TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye høytalerkabler pÃ¥ plass :)

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#3397  av jumbo

Det var hvertfall ingen egen jordledning på anlegget mitt, men det (i kombinasjon med at ingen av jordlederne i pluggen var i orden) kan vel forklare hvorfor anlegget ikke funket så bra :mrgreen:

Jubelbrus! Nytt anlegg montert! Jeg har foreløpig kun koblet til de originale bakhøytalerne på hele 15W (!) så det er ikke mye å skryte av, men etter 1.5 mndr uten lyd i bilen var det deilig uansett! Kenwood 5 1/4 " komponentsett er kjøpt inn til dørene, så i jula får jeg vel få inn de også.

BTW, Kristian - det var ikke plass til 6/6.5" i dørene mine... Hvertfall ikke uten seriøs utvidelse av hullene (hvilket ikke ville være umulig, men en grufsen jobb)

Lyd ble det hvertfall, og mer skal det bli!

#3402  av CelicaTurbo

hm, var det ikke plass? Hm, jeg er 100% sikker på at jeg kjøpte 6.5" og at de passet dønn korrekt. Det eneste var at jeg måtte dreie høytaleren rundt i hullet til dess 4 av de mange hullene langs kanten av høytaleren passet overens med hullene i døren. Men, kanskje dette er en annen forskjell mellom modeller da? Har du MR2 med eller uten orginal sub og ekstra forsterker? Jeg hadde bil uten sub, også mulig dette var nytt av 92-modellen?

#3403  av jumbo

Bilen min har sub, og det kan vel forklare mindre høytalere i dørene...

Problemet var rett og slett for liten indre diameter i brønnen i selve døra (stålet). 5 1/4-tommeren passer derimot helt nøyaktig, men da blir jo de originale skruehullene feilplassert. Regner med at jeg bare borrer fire nye hull.

#3410  av erling

Er sikkert en forskjell der ja, kan heller ikke se for meg at jeg hadde hatt plass til særlig mer enn 5", derfor kjøpte jeg det. Har oxo det opplegget m/ søbb.

#3412  av jumbo

Da var komponentsettet til dørene på plass! DET ble noe annet ja :mrgreen:

Kunne selvsagt vært enda mye mer trøkk, men til mitt bruk holder det lenge.

#3414  av CelicaTurbo

klart det ikke blir det samme trykket som en svær sub men det er uendelig mye bedre enn orginal slitne høytalere da :)

#3430  av chris

heisann, lenge siden jeg har vært på nett nå gitt.. 2 måneder ellerno sånt

Var på bilradiospesialisten i Trondheim for noen dager siden, bestilte full pakke. Har 92'-utgaven med 6 høyttalere og 2 sub'er. Mellomtone og diskant blir byttet ut. Mellomtonen ble først bestemt til 6", men siden de nye sub'ene går såpass høyt, trengs det ikke mer enn 5" i dørene. Bestilte 2x 10" sub'er som skal stå i nye kasser bak setene. Jeg lar de originale sub'ene ligge i fred, og bare koble dem ut. Bestilt nye kasser som skal stå oppå de gamle, og vil fylle hele plassen bak setene. De blir i trekant-form, logisk nok. (lurer på hvor jeg skal gjøre av takvinduene heretter 8) )
Forsterkeren ble den nest største fra Rockford, og CD-spilleren er en Pioneersak til 5 laken. Hele pakka kom seg på 21 lapper, alt inkludert. De regna med minst 4 timer til jobben, men mest sannsynlig mye mer. Men ble garantert den prisen. Velger også å bare koble ut høyttalerne som sitter i veggen bak dørene, da de bare vil ødelegge lydbildet.

#3432  av jumbo

Om du føler for å dele ut litt flere laken nå som du er så godt i gang, er det bare å si fra! :D

Jeg ender vel opp med noe i samme sjangeren som deg til slutt, men jeg må nok ta det litt mer gradvis enn det der...

Har punget ut med omkring 7,5 laken hittil, så det får holde foreløpig. Regner meg å bygge bass til sommeren - nå er det rett og slett for kaldt! :?

#3433  av chris

:mrgreen: :mrgreen:

Jeg tok alt på en gang jeg, for å spare litt arbeid etc. Håper det blir bra. Kan sikkert få til noen bilder når jobben er ferdig. Fordelen med liten kupè er at man sparer inn litt. Man har jo f.eks. ingen bakdører med høyttalere i. Og man trenger heller ikke fullt så store sub'er etc. Er ikke så mye luft å fylle. :lol:
Jeg bestilte kasser fra Bilradiospesialisten også jeg, er ingen god snekker selv ;) Må innrømme jeg er ganske spent på de to 10" som skal bak setene. Går takvinduene i bagasjerommet tro? :P
Har ikke bestemt meg for om forsterkeren skal under panseret foran eller om jeg skal styre med å få den inn under ett av setene.
Grunnen til at jeg lar originalsub'ene m/kasser stå, er at det er likevel ikke nok rom nedi der til noe spesielt større, og så er det like greit at de er der, med tanke på evt salg av bil en eller annen gang i fremtiden.

#3435  av jumbo

Et forslag: Ettersom det er vanskelig nok å finne plass til noe særlig volum som det er, hvorfor ikke bruket volumet til de orignale sub'ene i tillegg? Dersom du bare tar av topplokket på de originale kassene, og bygger den nye kassa oppå denne, får du jo mer volum på samme plassen, OG kan lett sette tilbake de originale subene dersom du skal selge...

Tror hvertfall jeg kommer til å gå for en slik løsning... Når det gjelder plassering av forsterker, tipper jeg at jeg hermer etter hva enkelte andre har gjort, og legger denne i bunnen av den ene sub-kassa.

#3437  av chris

hmm.. klart, det er jo også en mulighet. men man får jo ikke fjernet de kassene på skikkelig vis, uten å ødelegge. man får jo vel bare av lokket. og hvordan det er å få opp de lukka kassene som sub'ene sitter i, vet jeg ikke. har ikke prøvd på det.
Å ha forsterkeren i sub-kassa, vil ikke det møle til lyden da? Tror forsterkeren min er for stor til at den er plass til inne i kassa. når jeg tenker meg om, er vel kun under panseret at det faktisk er plass

#3442  av jumbo

Når det gjelder å ta av lokket på de originale kassene, er nok ikke det noe problem. Jeg antar med stor sikkerhet at de er klipset fast, i likhet med nesten alt annet i bilen :)

Når det gjelder forsterkeren har du selvsagt et godt poeng... Man skal ikke ha store saken før den ikke får plass der...

#3455  av Christian

Satte forsterkeren oppå kassa jeg, ikke no problem, men den synes jo godt da :?

#3477  av chris

hmm.. hvordan er kassa di da? hvordan er den plassert?

denne forsterkeren tror jeg er såpass stor, at jeg har vel neppe annet valg enn å legge den under panseret. men får se. tar sikkert med kamera, så jeg kan få tatt noen bilder. er ganske spent på hvordan det blir :D

#3516  av Christian

Kjøpte min ferdig ifra Fort Knox i Drammen.
Standard trekant kasse bak førersetet.