TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Exos til 2.0 NA

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #3462  av erling
 
Føler det er på høy tid med effektanlegg til bilen nå, blir litt bekymret når det har gått for lang tid siden sist jeg kjøpte leker til den. :D Sikkert flere som kjenner til den følelsen.. Men hva skal man velge.. Jålete som jeg er tenker jeg mye på hvordan det ser ut på bilen. Har igrunnen alltid likt best et enderør på hver side, men det lages ikke den type anlegg til NA som jeg liker særlig. Synes det da bør være en demper og på hver side, det finnes jo bare til turboen. En NA-motor blir bare forvirret, går dårligere og kan begynne å fjuske hvis eksosen deles før demperne visstnok. Er vel derfor alle NA-anlegg har en lang demper på tvers når de har 2 enderør.

I det siste har jeg fått sansen for A'pex'i N1, liker litt det spartanske og racingpregede utseende. Dette anlegget er lagd for NA. Etter endel timer med lesing på det amerikanske forumet har jeg fått inntrykk av at det ikke er av det roligste anlegget som fins,(sier seg jo selv og, det har jo bare 1 kort demper) men at det har en dyp brumling. Det er den type lyd jeg er ute etter, gjør ikke så mye om det lager mye lyd (er ikke så voksen enda) :) , men det skal ikke høres ut som om jeg mangler eksosanlegg heller. Det blir bare teit. Man får jo og kjøpt sånn "Silencer" som man stapper i enderøret som demper 7 dB, er nok bare å kjøpe den med det samme om jeg velger dette anlegget. Koster 4995,- +Silencer.

A'pex'i på en Turbo, NA har samme utseende med tynnere rør:

Bilde

Leste på det amerikanske forumet at de som lurte på N1-anlegget likegodt kunne kjøpe en universal demper og bygge resten selv. Dette er jo og en mulighet selvfølgelig, hvis det stemmer det de sier. Men så er det dette med støynivå da, alle har jo hver sin terskel for hva de synes blir for drøyt, så det blir litt vanskelig å tolke alt som blir sagt egentlig. Et par av de galningene kjører jo med rakarør på NA'ene sine. :shock:

Blir ca som dette hvis jeg bygger selv:

Bilde
Bilde

Når det gjelder de kravene Biltilsynet har til støy og avgass, er de ikke med i beregningene, setter på igjen orginalanlegget om nødvendig ved EU-kontroll og evt andre "hinder". :mrgreen:

Med universal demper tenkte jeg på en HKS Hiper, med 60 mm "piping" og 96 mm enderør. Får jo sånn silencer til disse og. Sparer et par kroner på dette, koster ca 3300,- for hiperen. Egentlig ikke så mye å spare på det, men jeg liker bedre utseende på den når den vinkles litt opp og til siden enn N1-anlegget.

HKS Hiper og silencer:

BildeBilde

Er usikker på hvilken løsning jeg skal velge.. Noen som har noen tanker eller forslag rundt dette emnet?

 #3468  av CelicaTurbo
 
hehe, du vil samle regnvann i eksosanlegget ditt? :) Neida, bare tuller, men jeg har aldri likt de anleggene hvor eksostuttet vender ut og oppover. Minner meg bare om VAG :)

men, Apexi er annerkjent kvalitet og slik jeg forstår det er turbo eierne meget fornøyd med sine anlegg så antakelighvis er nok anlegget bra for NA også.. er også kjekt å ha et komplett anlegg som er konstruert for bilen istedenfor å prøve å sette sammen noe selv som kanskje ikke blir så vellykket hverken kvalitetsmessig, lydmessig eller ytelsesmessig? Det ihvertfall jeg mener er at om det bare blir litt dyrere med komplett anlegg er det like greit å satse på det fremfor å sette sammen selv. Blir fort dyrt det også :)

 #3470  av erling
 
CelicaTurbo skrev: ..er også kjekt å ha et komplett anlegg som er konstruert for bilen istedenfor å prøve å sette sammen noe selv som kanskje ikke blir så vellykket hverken kvalitetsmessig, lydmessig eller ytelsesmessig? Det ihvertfall jeg mener er at om det bare blir litt dyrere med komplett anlegg er det like greit å satse på det fremfor å sette sammen selv. Blir fort dyrt det også :)
Er ikke helt sikker på hvor komplett det er, hvorvidt flexi-delen følger med, men det skal jeg undersøke. Som du sier, det er helt klart en kjempefordel med et anlegg som er konstruert til bilen.

