dem med vinkelkutter. :)

#36780  av chris

Master skrev:Jeg har disse: http://www.hksusa.com/products/?id=731&rsku=5442 og de senker veldig mye. Det står at de er progressive. Hva betyr egentlig det?
progressive betyr vel at de skal prøve å være komfortable når du kjører pent, og stive når du kjører hardt.