Har undersøkt mye om eksosanlegg generellt i det siste, og det er ufattelig mye som spiller inn. Det er ikke for hvem som helst å sette igang og bygge, spesielt når det er suge-motor. Men hvis man har et anlegg å se etter, og bygger det likt med en ferdig lyddemper har man straks unngått en haug med "feller". Men det er akkurat det hvor seriøst man skal ta dem på IMOC-forumet, som sier at det bare er å kjøpe en uni. og sveise resten selv, så blir det akkurat det samme som N1. Jeg har ikke sett noen som kommer med motargumenter på akkurat det faktisk. Det er jo bare en enkel "straight-thru-muffler" på begge. Men i prinsippet er det jo ikke bedre det man lager selv enn det et seriøst firma lager, er ikke så eplekjekk. :mrgreen: :mrgreen:

5000,- er jo ikke så værst for et rustfritt heller, det er ikke det det står mest på, men som sagt liker den vinklingen og enderøret rett ut av potta..

 #3479  av chris
 
jeg synes det første var penest, selv om jeg selv liker aller best ett på hver side ;) Det andre ble litt for.. hmm.. FOR mye kanskje :D

 #3493  av CelicaTurbo
 
jeg liker også det første anlegget best.. og, flexirøret på MR2 går jo fra grenrøret til B-pipe som går over akslingen og inn i katalysator. Tror de fleste anlegg til NA bare går fra katalysator og bakover så flexirøret burde være urørt. Hvordan det er med apexi sitt aner jeg ikke men verdt å undersøke så klart..

 #3498  av erling
 
Regner med A'pex'i N1 fjerner katten, siden det går såpass langt mot midten. En annen ting jeg kom til å tenke på er at det kan være tiltenkt 2.2 NA, siden den er "NA" i USA. Dette skal jo oxo finnes ut av snøggast råd.

Ved unidemper blir den noe mindre enn de på bildene, de har 115-120mm ende og 75 mm innmat mens jeg tenkte på 96 og 60mm. Vil ta vekk/bøye vekk det svarte "grillgreiene" uansett, blir litt merkelig med et tomt hull på høyre siden der det var rør før.

Men det er dette med effekt og lydnivå som er viktigst da, men etter mitt vett burde det ikke være så mye forskjell, bortsett fra at på N1 er det en bøy etter potta, som gjør at det blir bittelitt mer motstand etter og mer av lyden blir fanget inni demperen. Men det er vel "silenceren" som gjør utslaget oxo på det.

Edit: Fant ut at det er til 3S-ge, nr.162-T009 ..et godt argument for å velge den da ja..

 #3500  av CelicaTurbo
 
Kast en terning da :)

 #3504  av chris
 
så lenge det ikke er VG-terningen så.. JEG kommer i alle fall til å holde meg til to høl ;)

 #3528  av CelicaTurbo
 
det hører liksom med til bilen at det er to eksosrør men jeg tror det kan fungere bra med bare ett rør om man får det til å se ut som om det er meningen at det skal være slik :)

 #3550  av Christian
 
Om det blir ett rør ville jeg definitivt tatt de første løsningen, nr 2 blir for drøy :)

 #3555  av CelicaTurbo
 
hva med den "butterfly" eksosen som en eller annen her bestilte da? Den så jo bra ut men var den ett- eller to-rørs, og fra kat-bak eller lengre?

 #3560  av Christian
 
Butterfly eksosen var det Bjørni som bestillte, men den er til turbo bil.
Den har 2 stk enderør og går ifra downpipa... :)

 #3563  av erling
 
Fant et bilde av en S2000 med den størrelsen på demperen jeg tenkte på. Så fikk jeg av en eller annen grunn veldig lyst på en på hver side igjen.. :) Men det er ikke særlig effektivt sier de. For nesten lyst å teste det i praksis, prøve å motbevise det.. Men siden jeg ombestemer meg flere ganger til dagen er det greit å ta seg litt god tid..

Bilde

 #3570  av CelicaTurbo
 
det der ser jo unektelig sexy ut :)

men slik jeg har forstått det er problemet med å splitte eksosrøret det at du plutselig senker hastigheten til eksosgassene og dette skaper en vegg som de hurtige gassene kolliderer i, men jeg vet ikke hvor mye det stemmer. Logikken stemmer jo så klart, men, når man utvider til to rør senker man farten men man øker også volumet slik at behovet for fart blir mindre for å kvitte seg med samme mengde gasser. Men det er vel gjerne et problem der hvor gassene blir så kraftig retardert at det kan skape en vegg av mottrykk.. ikke vet jeg for sikkert :?